Skal have en trailer til hobbybrug

Godaften.

Jeg skal købe e ny trailer og kan se der er så
Mange mærker på markedet, både i Harald Nyborg, Bauhaus, silvan osv. så er der selvfølgelig de lidt dyrer variant og Brenderup. Hvad skal man vælge? Det skal ikke være absolut nederst - Den skal bruges til diverse haveprojekter. Er kommet frem til at det skal være en 750 kg en aksler trailer. Nogle der har erfaringer med de “billige” fra fx Harald Nyborg? 
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
dem fra harald er noget billigt blik , de holder ikke
variant eller brenderup er lidt dyere , men også langt bedre kvalitet der holder i mange år hvis du passer lidt på den
Tjek neptun trailer ud. Forholdsvis billige. Jeg kiggede på Variant og Brenderup, men valgte Neptun da jeg synes kvaliteten var en del bedre. Men det er nok en smags sag
Jeg købte en Brenderup trailer for mange år siden og den er blevet brugt flittigt.

Den har fået ny bund 2 gange, og nyt lys en enkelt gang, men rammen holder min tid ud og garanteret også næste generation.
Med det man i gennemsnit bruger en trailer, vil de fleste holde i rigtig mange år
Skal den være med eller uden bremsere ?

Jeg ville vælge en Variant hvis det skal være til en rimelig pris og kvalitet,  og vist den eneste der er lavet i danmark (brenderup er lavet i polen mener jeg det er) Denne her 750 kg variant koster lige godt 5000kr som vejledende udsalgspris, og kan sikkert findes billigere.. Link

Jeg har lige sat min 500 kg variant trailer fra 1996 på pension, da min bil kun må trække 400 kg uden bremsere, og med de regler der er for overlæs, hvilket er helt rimeligt, har jeg købt en Eduard trailer 1000 kg med bremser det er hvad bilen må trække.

Varianten fra 1996 køre stadig med den samme bund, den fejler intet, da den var ny, fik jeg bukket en 0.75 mm varmgalvaniseret plade og lagt oven på den originale bund. og jeg har virkelig kørt mange læs sand, støbemix, muldjord og murbrokker. (den nye har fået en dørkplade, da jeg havde den stående)

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg har haft en Bauhaustrailer og har nu en større. Den sidste koster 500kr i forsikring om året. Blot så du medtænker forsikring på trailere over 750kg.

Bauhaus traileren er fin til affald osv, men elendig til plader, længere emner osv. Plus 500kg last er intet ift projekter, hvor man omkring mig ikke kan købe under 1/2m3 materiale til fornuftige penge.

Jeg kan laste 1130kg nu. Dels er det nu lovligt, når jeg henter materiale (jeg har en fetish for topdress og - ifølge naboerne - haveprojekter med massere af grus). Tjekkede for sjov lige nu. Jeg sparer 250,- ca pr læs jeg henter 10km væk frem for at hente på materialepladsen 22 km væk. Plus der dumper de det på 30 sekunder, mens jeg på materialepladsen selv skal klare det hele (og sikre vægten).

Største ulempe med en større trailer (som er en fordel når man bakker): den er ofte højere. Hvor jeg på baushusen let kørte op af rampen, skal jeg nu både løbe den op i fart først og kæmpe lidt for det. Men igen: sparer hver anden tur til lossepladsen med den større trailer.

Bauhaus trailerne er i øvrigt dyrere end som så når du medregner: pressening, bøjle, lås, indregistrering og evt fronthjul. Husker det som at jeg brugte 6-7.000 på den (med ramper og net også) mens den nye står mig i 25000 alt inkl. Den er så også med tip. Jeg overvejer at leje den ud, for der må være andre, der som jeg selv savler over hvor enkelt livet er når man kan dumpe 1ton direkte i containeren frem for at skovle det ud.

Plus, den er voldsomt meget federe: bedre ankerpunkter, nedfældbare sider, bredere og længere lad og med bremser, hvilket også er rigtig fedt. Den emmer af kvalitet mens de billige ikke gør.

Og skulle jeg købe en billig en igen, gik med med et kendt mærke. Mine forældre havde deres Brenderup i 30+ år og kunne have levet videre hvis de var blevet i huset og bare skiftede træet. Resten er nærmest uforgængeligt.

Så kort opsummering: buy once, cry once. Lad være med at nøjes, når traileren kan være et virkelig opmuntrende stykke legetøj (og ja, ham der stod og skovlede var misundelig sidst jeg var på lossepladsen, og hans børn stod med åbne polypper over hvor smart tip er. Vi er allesammen store drenge når det alt kommer til alt 😂)
Som mit svar afslører: jeg forberedte en 15 siders PowerPoint præsentation for at overbevise konen om, at en ny trailer var værd at købe. På en uge har jeg sparet 2500kr i materialer alene plus slider med at skovle 10tons + 10 ekstra ture a 30-40 minutter. Dét kan altså også noget. ​
Grundigt skriv. Spørgsmål, hvad er årsagen til du har forsikring på din trailer, med mindre den er meget dyr
SimonLom18 skrev den 26-04-2026 09:43:04

Grundigt skriv. Spørgsmål, hvad er årsagen til du har forsikring på din trailer, med mindre den er meget dyr

Traileren er kun dækket af bilens ansvarsforsikring, så vil man have den kaskoforsikret skal den tegnes særskilt.

Og tyveri af trailere forekommer desværre, så ville det jo være rart med med en kaskoforsikring.

Jeg tegnede en 3 års kasko da jeg købte traileren, jeg er super tilfreds med min, og smart at alle  siderne kan slås ned, har lige fået et stort læs fra tømmerhandlen (gratis fragt) så læssede de det af på traileren, så kan jeg køre det rundt med havetraktoren om i haven så det er nemt at bære ind.

Vi prøver igen, i morgen --
Der SKAL betales vægtafgift af trailere større end 500 kg.
 501 - 1000 kg. kr. 220 årligt
1001 - 2000 kg. kr. 400 årligt
2001 - 2500 kg. kr. 510 årligt
2501 - 3000 kg. kr. 640 årligt
3001 - 3500 kg. kr. 780 årligt.

Ja en tiptrailer er fantastisk. men nok ikke relevant for de fleste. Så kan den lejes til de få gange man virkelig har brug for den, vil det være fint.

Søren O
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis