Hej alle,
Jeg ved godt, at dette er et "Lav-det-selv"-forum. Jeg er dog stadigvæk i en situation, hvor jeg skal finde ud af, om jeg selv vil gå i gang med et større renoveringsprojekt eller om jeg i givet fald vil købe mig til ALT der skal laves.
Jeg ved også godt, at mit spørgsmål er meget svært at svare på, da 2 renoveringsprojekter ikke er ens, og der er forskel på, om man vil have armaturer med bladguld eller blot vælger en standardvare. Så med andre ord: Jeg efterspørger ikke et beløb ned på 3 decimal efter kommaet
Men mit spørgsmål er følgende:
Der er tale om en gammel landejendom på ca. 275 m2, hvor stort set det hele skal renoveres.
En byggesagkyndig har skrevet følgende efter at have besigtiget ejendommen:
- opstigende fugt i inder- og ydervægge
- opstigende fugt i gulvkonstruktioner
- indtrængende fugt pga. manglende hulmur
- løse mørtelfuger og nedslidte teglsten i facaden
- revner i væggene
- utætte tage og tagrender
- Afhjælpning af disse tekniske problemer kræver typisk opgravning af gulve, understøbning af fundamenterne, renovering af facader og indvendig fugt- og varmeisolering. Dertil kommer nye el- og VVS installationer, nye vinduer og ny tagbelægning. Der kan forventes en forekomst af asbest i tagbelægninger, fliseklæb, rørisolering samt diverse andre materialer. En totalrenovering vil kræve en omfattende miljøregistrering af samtlige miljøfremmede stoffer.
- Afhjælpning af disse tekniske problemer kræver typisk opgravning af gulve, understøbning af fundamenterne, renovering af facader og indvendig fugt- og varmeisolering. Dertil kommer nye el- og VVS installationer, nye vinduer og ny tagbelægning.
Kan man som GROFT OVERSLAG sige noget om, hvad det vil koste - sådan gennemsnitligt - pr. m2 at renovere, hvis man skal købe sig til alt? Der er jo både noget udvendigt og indvendigt, og nyt tag kommer - om ikke før - så lidt senere.
Beklager mit ukonkrete spørgsmål men alle input er velkomne.