Hvordan skiller jeg drejeanordningen på denne vogn?

Jeg har købt en ladvogn som jeg er blevet ret glad for, den har dog det problem at det leje (går jeg ud fra) der sidder der hvor den drejer, har rigtigt meget slør, så meget at hele forakslen kan vippe så det ene forhjul skraber på ladet og så kan hjulet ikke længere køre rundt. For at fikse dette problem vil jeg gerne skille drejemekanismen ad, jeg har prøvet at tage møtrikken der holder der hele samme og slå på akslen, med en møtrik skruet løst på, men det giver sig overhovedet ikke. Jeg vil gerne forsøge mig med en aftrækker men for det første er der ikke noget aftrækkerens læber kan gribe fat i, men måske kunne jeg svejse noget på, men der er heller ikke plads til aftrækkeren pga. akslen går lige der hvor aftrækkeren skal sidde. Er der nogen der har erfaring med at skille denne type vogne der kan forklare hvordan man gør? Er der nogen der har nogle gode ideer til hvordan man kunne skille det ad. 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker du er nødt til at bore hullet op og sætte en tykkere aksel/bolt i.
Eller sætte en bøsning i det udborede hul, så du kan bruge samme tykkelse aksel..

Ellers skal du gå ali-in og montere en drejekrans ​​LINK​​​​​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Tror at de fine drejekranse går alt for stramt til en trækvogn. Der må godt være LIDT slør. 

Søren O
Kan den dreje så er det jo ikke helt rustet sammen. Det er svært at hamre sådan noget løs, når hvert emne vejer meget mere end hammeren. 
Jeg ville hejse vogndelen lidt op i en bjælke, så dreje delen hænger frit nedad. Så dreje mange gange fra side til side. På den måde vil jeg tro at den kommer nedad. 
Ellers må du have 2 kiler ind imellem over og underdel. Tyk mejsel, skovhuggerkiler eller andet der kan holde til det. 
Du kunne også bore op igennem der hvor vinklejern sidder med 8,5 mm bor og så lave f.eks. M10 gevind. Det skal være
mindst 2 steder overfor hinanden. så kan nogle lange M10 skruer skubbe det fra hinanden ligesom en aftrækker.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej perhans
Som jeg ser det, så ligner det noget hvor der er lagt nogle kugler ind for at den skal være nem at dreje, det kan ikke være tappen der kun skal være drejeledet og med den diameter anordningen har (Lejet) så ville den engang have været nem at dreje med. Hvis man ser på udformningen af den øverste plade så kunne det godt ligne som om at opfinderen har indbygget nogle kugler og derfor har den øverste den udformning som den nu har og de er måske ikke intakte mere, men jeg ser heller ikke nogle smørenipler, det vil jeg anbefale at du bygger ind når du alligevel skal have det hele skilt. (Måske har opfinderen sat et rør hele vejen i gennem, så er  og bliver den svær at skille da det så vil være godt rusten inde i rør og aksel.
Nu ved jeg ikke om du kan hive den så meget fra hinanden så du kan komme til at se ind med en lommelygte som hjælp.
Hvis det er helt umuligt at skille, så slib den svejsning væk som holder tappen, man ved jo aldrig hvad opfinderen har fundet ud.
Jeg håber du ligger billeder op når det er skilt. Rigtig god arbejdslyst
Mvh. Stig Sørensen
Prøv at vende vognen med hjulene opad og kom noget petroleum i, så det måske kan løsne lejet.

fase
Annonce
Tak for de mange gode råd, jeg prøver lidt forskelligt og vender tilbage når jeg har fået det skilt ad. 
Jeg tror ikke du skal forvente at finde et leje derinde når du får det skilt ad.
Mon ikke bare det et 2 plader med fedt imellem?

Selvbygger med stort S. 
Nu har jeg fået det skilt ad. Jeg kunne ikke finde en aftrækker der var kort nok så købte en billig i Biltema som jeg kortede af og svejsede så to stykker jern på siden med gevindhuller i, som jeg kunne trække i, og så fik jeg det af.
Det der er inde inder pladerne er et kryds med hjul på, som ruller mellem de to plader. Diameteren på de hjul der sidder der nu er 41 mm. På akslen, der går gennem de to plader, er der et sæde, så afstanden mellem de to plader bliver 60 mm når de er spændt sammen, så går ud fra at det store slør jeg oplede var at hjulene var for små i forhold til den afstand er er mellem pladerne, men hvor store skal de nye hjul være? Skal de være 60 mm, så de kører på begge plader hele tiden, eller skal der være lidt luft mellem hjul og plade, så 55 mm hjul? Pladerne er heller ikke helt lige, de slår sig nok ca. 5 mm.
Ja mon ikke de nye hjul skal være 50-55mm i diameter..
Er hjulene fine nok kunne du evt ligge en plade ind på 12 mm tykkelse (eller to på 6mm så der er en på hver side)

Skal du selv dreje hjulene, kunne du jo starte med ø55 og så dreje af hvis det kommer til at gå for stramt.
Nu ved jeg ikke hvad diameteren på den aksel ​som hjulene sidder ​på er, men måske du kan bruge kuglelejer der er ø52mm udvendigt, de findes med forskellige størrelse huller til akslen. (20-25-og 30 mm)

Vi prøver igen, i morgen --
Akslen er 20mm, tænker at det vil være bedst at få nylonhjul igen, men det er måske nemmere at få kuglelejer med den rigtige dimension, det må jeg lige overveje. God ide med at lave dem selv, så jeg kan gå ned i størrelse, det vil jeg også lige overveje. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis