Varmepumpe: 1 faset vs 3 faset. Hvad er forskellen reelt set?

Er der en venlig sjæl, der kan forklare mig en gang for alle, hvorfor den ene leverandør vil sælge mig 1 faset og den anden 3 faset - og begge siger den anden løsning ikke er smart?

Jeg vil have elbil og solceller med batteri engang. Og skal bruge 7-9kw varmepumpe. Hvordan finder jeg hoved og hale i det hele?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke fortælle hvor mange kW varmepumpen optager? Der er i fælles regulativet en maks. grænse for enfasede belastning.

fase
S. Fabrin skrev den 01-04-2026 19:22:21

Kan du ikke fortælle hvor mange kW varmepumpen optager? Der er i fælles regulativet en maks. grænse for enfasede belastning.

Det er en Panasonic L 9kw monobloc WH-WDG09LE5. 

Den anden er M modellen med 9kw også men blot 3 faset og 15% dyrere 
Hvis det er 9 kW og COP på varmepumpen er på 3 på en kold dag - så skal du trække 3 kW på en eller 3 faser. Hvis det er 1 fase så er det ca. 16 A (3000 W / 220 V).
Hvis du ude i gravstenen kun kan trække 25 A på hver fase - så kan du på denne ene fase kun belaste med max 10 A ekstra (Vaskemasikine, opvaskemaskine, brødrister...) = 16 A + 10 A (Risiko for at 25 A sikringen går).
Hvis du fordelere de 3 kW på 3 faser så trækker du kun ca. 5 A på hver fase, samtidig (3 x 5 A= 15 A). Det gør plads til at du kan trække både opvaskemaskine og vaskemaskine samtidig på en fase = 10+10+5.
Men stopper intet den fra at springe sikringen på gaden hvis jeg bruger ovn, vaskemaskine, tørretumbler osv på en kold dag?

For hvis ikke forstår jeg ikke at sælgeren mener at 1 fase ikke er et problem. Det lyder jo netop til at være et pænt stort problem 
Annonce
Du bør vælge den med tilslutning til 3 faser af to grunde. Den strøm i A, der bruges er kun en tredjedel af strømmen ved tilslutning med en fase. Desuden vil den lavere strøm, der trækkes fra dine stikledningssikringer, give plads et forbrug til andre ting i husholdningen.
Der er ikke noget der stopper ved for høj belastning uanset temperaturen. Men sandsynligheden er mindre ved det lavere forbrug i A, når der tilsluttes med 3 faser.

fase
Det er kun delvis rigtig som Thomas Mygind skriver. Din elinstallation er stadig fordelt på 3 faser så de andre ting er jo også fordelt. 
Desuden er der for sikringer  en smeltekurve. De springer altså ikke lige ved 26 A men holder ret meget mere. 
Det er typisk sådan at de skal kunne holde til 1,5 x mærkestrøm i 1 time ( fra kold tilstand) Så er der skruet ned for komfur og vaskemaskine er måske færdig med sin opvarmning.
Det sidste kaldes samtidigheds faktor. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
tak for forklaringerne. Kan godt forstå jeg er forvirret, for det er åbenbart lidt komplekst.

Det koster mig ca 20.000 ekstra for en 3 faset. Der er jo mindre end en større sikring i vejen, så ville det være bedre brug af pengene? Kan jeg selv se, hvad der ligger i vejen et sted online?

For næste bil bliver uden tvivl en elbil. 
Hvorfor koster en 3 faset varmepumpe 20.000 kr. mere end en 1 faset? Du skriver i et tidligere indlæg, at en 3 faset varmepumpe koster 15% mere end en 3 faset. 

fase
S. Fabrin skrev den 02-04-2026 09:22:30

Hvorfor koster en 3 faset varmepumpe 20.000 kr. mere end en 1 faset? Du skriver i et tidligere indlæg, at en 3 faset varmepumpe koster 15% mere end en 3 faset. 

De 15% er ca 20.000 kr., som er forskellen ml 1 og 3 faset (119k og 138k). 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis