Opdeling at Troldtekt forslag

Skal til at planlægge forskalling til troldtekt loft, men synes ikke lige jeg kan finde en fornuftig løsning.
Rummet måler 4,82 i bredden..
Bliver der ​spild af plader er der jo ikke noget at gøre ​ved det.

Har tænkt over følgende opdeling, se bort fra størrelsesforholdene ikke er rigtige..

Vi prøver igen, i morgen --
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du lavede de korte stykker 0,31 / 0,91 m, så bliver det ens i enderne. Men ef du helt sikker på at du vil have pladerne på tværs? Normalen er at følge “tagryggen”.

Søren O
Søren O skrev den 02-05-2026 22:20:42

Hvis du lavede de korte stykker 0,31 / 0,91 m, så bliver det ens i enderne. Men ef du helt sikker på at du vil have pladerne på tværs? Normalen er at følge “tagryggen”.

Super det kikker jeg på..

Huset er et T hus, og for at retningen på loftet, og gulvene er ens i huset, er det det "vi" er blevet enige om.

Desværre er resten ret kringlet, så skal lige have udtænkt en plan så det kommer til at passe rimeligt.
Har ikke lige de eksakte mål, men det ser sådan her ud, efter der er fjernet et stykke væg ud til køkkenet.

Prøv at tegne væggene op i målestoksforhold f.eks. 1:25. Så klipper du papiret væk inden for væggene. Derefter tegner du læggemønsteret op for dine plader i samme målestoksforhold i et areal større end du skal bruge. Ved så at lægge det udskårne papir over læggemønsteret, kan du se hvilke muligheder du har. Derefter kommer detailudregningerne.

Søren O
Hvis sætter mål på din tegning, så skal jeg gerne komme med et forslag, så der ikke opstår nogle meget korte stykker. Jeg sætter det ind i noget regneark, og flytter lidt på det indtil målene "passer" . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 02-05-2026 23:25:04

Hvis sætter mål på din tegning, så skal jeg gerne komme med et forslag, så der ikke opstår nogle meget korte stykker. Jeg sætter det ind i noget regneark, og flytter lidt på det indtil målene "passer" . 

Det lyder godt  

jeg får det hele målt op...

Annonce
Har tegnet det i Excel da jeg ikke har et hæderligt tegneprogram.
Ser ikke ud til man kan ligge en Excel fil ind her, men sender den gerne på en mail hvis det er en mulighed.
​Har konverteret Excel filen til en pdf, ved ikke om det er brugbart?

Så har jeg regnet lidt på det. Her drejer det sig om den retning du selv skitserer, og senere kommer så bedste start på den anden retning hvor de er 60 cm brede.
Forudsætning er at de fortander med 1/2 pladelængde. 

Du trækker en snor op igennem rummet parallel med vægge. Den skal nederst på tegning  være 103 cm fra den væg som er 360 cm lang og øverst 356 cm fra den væg som er 434 cm. Når du har trukket snor kan du kontrol måle
Så er denne snor udgangs punkt, og her starter du med 120 cm til hver side og næste række med plade midte over snor ( 60 cm til hver side) Sådan kører det hele vejen ned igennem rummet. Måske omvendt se senere.
Rummet er her 482 cm bred
slut til venstre bliver skiftevis 36 / 96 cm og til højre 86 / 26 cm 
Så bliver rummet 356 cm bred
Slut til venstre  bliver skiftevis 116 / 56 cm og til højre stadig 86 / 26 cm
 rummet er 462 cm bred
Slut til venstre  skiftevis 103 / 43  cm og til højre 119 / 59cm
 så nederste del som er 298 cm  bred
Slut til venstre  skiftevis stadig 103 / 43  cm og til højre 75 / 15 cm

Det kunne være optimal hvis de 15 cm var lidt større, men så ryger du over 119 hvor det er bredest og derved på nogle få cm der. Så med mindre der er skabe helt til loftet der så er dette den mest optimale
 løsning. 
Der er ikke taget hensyn til den mur der stikker 65 cm ud, men det kommer ved næste beregning, hvor jeg så finder ud af hvordan der startes øverst.  

ev elmand skrev den 03-05-2026 22:22:30

Så har jeg regnet lidt på det. Her drejer det sig om den retning du selv skitserer, og senere kommer så bedste start på den anden retning hvor de er 60 cm brede.
Forudsætning er at de fortander med 1/2 pladelængde.

Du trækker en snor op igennem rummet parallel med vægge. Den skal nederst på tegning  være 103 cm fra den væg som er 360 cm lang og øverst 356 cm fra den væg som er 434 cm. Når du har trukket snor kan du kontrol måle
Så er denne snor udgangs punkt, og her starter du med 120 cm til hver side og næste række med plade midte over snor ( 60 cm til hver side) Sådan kører det hele vejen ned igennem rummet. Måske omvendt se senere.
Rummet er her 482 cm bred
slut til venstre bliver skiftevis 36 / 96 cm og til højre 86 / 26 cm
Så bliver rummet 356 cm bred
Slut til venstre  bliver skiftevis 116 / 56 cm og til højre stadig 86 / 26 cm
 rummet er 462 cm bred
Slut til venstre  skiftevis 103 / 43  cm og til højre 119 / 59cm
 så nederste del som er 298 cm  bred
Slut til venstre  skiftevis stadig 103 / 43  cm og til højre 75 / 15 cm

Det kunne være optimal hvis de 15 cm var lidt større, men så ryger du over 119 hvor det er bredest og derved på nogle få cm der. Så med mindre der er skabe helt til loftet der så er dette den mest optimale
 løsning.
Der er ikke taget hensyn til den mur der stikker 65 cm ud, men det kommer ved næste beregning, hvor jeg så finder ud af hvordan der startes øverst.  

Det må jeg have afprøve i morgen 

Og tusind tak fordi du tager dig tid til at hjælpe..

Lavede denne her i excel som et hurtigt forsøg, hver tern er 10 cm, har ikke fået den finjusteret
det er yderkanten af den sorte streg der gælder.
Inspireret at Søren O's forslag

Og så den anden vej- 
Øverst på tegning begynder du med 32 cm Efter 7 rækker er du kommet 18 cm forbi den 80 cm hak. Du får altså her et stykke på 18 cm
Ved næste mur (også den lille 65 cm mur) Får du 28 cm og bag den lille mur 10 cm 
Nederst slutter du med 22 cm 
Du kan sætte starter mål  op så du får lidt mere end 10 cm men så får du mindre end 22 cm til slut. Det vægter vist mere synsmæssig end bag den stump mur. 
Som skrevet i  sidste indlæg starter du øverst med 120 cm til hver side af din "midtersnor" ( den række med de 32 cm stykker. På den måde går det bedst ved den lille 65 cm mur hvad angår længderetning på plader.  

Det lyder som en god plan, om alt går efter planen skal jeg igang med at sætte den høvlede forskalling op mandag eller tirsdag.
og igen mange tak fordi du tager dig tid til at hjælpe..

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis