Hjælp til rådne stolper

Er der nogle der har gode råd til hvordan jeg får fixet mine åbenbart rådne stolper til ungernes Jungle Gym legetårn? Der var en sandkasse men da jeg ville tage låget af fandt jeg ud af at siderne var pilrådne. Tog dem af og samtidigt kunne jeg så konstatere at stolperne hvor siderne havde siddet også var rådne. Vil helst undgå nye stolper, da de ender i beton nede i haven. 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke nemt at undgå nye stolper ned i jorden når de er rådnet der. Grav den beton klods op, skift stolper og brug noget stabilgrus eller lignende til at banke ned rundt om de nye stolper.
Beton er en af årsagerne til at de rådner hurtigere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja vi var et par stykker der samlede det men betondelen stod en murer for. Tror det hele smuldrer hvis jeg skiller det ad. Havde håbet man kunne købe et eller andet der "spartlede" det ud og så evt. forstærkning med træklodser eller noget metal rundt. 
Du kan måske banke vinkeljern ned i 2 hjørner. Men hvis det er pilrådden nede i beton blokken holder det ikke eller er der et frisk stykke i midten så kn du ikke banke dem ned. 

Kan man mon ikke skære det rådne væk, og så lave en løsning med stolpesko?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg mener ikke stolpesko er stabile nok til formålet. Det er også spørgsmålet hvad de skal sættes fast i nedad. 

Annonce
Hvis stolperne kun er rådne nederst ved sandkassen, kunne du måske skære det dårlige træ væk og forstærke med nogle beslag eller en "søsko"-løsning i stedet for at grave det hele op 🙂
Men hvis selve bæreevnen er dårlig, ville jeg nok skifte dem af hensyn til ungernes sikkerhed.
samlevy0515 skrev den 12-05-2026 05:09:45

Hvis stolperne kun er rådne nederst ved sandkassen, kunne du måske skære det dårlige træ væk og forstærke med nogle beslag eller en "søsko"-løsning i stedet for at grave det hele op 🙂
Men hvis selve bæreevnen er dårlig, ville jeg nok skifte dem af hensyn til ungernes sikkerhed.

Ja det var det jeg håbede på. Alternativt at "spartle" dem ud og så forstærke rundt om foden. 

Spartling giver ikke noget bæreevne, det er vel det u efterspørger. Nu skal ned til beton klodsen for at se om der er plads til at banke et par vinkel jern ned. så er der chancer for at du kan få det til at holde et par år. 
Men løsningen er stadig nye stolper.

Langt det hurtigste er at skifte stolperne, og montere de nye i grus i stedet for beton.

Selvbygger med stort S. 
Jeg vil også mene at det eneste rigtige er at få nogle nye stolper. Jeg ved ikke hvordan toppen af stativet ser ud, men måske kan du sætte nogle nye stolper op en halv meter fra de gamle, og blot save de gamle af ved jordoverfladen.

Hvor gamle er de stolper? Hvis de er trykimprægneret, burde de kunne holde længe nok til at børnene mister interessen for gynger. 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også