Fjerne en del af klaplag?

Dav
Jeg er ved at udføre let terrandæk ovenpå gammelt klaplag fra 1975 hvor der tidligere lå strøer.
Det bliver udført iht Træfakta 12.
Jeg er dog stødt på en lille udfordring.
Værelse 1 har noget mindre højde ned til klaplag end værelse 2.
Det gør bare at jeg på værelse 1 bruger 150 mm EPS 250 hvor jeg på værelse 2 bruger 200mm EPS 250.
Ved punkt opmåling af betonen opdager jeg at noget af værelse 1s klaplag går ind over værelse 2 og der er en niveau forskel på 4 cm. som også tydeligt kan ses på billedet af værelse 2.
Værelse 2 er 12m2 og 4 af disse kvadratmeter er altså hævet med 4 cm.

Så enten skal jeg bruge noget flydebeton til at komme op i niveau på de 8m2. Det vil koste cirka 4000 kr i materialer og et større arbejde og resultere i dårligere isolering som jeg allerede har købt (det koster også knaster...) 

Eller også skal jeg skære 4 cm ad gammelt klaplag, hvor jeg starter fra enden og arbejder mig ind i små felter med vinkelsliber og diamant skæreklinge.

Planen er herefter at nivellere det med flydespartel.

Er det realistisk og ufarligt at skære 4 cm af på de 4m2?  Ifølge tegninger er det støbt med 10cm klaplag og herefter 15cm singels Jeg er usikker på om det er 4cm fra det gamle klaplag på værelse 1 så lægger oven på værelse 2 så der faktisk er 14cm. 

De 4m2 klaplag kan ses på billedet herunder (der hvor posen står på)

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker en rilleskære ville være perfekt, så kan du hurtigt lave riller i den ønskede dybde, og så efterfølgende hugge de ribbe af der står tilbage, en borhammer med mejsel vil være god til det.

En udsugning på rille skæren ville være et must.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er meget vanskelig / urealistisk at skrælle 1/2 delen af et klaplag væk. Det er langt nemmere at fjerne det helt og så lægge isolering direkte på singels.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
I så fald at det ikke er muligt, hvad med afretning med ovntørret sand, vil det gå an inden udlægning af EPS
Hvorfor ikke bare banke det op og støbe nyt beton du selv blander. Der skal ikke bruges mere end 5-6 trillebørfulde. Der er ikke materialer for 600kr.
At gå igang med at skære riller indendørs vil give flere dages rengøring i huset bag efter uanset hvor godt du lukker af med støvvægge.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 11-04-2026 08:50:20

Hvorfor ikke bare banke det op og støbe nyt beton du selv blander. Der skal ikke bruges mere end 5-6 trillebørfulde. Der er ikke materialer for 600kr.
At gå igang med at skære riller indendørs vil give flere dages rengøring i huset bag efter uanset hvor godt du lukker af med støvvægge.

Altså fjerne hele klaplaget der er 4 cm for højt og så støbe nyt på de 4 m2 så det matcher nogenlunde med det andet klaplag og derefter selvnivellerende?

Annonce
Fjerne klaplaget i hele rummet og lægge isolering ned på singels. Eller rette af ovenpå singels med leca nødder, grus eller andet så isolerings tykkelse matcher. 
Spar det beton, selv nivellerende, vinkelsliber klinger og 2-3 dages arbejde. 

ev elmand skrev den 11-04-2026 09:44:26

Fjerne klaplaget i hele rummet og lægge isolering ned på singels. Eller rette af ovenpå singels med leca nødder, grus eller andet så isolerings tykkelse matcher. 
Spar det beton, selv nivellerende, vinkelsliber klinger og 2-3 dages arbejde. 

Gulvet variere med cirka 40mm fra højeste til laveste punkt. Det virker bare fristende at købe en bigbag ovntørret sand til 1900kr og lægge ud med retskinne og så lægge EPS oven på dette. Er klar over isoleringen bliver mindre end hvis klaplaget ryger, men som jeg læser det, er det også en muligt løsning på bekostning af noget isolering?

Hvad skulle det gøre godt for med ovntørret sand?
En trailerfuld afretningsgrus til 150kr på materialepladsen gør nøjagtig det samme.

Selvbygger med stort S. 
Den med almindelig sand er også rigtig god. Måske skal du have skiftet noget i sandkasse. Man skal altid søge de simple løsninger. 

Superdiy skrev den 11-04-2026 10:40:13

Hvad skulle det gøre godt for med ovntørret sand?
En trailerfuld afretningsgrus til 150kr på materialepladsen gør nøjagtig det samme.

Det skulle blive ret nasty at fange så meget fugt under fugtspærren. Betonnen skulle blive ret levende

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også