Gulvrist sidder fast selv efter fjernelse af skruer

Vi har købt et 60'er hus. Der er en gulvrist i badeværelset som jeg simpelhen bare ikke kan få af. Jeg har fået én af to skruer helt ud og den anden har jeg boret virkelig langt helt ned. Problemet er, at risten ikke rører sig én milimeter. Jeg har prøvet med al kraft at taget den op med skruetrækkere i hullerne og jeg har kraset rundt i kanterner og fået jeg ved ikke hvor meget mørtel? (eller fuge/snask?) ud med en flad skruetrækker og hoppykniv. Jeg har også brugt W40 i rillen rundt omkring risten... intet virker. Har i nogle bud?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man plejer at kunne vippe risten op med en tilpas stor skruetrækker,  men der skal tages godt fat.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du har et stykke ståltråd eller lignende, som du kan få ned gennem et hul og op nogle huller ved siden af.
Så binde tråden over en pind lidt over gulvet, når du så sætter pinden mod gulvet modsat risten, så kan du løfte med meget større kraft i den anden ende. Og dit træk bliver mere lige op.
djaydjay skrev den 14-04-2026 00:40:11

Hvis du har et stykke ståltråd eller lignende, som du kan få ned gennem et hul og op nogle huller ved siden af.
Så binde tråden over en pind lidt over gulvet, når du så sætter pinden mod gulvet modsat risten, så kan du løfte med meget større kraft i den anden ende. Og dit træk bliver mere lige op.

Rigtig god idé, at få noget leverage på. Jeg må prøve det og se om jeg kan finde ud af det med det. 

Vil man også kunne gøre det selvom de har brugt fliseklæb/mørtel til at sætte den fast? syntes jeg nemlig det ligner når jeg kradser rundt i kanten
je_ns skrev den 14-04-2026 00:17:05

Man plejer at kunne vippe risten op med en tilpas stor skruetrækker,  men der skal tages godt fat.

Syntes jeg har givet det et meget godt forsøg, men der er INGEN bevægelse

Har givet det et forsøg nu med snor nede i risten og den er simpelhen umulig at få op.

Hvad kan jeg gøre? Hvad vil en professionel gøre?
Annonce
Mål lige risten inden du bruger drastiske metoder, så du er sikker på du kan få en ny  
Er du sikker på at hjørneskurene er ude ? Det ser ud som om der stadig er rester tilbage på billede 4

Jeg ville bruge vold, med en spidstang ned i hullerne og så trække... I yderste konsekvens kunne du bruge en stiksav og lave et større hul midt i risten så du kan få noget større ind under til at vippe med. Feks et koben.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 14-04-2026 18:48:10

Mål lige risten inden du bruger drastiske metoder, så du er sikker på du kan få en ny  
Er du sikker på at hjørneskurene er ude ? Det ser ud som om der stadig er rester tilbage på billede 4

Jeg ville bruge vold, med en spidstang ned i hullerne og så trække... I yderste konsekvens kunne du bruge en stiksav og lave et større hul midt i risten så du kan få noget større ind under til at vippe med. Feks et koben.  

Jeg har prøvet med en spidstang og det bevæger sig som sagt overhoved ikke. Vil den ikke normalt bevæge sig en smule? Kan være jeg skal forsøge at få skrueresten helt ud, så kan jeg ihvertfald udelukke det.

Tror du en multicutter vil kunne bruges? Vi har ikke en stiksav tilgængeligt

Hvis du har den rigtige klinge til multicutteren... Husk at risten er rustfri stål, så den er super tough at skære i.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Prøv med en fladmejsel eller stor skruetrækker at banke ned imod kanten hele vejen rundt.
Det bør løsne eventuel flisefuge, og dermed løsne risten.
Hvis du har godt fat i den med snor/ståltråd og løftestang så kan du banke på den samtidig så den får tæk opad samtidig med små chok nedad. Begynd med det hjørne hvor du ved at skruen er fjernet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 14-04-2026 19:21:36

Prøv med en fladmejsel eller stor skruetrækker at banke ned imod kanten hele vejen rundt.
Det bør løsne eventuel flisefuge, og dermed løsne risten.
Hvis du har godt fat i den med snor/ståltråd og løftestang så kan du banke på den samtidig så den får tæk opad samtidig med små chok nedad. Begynd med det hjørne hvor du ved at skruen er fjernet.

Det er ikke muligt at få en en fladmejsel/flad skruetrækker ned langs hele kanten. Der er ca. 2 mm i kanten til venstre for risten men i højre side er der under 1 mm og i hjørnet sidder den helt tæt op af metal kanten.

Der kommer noget porøst brunt op når jeg skraber hvor der kan skrabes. Det virker i øvrigt som om at det er et beton afløb hvori der ikke er mange mm mellem risten i kanten og selve afløbet, så tror det vil være svært at komme 'ned under' risten
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis