Fjerne en del af klaplag?

Dav
Jeg er ved at udføre let terrandæk ovenpå gammelt klaplag fra 1975 hvor der tidligere lå strøer.
Det bliver udført iht Træfakta 12.
Jeg er dog stødt på en lille udfordring.
Værelse 1 har noget mindre højde ned til klaplag end værelse 2.
Det gør bare at jeg på værelse 1 bruger 150 mm EPS 250 hvor jeg på værelse 2 bruger 200mm EPS 250.
Ved punkt opmåling af betonen opdager jeg at noget af værelse 1s klaplag går ind over værelse 2 og der er en niveau forskel på 4 cm. som også tydeligt kan ses på billedet af værelse 2.
Værelse 2 er 12m2 og 4 af disse kvadratmeter er altså hævet med 4 cm.

Så enten skal jeg bruge noget flydebeton til at komme op i niveau på de 8m2. Det vil koste cirka 4000 kr i materialer og et større arbejde og resultere i dårligere isolering som jeg allerede har købt (det koster også knaster...) 

Eller også skal jeg skære 4 cm ad gammelt klaplag, hvor jeg starter fra enden og arbejder mig ind i små felter med vinkelsliber og diamant skæreklinge.

Planen er herefter at nivellere det med flydespartel.

Er det realistisk og ufarligt at skære 4 cm af på de 4m2?  Ifølge tegninger er det støbt med 10cm klaplag og herefter 15cm singels Jeg er usikker på om det er 4cm fra det gamle klaplag på værelse 1 så lægger oven på værelse 2 så der faktisk er 14cm. 

De 4m2 klaplag kan ses på billedet herunder (der hvor posen står på)

Dav Jeg er ved at udføre let terrandæk ovenpå... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det har ingen betydning. Der bliver på ingen måde "levende beton" 
Men hvis du er nervøs for det så kan du lægge sandet ud nu, og lade det tørre til næste weekend. Så er der ikke vand i det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Graugaard skrev den 11-04-2026 11:02:06

Superdiy skrev den 11-04-2026 10:40:13

Hvad skulle det gøre godt for med ovntørret sand?
En trailerfuld afretningsgrus til 150kr på materialepladsen gør nøjagtig det samme.

Det skulle blive ret nasty at fange så meget fugt under fugtspærren. Betonnen skulle blive ret levende

Sludder, det er det der bruges alle andre steder til afretning

Selvbygger med stort S. 
Jeg syntes også det giver mest mening og det er langt billigere af rette det gamle betondæk med afretnings grus ala 0-4mm men fagbøger (træfakta 12) siger det skal være 0-1 mm ovntøret sand, ja til nød sandkasse sand, jeg tænker bare det bliver svært at arbejde med ift. afretningsgrus.
ev elmand skrev den 11-04-2026 11:06:53

Det har ingen betydning. Der bliver på ingen måde "levende beton" 
Men hvis du er nervøs for det så kan du lægge sandet ud nu, og lade det tørre til næste weekend. Så er der ikke vand i det. 

Kan jeg få dig til at linke mig det type sand du vil have brugt i mit tilfælde. :) 

Nu du bor på Sjælland hedder det som jeg skrev 0-8 afretningsgrus. Er du jyde kalder de det sand.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 11-04-2026 22:18:31

Nu du bor på Sjælland hedder det som jeg skrev 0-8 afretningsgrus. Er du jyde kalder de det sand.

Tak! Jeg er jyde dog så jeg modtager begge.

Jeg går videre med den løsning.
jeg valgte den rigtige men hårde vej...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også