Gulvrist sidder fast selv efter fjernelse af skruer

Vi har købt et 60'er hus. Der er en gulvrist i badeværelset som jeg simpelhen bare ikke kan få af. Jeg har fået én af to skruer helt ud og den anden har jeg boret virkelig langt helt ned. Problemet er, at risten ikke rører sig én milimeter. Jeg har prøvet med al kraft at taget den op med skruetrækkere i hullerne og jeg har kraset rundt i kanterner og fået jeg ved ikke hvor meget mørtel? (eller fuge/snask?) ud med en flad skruetrækker og hoppykniv. Jeg har også brugt W40 i rillen rundt omkring risten... intet virker. Har i nogle bud?
Vi har købt et 60'er hus. Der er en gulvrist i... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bare banke på riste kanten med noget sløvt, og så håbe at det "brune" smuldrer 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Har du adgang til et stykke kraftigt stykke ståltråd, kan du bukke det så det griber fast i hullerne og med skiftevis træk og dask med en hammer kan risten løsnes.

OBS: brug aldrig vold – brug en større hammer. 

Med kraftig ståltråd mener jeg hvad tækkemændene kalder ”en pind”. Det er utroligt stærkt, kan bukkes i stort set samtlige faconer og kan løsne samtlige riste uden ødelæggende indgreb.

”En pind” har for mig vist sig at være et universalt værktøj på linje med gaffatape. 

Jeg har løsnet utallige riste med denne metode. Min erfaring er at det kan betale sig med en smule tålmodighed inden der gribes til drastiske metoder der efterlader større eller mindre reparationer.

Alternativt skær i rillen med hobbykniv til du får det brune halløjsa op. 
Det som kommer op ser således ud... Er der håb for at jeg kan få løsnet den? Har brug en 8 timer på det over en uges tid indtil videre og det virker bare som en umulig opgave med en hobbykniv
Ligner det rust? Hvis det, kunne det måske hjælpe at sprøjte noget WD40 eller lignende ned, vente lidt og så prøve igen.

Men...det burde selvfølgelig være rustfrit, så det er nok ikke rust. Men måske værd at forsøge alligevel.

Mvh. AllanE
Annonce
AllanE skrev den 15-04-2026 14:14:38

Ligner det rust? Hvis det, kunne det måske hjælpe at sprøjte noget WD40 eller lignende ned, vente lidt og så prøve igen.

Men...det burde selvfølgelig være rustfrit, så det er nok ikke rust. Men måske værd at forsøge alligevel.

Af hvor mange omgange giver det mening at prøve? Jeg er i tvivl om hvor lang tid man skal forsøge, da jeg nu har brugt en 5-6 timer på at prøve at få risten op. Har brugt W40 af flere omgange

Prøv vinkelsliber og koben.
Den er endelig fri! Gik ned og købte en multicutter og gik i gang. Fik næsten skåret hul igennem risten da alle viberationerne endte med at få den fri. Det viser sig det er ret råst rundt omkring kanten (ligesom en tidligere kommentar nævnte). 
Godt at det lykkedes!

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis