Gennemsnitspriser ved renovering

Hej alle,

Jeg ved godt, at dette er et "Lav-det-selv"-forum. Jeg er dog stadigvæk i en situation, hvor jeg skal finde ud af, om jeg selv vil gå i gang med et større renoveringsprojekt eller om jeg i givet fald vil købe mig til ALT der skal laves.

Jeg ved også godt, at mit spørgsmål er meget svært at svare på, da 2 renoveringsprojekter ikke er ens, og der er forskel på, om man vil have armaturer med bladguld eller blot vælger en standardvare. Så med andre ord: Jeg efterspørger ikke et beløb ned på 3 decimal efter kommaet  

Men mit spørgsmål er følgende:

Der er tale om en gammel landejendom på ca. 275 m2, hvor stort set det hele skal renoveres.
En byggesagkyndig har skrevet følgende efter at have besigtiget ejendommen:

• opstigende fugt i inder- og ydervægge
  • opstigende fugt i gulvkonstruktioner
  • indtrængende fugt pga. manglende hulmur
  • løse mørtelfuger og nedslidte teglsten i facaden
  • revner i væggene
  • utætte tage og tagrender
- Afhjælpning af disse tekniske problemer kræver typisk opgravning af gulve, understøbning af fundamenterne, renovering af facader og indvendig fugt- og varmeisolering. Dertil kommer nye el- og VVS installationer, nye vinduer og ny tagbelægning. Der kan forventes en forekomst af asbest i tagbelægninger, fliseklæb, rørisolering samt diverse andre materialer. En totalrenovering vil kræve en omfattende miljøregistrering af samtlige miljøfremmede stoffer.

- Afhjælpning af disse tekniske problemer kræver typisk opgravning af gulve, understøbning af fundamenterne, renovering af facader og indvendig fugt- og varmeisolering. Dertil kommer nye el- og VVS installationer, nye vinduer og ny tagbelægning.

Kan man som GROFT OVERSLAG sige noget om, hvad det vil koste - sådan gennemsnitligt - pr. m2 at renovere, hvis man skal købe sig til alt? Der er jo både noget udvendigt og indvendigt, og nyt tag kommer - om ikke før - så lidt senere.

Beklager mit ukonkrete spørgsmål men alle input er velkomne.
Hej alle, Jeg ved godt, at dette er et "Lav-det... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 11-04-2026 13:10:03

Jeg ser eksempler på at et nyt hus er bygget ca. 300 m fra det som blev revet ned ( skov) Så der må være muligheder også i landzone. Hvis du får det miljø screenet, så kan du jo selv nedrive det som du må. Det kan være så gammel at der ikke er asbest i taget 

Okay, det med afstanden må jeg lige undersøge. Jeg havde for et par måneder siden et møde med et husbyggerfirma - hvor vi meget løseligt snakkede om nybyg. Han mente noget med at et nyt hus max. må flyttes 20 meter ift. det gamle, men om der er fra sokkel til sokkel ved jeg ikke - men det må jeg som nævnt lige undersøge. Taget er fra 1950erne (starten af 50erne efter hvad jeg ved), så der er muligvis asbest i det. 

Superdiy skrev den 11-04-2026 14:40:49

Hvis du ikke kan eller gider at lave noget selv, så forvent en totalrenovering koster 10% mere end nybyg.

Takker for kommentaren ! 

Nu kan man jo også bygge pæne nye huse i 1,5 plan (som nok er det du har nu med udnyttet tagetage)
Så ville nok tage fat i et byggefirma som har erfaring med og bygge sådanne huse - tænker nok der skal ligge nogle i Syddanmark, og få dem til og give dig et estimat over prisen på en nyt hus, så ved du ca hvor du står, det skal du nok have til din bank uanset hvad, før de vil regne på noget - og det samme gælder for renovering, der skal også ligge noget konkret, om ikke et overslag fra en gør det selv gruppe 😉
Og, hvis du kan noget selv - så koster det ca. 25% af hvad en håndværker koster.
Grunden er at løn udgøre ca. 2/3 af prisen - OG at håndværkeren altid køber materialerne et sted som er dyrt - måske 2 x så dyrt som du selv kan købe materialer til.
Thomas_Mygind skrev den 11-04-2026 20:24:08

Og, hvis du kan noget selv - så koster det ca. 25% af hvad en håndværker koster.
Grunden er at løn udgøre ca. 2/3 af prisen - OG at håndværkeren altid køber materialerne et sted som er dyrt - måske 2 x så dyrt som du selv kan købe materialer til.

Ja, desværre udgør lønnen en meget stor andel når vi taler renovering. 
Udfordringen for mig er, at jeg dels ikke kan lave meget selv. Jo, måske brække noget væk / ned osv. Jeg ved bare desværre også, hvor mange jeg kender, som er kørt fuldstændig sur i renoveringsprojekter. Jeg har selv sjældent arbejdsuger under 45-50 timer, og hvis jeg i nærmest flere år næsten hver eneste dag skal gå fra jeg kommer hjem fra arbejde kl. 18 og gå til kl. 22 og lave ting ved huset, så ved jeg bare, at jeg kører sur i det på et tidspunkt, uanset hvor motiveret jeg er  

Martin.v skrev den 11-04-2026 19:41:30

Nu kan man jo også bygge pæne nye huse i 1,5 plan (som nok er det du har nu med udnyttet tagetage)
Så ville nok tage fat i et byggefirma som har erfaring med og bygge sådanne huse - tænker nok der skal ligge nogle i Syddanmark, og få dem til og give dig et estimat over prisen på en nyt hus, så ved du ca hvor du står, det skal du nok have til din bank uanset hvad, før de vil regne på noget - og det samme gælder for renovering, der skal også ligge noget konkret, om ikke et overslag fra en gør det selv gruppe 😉

Gode pointer Martin, tak! Jeg fik et tilbud på et nyt hus fra et firma, som er en mellemting mellem et typehus- og entreprenørfirma. Og jeg synes bare ikke, at man får meget for 3 ½ mio. kr. Under 200 m2 og kun i ét plan. Så jeg tænker - uden at vide det konkret - at det bliver noget dyrere, hvis man skal have lidt flere m2 og i 1,5 plan. Det skal så siges, at det firma jeg kontaktede var ét, som blev anbefalet mig af den byggesagkyndige, som var ude og se på stuehuset jeg taler om. Han fortalte mig, at lige det firma bygger huse af betydeligt bedre kvalitet end de "almindelige" typehusfirmaer, men det er jo så også lidt dyrere!

Jeg ved godt, at når vi taler arvesager og huse, så har man også en eller anden form for personlig tilknytning, hvilket kan gøre det vanskeligt at træffe helt objektive beslutninger. Det er trods alt mit barndomshjem, og det ville et eller andet sted pine mig at se huset blive jævnet med jorden, selv om jeg godt ved, at det - helt objektivt betragtet - nok er det bedste at gøre ud fra økonomiske perspektiver. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også