Sænke brønde og skifte dæksler

Jeg vil gerne sænke mine brønde så meget jeg kan (dvs 15-30 cm mindst) så min indkørslen bliver mere plan / mindre stejl - og samtidigt få lagt fliser og skifte til firkantede dæksler.

Jeg har spurgt på en pris fra kloakmester og fik en “det gider vi ikke”-pris. Jeg er i tvivl, om jeg selv må sænke brønd og skifte dæksel? Og også i tvivl om jeg kan finde ud af det?

For med et tilbud på >50k for dét, lever vi hellere med stejl indkørsel, men ideelt set vil vi meget gerne have den mere plan så vi også kan bakke ind hvis vi ønsker (fronten af bilen skraber næsten vejen uden vægt og alle alarmer lyder hvis en smule vægt i bilen). Og vi vil gerne have firkantede dæksler / karm kant. Det er pænere og enklere med store fliser. I dag glider vores dæksel fordi bilens ene hjul “bremser” på det.

Google siger jeg gerne må sænke. Men jeg mener at kloak = kloakmester. Så hvad siger panelet?

(Billederne er af hhv afløbkloak (med rør man kan se) og regnvandskloak)
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke se, hvad en stejl indkørsel har med dine brønddæksler at gøre. Er problemet ikke din indkørsel i første omgang?  Dernæst kommer brønddækslerne i anden omgang. Altså et billede af årsagen til ændring af brøndene. Hvis du ikke spørger, så har brøndene  altid været sådan.

fase
Det ved jeg ikke om man selv må lave, men jeg kunne nu godt finde på at lave det selv hvis det var mig, bare det er lavet korrekt.
Ved ikke om brøndene skal have en minimums dybde, for det ser ud til den ene ikke er ret dyb...

Men typisk er det alt for dyrt at få tingene lavet på tilbud på små opgaver, så smider de bare et højt bud, så de ikke skal bruge/spilde tid på at udregne.

Vi prøver igen, i morgen --
Ville selv grave lidt fri og så fjerne 20-30 cm med vilkelsliberen på betonringen - og så ligge brøndækslet på igen.
je_ns skrev den 10-04-2026 08:35:46

Det ved jeg ikke om man selv må lave, men jeg kunne nu godt finde på at lave det selv hvis det var mig, bare det er lavet korrekt.
Ved ikke om brøndene skal have en minimums dybde, for det ser ud til den ene ikke er ret dyb...

Men typisk er det alt for dyrt at få tingene lavet på tilbud på små opgaver, så smider de bare et højt bud, så de ikke skal bruge/spilde tid på at udregne.

Ja, få dog sådanne småting lavet på regning. Jeg kan godt forstå, at hånværkerne ikke vil bruge tid på at regne tilbud ud uden at få arbejdet.

fase
Her i Nordsjælland er udfordringen at få dem ud at lave noget som helst, for de spørger både efter billeder for at lave overslag (for ingen jeg taler med gider komme på timeløn. Kun projektpris, som lader til at være en måde at øge indtjeningen). Og så får man vilde priser - og vildere ventetid, desværre.

Ift stejlhed så kan jeg ikke sænke niveau i indkørsel uden også at sænke brøndene i indkørslen tilsvarende. Men jeg kan forstå, at det er at grave dem fri (som så er ønsket øverste niveau af fliser minus 35cm mindst til grus mv) og tage den lidt derfra.

Umiddelbart er afløbskloak pænt dyb billedet til trods. Kloakmanden stod nede i den og der så man nærmest end ikke hovedet. Billedet snyder ret meget. 
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 10-04-2026 08:41:29

Ville selv grave lidt fri og så fjerne 20-30 cm med vilkelsliberen på betonringen - og så ligge brøndækslet på igen.

Sætter man så dækslet på i mørtel for at udjævne evt skævheder i skæringen?

S. Fabrin skrev den 10-04-2026 08:26:02

Jeg kan ikke se, hvad en stejl indkørsel har med dine brønddæksler at gøre. Er problemet ikke din indkørsel i første omgang?  Dernæst kommer brønddækslerne i anden omgang. Altså et billede af årsagen til ændring af brøndene. Hvis du ikke spørger, så har brøndene  altid været sådan.

De har altid været sådan. Men hvis vi vælger at fikse det med fliser, vil jeg lave det rigtigt med det samme og løse problemet (og andre problemer). Og så skal brøndene med ned. 

Normalt bruges forhøjerringe til at justere højden på dækslet. De leveres også i skrå udførelse. ​

Søren O
Ift stejlhed så kan jeg ikke sænke niveau i indkørsel uden også at sænke brøndene i indkørslen tilsvarende. Men jeg kan forstå, at det er at grave dem fri (som så er ønsket øverste niveau af fliser minus 35cm mindst til grus mv) og tage den lidt derfra.
Hvorfor sænker du ikke bare indkørslen til det niveau, du ønsker og skærer brøndene til i den ønskede højde? Du kan nu måle, hvor meget du skal sænke brønddækslerne og i hvilken vinkel. Skulle du ikke have ramt målet, sætter du brønddækslet i sokkelpuds (4 dele sand og 1 del cement).

fase
Det var det, jeg spurgte kloakmesteren om: sænke dem til nyt niveau og skifte til firkantede dæksler/rammer.

For ja, jeg troede at det var lige så enkelt som du skriver det. Og kan forstå, at det er det faktisk. Så kan vi vælge indkørslens hældning efter ønske og ikke efter kloakken. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis