Wifi rækkevidde

Jeg har en garage 50 meter fra vores hus.
Jeg har sån en yousee 5g router i huset og så har jeg en internet dongle i garagen.
Jeg streamer lidt musik og her er par overvågnings kameraer i garagen.
Kan jeg erstatte denne dongle til 250kr pr måned, med en forstærker eller lignende fra huset??
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med en retningsbestemt antenne burde du nok kunne nå 50 meter.
Det er bedst at bruge 2,4Ghz da lavere frekvenser rækker længere.
Men det kan komme til at ødelægge modtagelsen for andre enheder. (Lavere hastighed)
Hvis du ikke vil lægge kabel kan du bruge Ethernet over Power.
Altså enheder der sættes i stikkontakten og bruger 230V kabler til transmission af signalet.
De er betalt tilbage over et par måneder hvis du giver 250kr/md
Der er regler for hvor kraftig Wifi må være. Da de alle sender op til maksimal styrke, kan du ikke få en forstærker, der kan hjælpe dig.

Du har fået et forslag om retningsbestemt antenne. Til WiFi vil man i dag bruge to aktive links, fx to som disse. De skal pege mod hinanden, og der bør ikke være noget imellem.  
https://www.proshop.dk/Access-Point/TP-Link-CPE210-24GHz-300Mbps-9dBi-Outdoor-CPE/2541564

En enkelt udvendig på huset i retning mod garagen, er sikkert nok til at du kan få signal i garagen. Ellers må du bruge to.

Tak for jeres svar. Jeg kigger lidt på det. Tak 
Min router har både 5g og 2,4 er det vist, 2,4 rækker betydeligt  bedre.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 15-04-2026 13:55:14

Min router har både 5g og 2,4 er det vist, 2,4 rækker betydeligt  bedre.

Javist, lavere frekvenser går lettere omkring og igennem forhindringer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Jeg er dog ked af hvis det går Ud over resten af enhederne i huset.. altså båndbredden
Du må prøve dig frem. Hvis du har god forbindelse ​er der ingen problemer. Er du lige på grænsen står enhederne og laver retransmisioner og det koster på hastigheden 
jakob1978 skrev den 15-04-2026 18:21:38

Jeg er dog ked af hvis det går Ud over resten af enhederne i huset.. altså båndbredden

Min router fra yousee sender både ud i 5 og i  2,4 så man kan bare logge på den der giver det bedste signal..

Vi prøver igen, i morgen --
50 m er lang vej til wifi, så jeg vil tilslutte mig forslag fra Ratz om at bruge powerline adaptere.
Det er overførsel via 220v nettet, og der kræves kun at installationerne er i samme anlæg. Behøver ikke at være på samme gruppe. 
De kan købes med ren lan overførsel eller med både lan og wifi.
Søg på powerline adaptere, så får du diverse forslag. Da du har flere enheder som kører på wifi i garagen, skal du sikre dig, at du også får det med powerline adapterne.
Devolo er kendt for at lave nogle af de bedste powerline adaptere, og jeg har personligt brugt 2 forskellige slags fra dem med stor succes, plus jeg har installeret et par sæt hos bekendte med succes. 
Det nyeste fra Devolo er vist de sæt, som hedder magic 2, og de har wifi 6 indbygget. Kort fortalt en adapter sættes i stikkontakt tæt ved router og forbindes til den med kabel. Herefter tilsluttes 1 eller flere modtagere som parres med den ved routeren. Så hvis du også har dårligt wifi nogen steder i huset, kan du bare tilslutte ekstra enhed der.
Jeg er vidende om, at TP-link også laver Powerline enheder, som er væsentlig billigere end dem fra Devolo, men jeg har ingen erfaring med dem og kan derfor ikke udtale mig om deres kvalitet.
Men hold øje med hvilke standarder de har, er det wifi 5 eller 6 osv.
I dag vil de fleste nok bare bruge et mesh anlæg, som udelukkende er baseret på wifi, men grundet den store afstand, vil jeg mene, at det ikke kan lade sig gøre.
Powerline har i øvrigt den fordel, at man kan flytte rundt med modtagerne, hvis man pludselig har brug for et godt signal i et område, hvor der ellers er dårligt signal.

Kurt B. Andersen
kurta skrev den 15-04-2026 23:40:10

50 m er lang vej til wifi, så jeg vil tilslutte mig forslag fra Ratz om at bruge powerline adaptere.
Det er overførsel via 220v nettet, og der kræves kun at installationerne er i samme anlæg. Behøver ikke at være på samme gruppe.
De kan købes med ren lan overførsel eller med både lan og wifi.
Søg på powerline adaptere, så får du diverse forslag. Da du har flere enheder som kører på wifi i garagen, skal du sikre dig, at du også får det med powerline adapterne.
Devolo er kendt for at lave nogle af de bedste powerline adaptere, og jeg har personligt brugt 2 forskellige slags fra dem med stor succes, plus jeg har installeret et par sæt hos bekendte med succes.
Det nyeste fra Devolo er vist de sæt, som hedder magic 2, og de har wifi 6 indbygget. Kort fortalt en adapter sættes i stikkontakt tæt ved router og forbindes til den med kabel. Herefter tilsluttes 1 eller flere modtagere som parres med den ved routeren. Så hvis du også har dårligt wifi nogen steder i huset, kan du bare tilslutte ekstra enhed der.
Jeg er vidende om, at TP-link også laver Powerline enheder, som er væsentlig billigere end dem fra Devolo, men jeg har ingen erfaring med dem og kan derfor ikke udtale mig om deres kvalitet.
Men hold øje med hvilke standarder de har, er det wifi 5 eller 6 osv.
I dag vil de fleste nok bare bruge et mesh anlæg, som udelukkende er baseret på wifi, men grundet den store afstand, vil jeg mene, at det ikke kan lade sig gøre.
Powerline har i øvrigt den fordel, at man kan flytte rundt med modtagerne, hvis man pludselig har brug for et godt signal i et område, hvor der ellers er dårligt signal.

Tak for dit lange uddybende svar. Dog er garage og hus på hver deres installation med hver deres tavle..desværre. Ellers ville det helt klart være powerline vejen jeg ville gå. 

Lige nu overvejer jeg at trække et kabel derned, meeeen det bliver ikke helt ligetil.

Jeg må gå i tænkeboks 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis