Unidrain installation

I step 5 i denne video, laver de en udspartling med flydespartel oven på vådrumsmembranen, for at lave det sidste stykke gulv ind mod brucenichen.

Er det sådan man altid gør når der skal monteres denne slags afløb?

Eller hvorfor laver de det på denne måde, istedet for at støbe gulvet helt hen til afløbet i første omgang. :) 

https://youtu.be/rsJHjsnuFBI?si=TI8ZSZ6MYQJ619bD

Vh.

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nødt til at lave det på den måde hvis du vil have den opkant til området udenfor brusenichen, og derved have en lige bund til en evt brusevæg.
De få gange jeg har lavet linjeafløb har jeg bare lavet fald på hele gulvet imod brusenicen, men tror faktisk jeg ville foretrække den løsning som de laver i videoen.

Selvbygger med stort S. 
Selve Unidrainet er bredere en risten for at have noget at hæfte smøremembran på, ​det vil sige at Unidrainet går ud under opkant . Derfor skal opkant færdiggøres efter smøremembran.Hvis du bruger flydespartel til det sidste ville jeg nok give spartlen en en gang smøremembran også,  da flydespartel ikke holder til vand i længden. 
johnm skrev den 13-04-2026 19:51:16

flydespartel ikke holder til vand i længden. 

What? Hvordan så med alle de kloakrør der er afblændet med det rundt omkring, her ligger det endda beskyttet under en klinke.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der fås spartel  der kan bruges udendørs og ved opstigende fugt  men en standard spartel skal beskyttes af membran i vådrum og må ikke bruges hvor der er opstigende fugt
johnm skrev den 13-04-2026 20:57:56

Der fås spartel  der kan bruges udendørs og ved opstigende fugt  men en standard spartel skal beskyttes af membran i vådrum og må ikke bruges hvor der er opstigende fugt

Ja selvfølgelig skal det være godkendt til vådrum men det er en standard spartel jo netop ikke. Men udover at det er usædvanligt at lægge gulvspartel ovenpå membran så er det unødvendigt med ekstra membran.

Iøvrigt synes jeg det er en besynderlig fremgangsmåde i denne film med udsparing til nichen der først støbes senere ift det øvrige gulv. Jeg har aldrig set det udført sådan. Hvis hele gulvet ikke støbes ud i et vil der være massiv risiko for revnedannelse i støbeskellet.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
I trådstarters tilfælde støbes gulvet selvfølgelig i et ,fremgangsmåden i filmen bruges typisk når gulve laves i flydebeton. Men skal det gøres rigtigt i forhold til membran skal kanten færdiggøres efter membran. Hvis du laver en løsning med en stump flise for enden af risten kan kanten laves i et hug.
johnm skrev den 13-04-2026 19:51:16

Selve Unidrainet er bredere en risten for at have noget at hæfte smøremembran på, det vil sige at Unidrainet går ud under opkant . Derfor skal opkant færdiggøres efter smøremembran.Hvis du bruger flydespartel til det sidste ville jeg nok give spartlen en en gang smøremembran også,  da flydespartel ikke holder til vand i længden. 

Tak for svar. Så på disse billeder jeg har fundet her. Hvad vil man gøre i den situation? Jeg prøver lige at forstå det hele :) 

Vh.

Det er ligesom dit filmklip, det som snyder er at selve risteramme er ca 4,5 cm kortere end bunden, så hvis du laver kanten færdig helt indtil risten kan du ikke lave membran korrekt i den ende.
johnm skrev den 14-04-2026 08:17:07

Det er ligesom dit filmklip, det som snyder er at selve risteramme er ca 4,5 cm kortere end bunden, så hvis du laver kanten færdig helt indtil risten kan du ikke lave membran korrekt i den ende.

Super. Tak for det. 

Vh.

Det er mere interessant at give råd om din aktuelle situation end andre tænkte scenarier. Hvor langt er du med gulvstøbning ?  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også