Eltavle og ladestander

Hvordan skal min eltavle se ud, hvis den skal kunne trække en almindelig ladestander? Hvilke typer sikringer, osv.?

kgram
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kan godt se ud som den du har. Blot skal den orange plade erstattes med et kombinations relæ. Det er der ikke ret meget elektrikerarbejde i. Det største arbejde er ofte at få trukket kablet. 
Tak for svar - så der er kapacitet/strømstyrke nok?

kgram
Det kan man ikke være 100% sikker på, men næsten. Selv med 25A er der nok.

Er man lidt økonomisk bevist, lader man når strømmen er billigst. Det er tidspunkter man sjælden bruger ret meget strøm på. Fx om natten eller omkring middag om sommeren når solen skinner. Så sørger solcelle-ejerne for billig strøm.  
Måske et dumt spørgsmål, men hvor på min tavle ser du 25A ?

kgram
Det ses ikke i din tavle.
Men det max du betaler for, og dimensionen på kablet fra vejen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
De 25A er den størrelse sikringerne i kabelskabet har. Det kan du få oplyst hos din forsyning, men jeg gætter på 25A udfra tavlen. hvis du kan lade om natten, hvor forbruget i huset er  mindst, kan du sikkert nøjes med at få tilføjet et 20A kombirelæ, så du kan lade med 16A.

fase
Der står hfi-afbryder 40A på tavlen
SimonLom18 skrev den 07-05-2026 22:12:12

Der står hfi-afbryder 40A på tavlen
Ja og det siger kun noget om HFI relæets mærkestrøm. Der kan stadig sidde 25 A eller 35 Anude i skabet.
Det kunne være interessant at vide hvad de sikringer der sidder i midten øverst er til og hvilken størrelse. 
Jeg har set tilsvarende installation med elbil, hvor tarif sikringer er 16 A og det kører udmærket  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg ved desværre ikke, hvad de tre midterst foroven er til specifikt - troede, det var generelt til lys mm (stort hus i tre etager). Det vigtigste for mig er nok at få at vide, at elektrikeren ved en standardinstallation uden videre vil kunne ændre det fornødne, uden at hele tavlen eller dele deraf skal skiftes.

kgram
De tre sikringer er større end de normale. Det kan være dine tarifsikringer. Altså hvor meget du har totalt. Måske kan du fortælle hvilken farve de har i midten (grå, blå, gul eller andet). Så kan vi fortælle dig hvor store de er.

Der er ingen grund til at skifte tavlen. Hvis der mod forventning ikke er strøm nok, skal der måske trækkes nyt kabel fra vejen, det kan blive en stor omgang. 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis