Overdækning til terrasse 3x7 m

Jeg vil gerne bygge en overdækning til en terrasse på 3 x 7 m. Jeg vil gerne have råd fra folk, der har erfaring med dette. Hvilket træ er bedst at bruge? Hvilken tykkelse skal det have? Hvor kan man bedst købe træet? Det er første gang, jeg skal lave noget lignende, så jeg vil meget gerne høre jeres råd. Der er billeder i vedhæftet fil.  
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er forskellig måde. Men i alle tilfælde vil det give mindre lys ind i stuen.
1. Pille sternkant af og sætte terrasse spær (reglar 45 x 95) på siden af husets spær, og så lade dem gå ud over en rem ved yderkant terrasse. Dimension på remmen kommer an på hvor mange stolper du vil acceptere. 
Så vil terrasse tag gå ind under husets tagrende, og så have fald ud efter. Der kan bruges tagplader som ikke kræver lægter, men kan ligge direkte på spær.  
Det er den simple løsning. 
Ulemper kan være at der bliver noget lavt under den rem som skal være yderst, og at det i sjældne tilfælde kan dryppe med vand ned hvis tagrende er stoppet f.eks. 
2. Pille både stern, tagrende og nederste 2 rækker tagplader af. Så kobler man terrasse tagspær på husets tagspær men længere oppe. 
Der skal så lægges tagbrædder og tagpap hen over husets spær og lidt ud på terrasse spær (den del der er inde over huset) . Tagplader lægges på igen hen over i det omfang der er plads til dem. 
Det 20-25 cm mere højde. og tæt tag inde i den overdækkede del. Der kan være problemer med lovligheden af at håndtere tagplader (hvis du spørger om det) og så skal tagrende og dermed afløb føres ud til kanten af terrasse. 

Den helt fine løsning hvor du igen stripper kanten helt og kommer lodret op. Her kommer der så igen tagpap på bagsiden ( eller tagpap nederst og en række smalle vinduer) og op under tagplader. (kaldes skot rende) Så kan terrasse tag starte oppe fra kanten. 
Den sidste løsning er nok mere til udestue. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skriver:
"Men i alle tilfælde vil det give mindre lys ind i stuen"
Og han har rigtig meget ret. Hvis vinduespartiet på billedet er det eneste der giver lys i stuen, vil det blive en mørk stue om vinteren. Tænk, -helst 3 gange over det.
Du kan osse overveje en markise af god kvalitet.
Vi har et sejl i meget kraftig kvalitet som vi spænder op i maj og tager ned i september, og når det er væk i september, lyder råbet hver gang: ØJ, hvor det gav lys i stuen!  Men det har været fedt at sidde under hele sommeren.

Venlig hilsen
Knud
Jeg havde tænkt på et tag af klar polycarbonat. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også