Ny gangbro til gitterspær

Vi har et hus fra 60'erne med gitterspær hvor der ingen gangbro er. Jeg skal i forbindelse med elektrikeren skal trække noget el have etableret en gangbro.

Jeg har læst en håndfuld tråde herinde og læst en artikel fra gørdetselv.dk, så jeg har en god ide om at sætte træ på tværs af gitterspærene (i 10 cm højde over den endelige mængde isolering) og så brædder hen over.
Medmindre det vil være smarterer at sætte brædder på de nuværende spærfod?

Uafhængigt af hvilken måde der er bedst at gøre det på er jeg i tvivl om hvad de forskellige træ elementer hedder ude i byggemarkedet. Guiden på gørdetselv.dk referer blot til 
- Brædder, 22 x 95 mm (til at sætte på tværs ar spærene) 
- Brædder m. fer og not (rupløjede)
Men jeg har også set tråde herinde referer til lægter i stedet?

Derudover er jeg noget i tvivl om hvordan man skal sætte brædder til selve broen på. Med 22 mm vil det jo kun være 11 mm hver brædde at ligge på ved overgangen mellem nye brædder, hvilket ikke virker af meget?

Har vedhæftet et billed af vores loft (der er højere til loftet i den ene ende af huset, hvilket man kan se på billedet)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har alt for lidt og for dårlig isolering på loftet, så gangbroen skal hæves 20 cm for at få plads til ny isolering. Du kunne passende få blæst 200 mm papiruld ind når du er færdig med elarbejdet.

Lav det med 45x95mm reglar og rupløjede tagbrædder. Så holder det, og er ikke alt for dyrt.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 06-05-2026 21:30:57

Du har alt for lidt og for dårlig isolering på loftet, så gangbroen skal hæves 20 cm for at få plads til ny isolering. Du kunne passende få blæst 200 mm papiruld ind når du er færdig med elarbejdet.

Lav det med 45x95mm reglar og rupløjede tagbrædder. Så holder det, og er ikke alt for dyrt.

Ja vi håber at kunne mærke forskellen til næste vinter efter vi får isoleret.

Vil du lægge en reglar på hver side af spærret? Og så eventuelt bruge én af dem når man afslutter et rupløjede tagbrædde og starte det næste tagbrædde på den anden reglar?
Skal den hæves 20 cm så sætter du 1 reglar 45x95 reglar direkte oven på spær, Og 1 tilsvarende ovenpå igen. 
Som gangbro ville jeg vælge 21 mm brædder af den billigste type og lad der være 1 cm imellem hver 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 06-05-2026 22:50:16

Skal den hæves 20 cm så sætter du 1 reglar 45x95 reglar direkte oven på spær, Og 1 tilsvarende ovenpå igen. 
Som gangbro ville jeg vælge 21 mm brædder af den billigste type og lad der være 1 cm imellem hver 

Bare så jeg forstår det korrekt (dette vil være vores første projekt hvor vi arbejder med træ i huset).. Så vil du sætte 2 reglar ovenpå hinanden over de spær der går i breden (har tegnet med rød på billedet) og sætte dem fast med hulplade?

Er 45 mm bredde nok til at have to 21 mm brædder fast på? altså er 22,5 mm nok for bræddet at ligge ind over spærret og få en skrue i?

45mm bredde på træ er fint, fastgørelse nedad sætter du nogle stikskruer på skrå, eg alm spunskrue 5x100mm, en fra begge sider ca cc 60.
Hulplade er unødvendigt. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Mange tak for svarende. Vil bestemt overveje at gøre det med forhøjelse af spær. Mit eneste spørgsmål er hvad fordelen vil være ved denne metode vs at sætte lægter/brædder på langs af gitterspærene? (Her har jeg nemlig en guide fra gørdetselv.dk, hvilket vil være en stor hjælp)
Begge metoder er ok. Hvis der er ret langt imellem tænger, så vil lægte løsning nok være lidt blød at gå på. Men det skal nok holde. 
Nu tegner du den røde firkant helt ud til tænger ( de skrå i gitterspær) Jeg tænkte på en gangbro på kun 50 cm i bredde, det er nok når man kun skal trække et kabel.
Jeg er elektriker og kunne nok trække kabel uden gangbro. 

ev elmand skrev den 07-05-2026 16:27:32

Begge metoder er ok. Hvis der er ret langt imellem tænger, så vil lægte løsning nok være lidt blød at gå på. Men det skal nok holde. 
Nu tegner du den røde firkant helt ud til tænger ( de skrå i gitterspær) Jeg tænkte på en gangbro på kun 50 cm i bredde, det er nok når man kun skal trække et kabel.
Jeg er elektriker og kunne nok trække kabel uden gangbro. 

Tak for svaret igen! Ja det var måske en lidt for hurtig tegning. Givet at vi sætter reglar træet direkte mod bundspærret så påtænker ikke at sætte gangbroen helevejen som tegningen viser. Jeg så i øvrigt et af billederne fra mit loft at ledningerne er fastsat på spærret, så vi vil skulle skære i reglaren for at få det til at passe, hvis den gik hele vejen (man kan også se det lidt her).

Påtænker at gøre det her i kristi himmelfart-ferien, så må melde tilbage om det har været en success eller ej derefter
Kabel behøver ikke fastgørelse

ev elmand skrev den 08-05-2026 11:06:15

Kabel behøver ikke fastgørelse

Så den må vi godt selv fjerne og eventuelt lægge ovenpå spærret?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis