Hjælp til rådne stolper

Er der nogle der har gode råd til hvordan jeg får fixet mine åbenbart rådne stolper til ungernes Jungle Gym legetårn? Der var en sandkasse men da jeg ville tage låget af fandt jeg ud af at siderne var pilrådne. Tog dem af og samtidigt kunne jeg så konstatere at stolperne hvor siderne havde siddet også var rådne. Vil helst undgå nye stolper, da de ender i beton nede i haven. 
Er der nogle der har gode råd til hvordan jeg får... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 13-05-2026 11:19:14

Jeg vil også mene at det eneste rigtige er at få nogle nye stolper. Jeg ved ikke hvordan toppen af stativet ser ud, men måske kan du sætte nogle nye stolper op en halv meter fra de gamle, og blot save de gamle af ved jordoverfladen.

Hvor gamle er de stolper? Hvis de er trykimprægneret, burde de kunne holde længe nok til at børnene mister interessen for gynger. 

Toppen ser sådan set fint ud. Tænker du man kan save dem af og så nye stolper under og så beslag for at holde dem sammen? De er nok en små 8 år gamle, men er er kommet mange børn til :-) Har 4 nu. De er blevet malet årligt men ikke under jordhøjde. 

Hvis de er rådnet så meget på 8 år, har det været elendig kvalitet fra starten.
Afhængigt af hvordan legestativet ser ud, vil jeg tro det letteste er at udskifte hele den rådne stolpe.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 13-05-2026 18:42:24

Hvis de er rådnet så meget på 8 år, har det været elendig kvalitet fra starten.
Afhængigt af hvordan legestativet ser ud, vil jeg tro det letteste er at udskifte hele den rådne stolpe.

Tak for råd. Det er Jungle Gym, så måske kvaliteten bare ikke er bedre. Men prisen var bestemt ikke lav. 

Yensen74 skrev den 13-05-2026 18:36:01

Tænker du man kan save dem af og så nye stolper under og så beslag for at holde dem sammen? 

Nej, glem alt om samlinger. I et gyngestativ skal stolperne tage noget moment, det kan de fleste samlingstyper ikke.  Jeg tænkte helt nye stolper i jorden, men ikke samme sted som de nuværende. 
Resultatet blev at jeg købte nogle IBF stolpebæring m/sømbeslag 12,5 x 20 x 30 cm. Fik gravet den ene betonklods ud ​men opgav den anden. Størrelsen gør dog at bæringen står solidt oven på klodsen. Savede det rådne af og der var fint træ oven over. Så må vi se hvor længe det holder, men tak for hjælpen til alle. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også