Varmepumpe: 1 faset vs 3 faset. Hvad er forskellen reelt set?

Er der en venlig sjæl, der kan forklare mig en gang for alle, hvorfor den ene leverandør vil sælge mig 1 faset og den anden 3 faset - og begge siger den anden løsning ikke er smart?

Jeg vil have elbil og solceller med batteri engang. Og skal bruge 7-9kw varmepumpe. Hvordan finder jeg hoved og hale i det hele?
Er der en venlig sjæl, der kan forklare mig en... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
HrT skrev den 02-04-2026 09:34:34

S. Fabrin skrev den 02-04-2026 09:22:30

Hvorfor koster en 3 faset varmepumpe 20.000 kr. mere end en 1 faset? Du skriver i et tidligere indlæg, at en 3 faset varmepumpe koster 15% mere end en 3 faset. 

De 15% er ca 20.000 kr., som er forskellen ml 1 og 3 faset (119k og 138k). 

Hvad dækker de 20.000 kr. Der må være en grund. Er priserne givet af samme firma eller fra hver sit firma og indeholder tilbuddene det samme?. Hvad er prisen på de to varmepumper forsynet fra 1 eller 3  faser, hvis prisen gives af samme firma? Du har tilsyneladende fået priser fra to firmaer.

fase
S. Fabrin skrev den 02-04-2026 10:35:02

HrT skrev den 02-04-2026 09:34:34

S. Fabrin skrev den 02-04-2026 09:22:30

Hvorfor koster en 3 faset varmepumpe 20.000 kr. mere end en 1 faset? Du skriver i et tidligere indlæg, at en 3 faset varmepumpe koster 15% mere end en 3 faset. 

De 15% er ca 20.000 kr., som er forskellen ml 1 og 3 faset (119k og 138k). 

Hvad dækker de 20.000 kr. Der må være en grund. Er priserne givet af samme firma eller fra hver sit firma og indeholder tilbuddene det samme?. Hvad er prisen på de to varmepumper forsynet fra 1 eller 3  faser, hvis prisen gives af samme firma? Du har tilsyneladende fået priser fra to firmaer.

Samme firma har også givet på 1 og 3 faset. Det er dem, der har forskellen i prisen. Har en anden leverandør til højere pris på 3 faset, men de gav ikke en pris på 1 faset. Det var det, der gjorde mig forvirret ift hvad der passede til mig. 

Prisforskellen er:
- 13k på selve varmepumpen (Panasonic L vs M)
- 1k for større buffertank
- resten af forskellen er fordelt over diverse poster. 
Det andet firma er jeg ikke super trygge ved. Deres pris er en “start pris” hvor el installation, isolering, fødder til varmepumpe, app kontrol osv er tilkøb. Jeg foretrækker en alt inkl pris hvor el og varmepumpe udføres af samme firma istedet for at jeg skal være mellemmand på noget, jeg grundlæggende ikke helt forstår. 
@ ev elmand

Altid godt at høre din viden om EL :-)

Mange tak for at gøre os andre klogere !!!
Enig. De kloge hoveder herinde inputs er virkelige værdsatte. God påske til alle!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis