Gennemsnitspriser ved renovering

Hej alle,

Jeg ved godt, at dette er et "Lav-det-selv"-forum. Jeg er dog stadigvæk i en situation, hvor jeg skal finde ud af, om jeg selv vil gå i gang med et større renoveringsprojekt eller om jeg i givet fald vil købe mig til ALT der skal laves.

Jeg ved også godt, at mit spørgsmål er meget svært at svare på, da 2 renoveringsprojekter ikke er ens, og der er forskel på, om man vil have armaturer med bladguld eller blot vælger en standardvare. Så med andre ord: Jeg efterspørger ikke et beløb ned på 3 decimal efter kommaet  

Men mit spørgsmål er følgende:

Der er tale om en gammel landejendom på ca. 275 m2, hvor stort set det hele skal renoveres.
En byggesagkyndig har skrevet følgende efter at have besigtiget ejendommen:

• opstigende fugt i inder- og ydervægge
  • opstigende fugt i gulvkonstruktioner
  • indtrængende fugt pga. manglende hulmur
  • løse mørtelfuger og nedslidte teglsten i facaden
  • revner i væggene
  • utætte tage og tagrender
- Afhjælpning af disse tekniske problemer kræver typisk opgravning af gulve, understøbning af fundamenterne, renovering af facader og indvendig fugt- og varmeisolering. Dertil kommer nye el- og VVS installationer, nye vinduer og ny tagbelægning. Der kan forventes en forekomst af asbest i tagbelægninger, fliseklæb, rørisolering samt diverse andre materialer. En totalrenovering vil kræve en omfattende miljøregistrering af samtlige miljøfremmede stoffer.

- Afhjælpning af disse tekniske problemer kræver typisk opgravning af gulve, understøbning af fundamenterne, renovering af facader og indvendig fugt- og varmeisolering. Dertil kommer nye el- og VVS installationer, nye vinduer og ny tagbelægning.

Kan man som GROFT OVERSLAG sige noget om, hvad det vil koste - sådan gennemsnitligt - pr. m2 at renovere, hvis man skal købe sig til alt? Der er jo både noget udvendigt og indvendigt, og nyt tag kommer - om ikke før - så lidt senere.

Beklager mit ukonkrete spørgsmål men alle input er velkomne.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
umuligt at sige uden at haveset det
så alt mellem 100000 og 1 milion

Hvor i landet det er meget afgørende for priser...

Men med alle problemer der er nævnt, har du så overvejet om en renovering er fornuftigt, du kommer jo ikke op den den standard et nyt hus har.

Og værdien af huset stiger nok ikke tilsvarende, med det du skal bruge på at renovere..

Vi prøver igen, i morgen --
Du må hellere spørge dig selv, hvad fungerer i det hus efter moderne standarder ? 
Der er ikke ok ydermur, gulve skal graves op, der skal understøbes, taget dur ikke, vinduer og døre heller ikke, og så er der ny el og vvs. 
Det eneste der ikke er nævnt er køkken, bad og maling men mon ikke det står sløjt til med det også. 
Så det eneste der er at tænke på er tilbud på ny hus på grunden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
bredker skrev den 11-04-2026 11:18:25

umuligt at sige uden at haveset det
så alt mellem 100000 og 1 milion

Det er også derfor jeg skriver, at jeg godt selv ved, at jeg ikke kan få et præcist estimat - men der må være nogle standardsatser, som man generelt regner med per m2. Det er jo heller ikke afgørende, om det er 12.000 eller 15.000 pr. m2 - men det er afgørende, om det er 12.000 pr. m2 vs. 40.000 pr. m2

Som jeg læser det, skal alle gulve, vægge og tag laves. Desuden nye installationer. Det medfører, at alt inde i huset skal ud og genopbygges.
Skal det laves af håndværkere, vil mit bud være at tage udgangspunkt i prisen for et nyt typehus i samme størrelse. Gang så denne pris med 1,5. Det er dyrere at renovere (tager længere tid) end at opføre noget nyt fra bunden, når der er tale om så gennemgribende opgaver.

Annonce
je_ns skrev den 11-04-2026 12:00:11

Hvor i landet det er meget afgørende for priser...

Men med alle problemer der er nævnt, har du så overvejet om en renovering er fornuftigt, du kommer jo ikke op den den standard et nyt hus har.

Og værdien af huset stiger nok ikke tilsvarende, med det du skal bruge på at renovere..

Gode pointer - tak for det !

Det er i det sønderjyske  

Kort fortalt, så er der tale om en ejendom ifm. arv - så der er flere elementer i det, herunder hvor jeg / vi skal afgøre, om ejendommen skal sælges til 3. mand eller jeg skal købe min bror ud - altså hans ½-part.

Derudover er der pt. delvist havudsigt fra ejendommen - og ved at rive fx 1 længe ned - vil der være havudsigt fra hele den ene side af ejendommen. Dog er havudsigten ikke lige ude foran vinduet, men lidt i det fjerne - men det er alligevel noget, der har betydning i den samlede vurdering. Det er selvfølgelig også helt afgørende for, hvad jeg skal købe min bror ud til - for det vil blive baseret på en mæglervurdering, og hvis mægleren vurderer den potentielle havudsigt højt, så kan det blive alt for dyrt at købe min bror ud og renovere - eller rive ned og bygge nyt.

Jeg har også overvejet en nedrivning og at bygge nyt - bl.a. ud fra de ting du nævner omkring standard i et gammelt hus, energiudnyttelse osv. - og jeg har indhentet tilbud på nedrivning. Men alene selve stuehuset koster det ca. 400.000 at rive ned. Derudover er der nogle ladebygninger også.

Lad os sige, at der skal puttes 3 - 3,5 mio. kr. i en total renovering af det eksisterende. Det får man desværre ikke meget nyt hus for i 2026, især ikke, hvis man ikke lige ønsker et standard typehus, hvor min byggesagkyndige har sagt, at hvis man bare køber et standard typehus, så skal man ikke på nogen måde forvente super kvalitet.

Så måske problemet for mig er, at der er for mange faktorer at tage højde for lige pt. - selv om det kan virke som et luksusproblem, da jeg jo får ½-delen "foræret"  

Helt objektivt vil det nok være bedst at rive det eksisterende ned og bygge nyt - evt. med en bedre udsigt over vandet. Modsat - og med mindre man vil smide LANGT flere penge i det (hvilket jeg ikke kan eller vil), så får man godt nok et nyt og energieffektivt hus, men kun et "fladt" en-etagers standardhus - mod at man nu har et ret præsentabelt stuehus til en gammel gård - i 2 plan osv. Og JA, så er der ulempen med, at man aldrig vil kunne "hæve" et hus fra 1865 op i en nutidig standard - bl.a. mht. varmeudnyttelse, og at huset jo har massive ydermure

Men jeg takker for input og må se hvad beslutningen ender med. Det virker umiddelbart til - at en totalrenovering - hvor jeg skal købe mig til alt ikke er økonomisk forsvarlig.

jenshøj skrev den 11-04-2026 12:31:15

Som jeg læser det, skal alle gulve, vægge og tag laves. Desuden nye installationer. Det medfører, at alt inde i huset skal ud og genopbygges.
Skal det laves af håndværkere, vil mit bud være at tage udgangspunkt i prisen for et nyt typehus i samme størrelse. Gang så denne pris med 1,5. Det er dyrere at renovere (tager længere tid) end at opføre noget nyt fra bunden, når der er tale om så gennemgribende opgaver.

Mange tak for dit indlæg - og superfedt at få nogle forholdsmæssige beløb på bordet - selv om jeg godt ved, at det er meget vanskeligt at anføre noget præcist, hvilket jeg har fuld forståelse for. Man skal bestemt heller ikke undervurdere det du skriver mht. renovation vs. bygge nyt - og det var også de punkter, som den byggesagkyndige nævnte. Det er et MEGET omfattende projekt. Både ude og inde. Og jeg har desværre ikke selv hverken evnerne eller tiden til at give mig i kast med en renovation selv.

Som jeg skriver i mit andet indlæg, så er der som nævnt tale om et arveobjekt (50%), hvor der er en række faktorer, som spiller ind:

- Hvad skal jeg købe min brors ½-part ud til?
- Hvad koster en totalrenovering - og hvor omfattende er den?
- Hvad kan et nyt hus bygges for?
- Hvis jeg renoverer, hvor meget kan man så forbedre den nuværende energi-udnyttelse, da det pt. er dyrt at opvarme huset
- Derudover er der tale om et jordtillæggende, så det skal også i givet fald afgøres, hvordan det skal udstykkes.

Det du nævner med 1,5 x prisen for et nyt typehus for at renovere, det lyder som meget realistisk - og så bliver det umiddelbart nok for dyrt - selv om jeg også synes det er synd at rive et 2-plans stuehus fra 1865 ned, som jo - alt andet lige - vil være mere præsentabelt end et nyt typehus

Men jeg takker for kommentaren, og det er super fint at få så mange input som muligt, så det er nemmere at afgøre det hele
ev elmand skrev den 11-04-2026 12:22:54

Du må hellere spørge dig selv, hvad fungerer i det hus efter moderne standarder ? 
Der er ikke ok ydermur, gulve skal graves op, der skal understøbes, taget dur ikke, vinduer og døre heller ikke, og så er der ny el og vvs. 
Det eneste der ikke er nævnt er køkken, bad og maling men mon ikke det står sløjt til med det også. 
Så det eneste der er at tænke på er tilbud på ny hus på grunden. 

Jo, du har ret - alt indvendige skal også udskiftes.
Hvis jeg ender med at købe brormand ud, så bliver der nok også tale om en nedrivning og at bygge nyt på grunden - eventuelt lidt forskudt ift. nuværende sokkel, hvis der kan gives tilladelse til det, da det er i landzone. 

Jeg ser eksempler på at et nyt hus er bygget ca. 300 m fra det som blev revet ned ( skov) Så der må være muligheder også i landzone. Hvis du får det miljø screenet, så kan du jo selv nedrive det som du må. Det kan være så gammel at der ikke er asbest i taget 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du ikke kan eller gider at lave noget selv, så forvent en totalrenovering koster 10% mere end nybyg.

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også