opsætning af "armhæver" i letbeton

Hejsa

Jeg har af flere omgange forsøgt at få sådan en drønnert man kan lave armhævninger i monteret på det jeg tror er en letbetonvæg. Det er et rækkehus fra ´70erne og det er på væggen ind til naboen, væggen er 23cm tyk på tegningen. Jeg har prøvet med rawlplugs, de blev trukket ud, jeg har prøvet betonankre; dårlig ide... Så nogen større rawlplugs, men det rykker sig løs.... syntes væggen er meget porøs...

Inden jeg kaster mig ud i forankringsmasse og gevindstang, er der en nemmere (og billigere) løsning jeg overser?

Mads

Hejsa Jeg har af flere omgange forsøgt at få... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Forankringsmasse 300 ml til kr. 45 hos jem og —- kan vel ikke siges at være dyrt, så jeg ville vælge den løsning. Få fat i et bor, så du kan bore 15 cm. dybe huller. Du skal have al boresmul blæst ud af alle hullerne inden du fylder op med forankringsmassen og gevindstænger. Jeg vil foreslå 2 “bolte” i begge sider (i toppen), og monterer beslagene på f.eks. en 1” bræddestump på ca. 40 cm. monteret lodret.

Søren O
efry skrev den 01-04-2026 16:34:16

Der er noget, der ikke stemmer her.  Letbeton/gasbeton kan sagtens bære en betydelig vægt, hvis man bruger ordentlige dyvler. Har selv en caeport op ad huset, hvor taget er fastgjort til en lægte, der er skruet på huset med 4 store skruer. Det har nu holdt i 47 år, trods vind og vejr.

Der er stort set udelukkende tryk nedaf, derfor kan det holde. Det er langt fra tilfældet med det stativ trædstarter skal hænge op.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 01-04-2026 19:37:57

Der er noget, der ikke stemmer her.  Letbeton/gasbeton kan sagtens bære en betydelig vægt, hvis man bruger ordentlige dyvler. Har selv en caeport op ad huset, hvor taget er fastgjort til en lægte, der er skruet på huset med 4 store skruer. Det har nu holdt i 47 år, trods vind og vejr.

Der er stort set udelukkende tryk nedaf, derfor kan det holde. Det er langt fra tilfældet med det stativ trædstarter skal hænge op.

Det kan du da have ret i; lige indtil den første stormhvirvel rammer carporten.

Et andet eksempel er f. eks. en reol med vanger opsat på en væg. Her er i hvert fald en del af kraften en udtrækskraft fra belastningen på hylderme. Et yderligere eksempel er køkkenskabe opsat på en væg.
efry skrev den 01-04-2026 20:53:40

Superdiy skrev den 01-04-2026 19:37:57

Det kan du da have ret i; lige indtil den første stormhvirvel rammer carporten.

Et andet eksempel er f. eks. en reol med vanger opsat på en væg. Her er i hvert fald en del af kraften en udtrækskraft fra belastningen på hylderme. Et yderligere eksempel er køkkenskabe opsat på en væg.

Alle dine eksempler har kun en brøkdel af det træk som trådstarters. 

Det der skal hænges op svarer til et koben på 1/2 m du hænger 50 kg i enden af som skal holdes af 1 skrue. Det holder gasbetonen ikke til uanset hvor stor rawplug du bruger.

Selvbygger med stort S. 
Tusind tak for alle jeres svar, jeg vender lige med chefen hvor risikovillig hun er. om vi prøver en: "går den så går den"  

Skal nok melde tilbage :)

Mads 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis