Eltavle og ladestander

Hvordan skal min eltavle se ud, hvis den skal kunne trække en almindelig ladestander? Hvilke typer sikringer, osv.?

kgram
Hvordan skal min eltavle se ud, hvis den skal... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg kan se, har de samme farve som 16A til vaskemaskinen mv til højre, dvs. grå - eller hvide/uden farve. 10'erne derunder er røde.

kgram
Og hvis du kun har 25A i gravstenen - så køb en ELbil-lader hvor du kan reducere ladestrømmen - og lad så f.eks. med 6A. Så kan du lade bil samtidig med at både vaskemaskine og opvasker kører på samme fase.
Gravstenen ? Jeg forstår åbenbart ikke 'elektrikersprog'?

kgram
Jeg har tjekket - min effektgrænse er 25A. Vores forbrug (ved ikke om det er relevant her ...) er pt ca 3000 om året, men vi sfl stige ved anskaffelse af elbil. Hvad betyder grænsen på 25A i praksis?

kgram
kgram skrev den 08-05-2026 14:43:18

Gravstenen ? Jeg forstår åbenbart ikke 'elektrikersprog'?

Gravstenen er en betegnelse for kabelskabet, som ikke er rigtig. Gravstenen er en betegnelse for et kabelskab lavet af LK. Det udgik af produktion for rigtig mange år siden. Hætten blev senere produceret af ER i Fredericia, da LK ophørte produktionen. Så egentlig er betegnelsen for kabelskabet som Gravstenen forkert.

De 25A er grænsen for det samlede samtidige forbrug, og har dermed ikke noget at gøre med det årlige forbrug. Du vil sikkert kunne klare dig med de 25A, hvis du lader om natten.

fase
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 08-05-2026 14:30:03

Og hvis du kun har 25A i gravstenen - så køb en ELbil-lader hvor du kan reducere ladestrømmen - og lad så f.eks. med 6A. Så kan du lade bil samtidig med at både vaskemaskine og opvasker kører på samme fase.

Hvorfor købe den nævnte lader, mig bekendt kan man i de fleste el-biler justere max ladestrøm. I vores Kia kan ma ihverttilfald.

Hvis du er i tvivl kan dit elselskab oplyse hvor neget strøm du max kan trække

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
25A er nok. Hvis de store sikringer er dine tarifsikringer, kan du maksimalt bruge 16A.

Det er altid bilen der styrer ladestrømmen ved AC-ladning. Der sker en kommunikation mellem lader og bil, som sikrer at bilen ikke tager mere strøm end laderen tillader. Kablet har også et maksimum, som ikke må overskides.

Jeg vil tro at man i alle elbiler kan indstille et maksimum manualet. Kender I en el-bil hvor man ikke kan indstille maksimum ved AC-ladning, så fortæl om det.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis