opsætning af "armhæver" i letbeton

Hejsa

Jeg har af flere omgange forsøgt at få sådan en drønnert man kan lave armhævninger i monteret på det jeg tror er en letbetonvæg. Det er et rækkehus fra ´70erne og det er på væggen ind til naboen, væggen er 23cm tyk på tegningen. Jeg har prøvet med rawlplugs, de blev trukket ud, jeg har prøvet betonankre; dårlig ide... Så nogen større rawlplugs, men det rykker sig løs.... syntes væggen er meget porøs...

Inden jeg kaster mig ud i forankringsmasse og gevindstang, er der en nemmere (og billigere) løsning jeg overser?

Mads

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afhængig af hvordan beslaget er lavet, vil jeg som udgangspunkt sige glem det og køb et rack der står på gulvet.
Hvis man regner på udtrækningsmomentet på sådan en bar hives der med flere hundrede kg i rawplugsne når der hænger en alm fuldvoksen mand i stativet.

Selvbygger med stort S. 
@SuperDIY: Det er nok det som er problemet, beslaget er vel omkring 40x30 med fire huller ø12. så der kommer virkelig hiv på de to øverste bolte. nu er det kun en spinkel teenager der skal hænge i det, men er også noget nervøs for at han en dag får flået en ordentlig luns letbeton ud af væggen...
Hvis muren er 23 cm tyk, og det er et lejlighedsskel, så er mest sandsynligt, at det er en murstensvæg. I en murstensvæg kan man både bore ind i en mursten og i en fuge. Hvis man rammer en fuge, er chancen for god holdbarhed dårlig, så man skal bore ind i en mursten. Murstenen er ca 5,5 cm tyk og fugen er ca 1 cm.
Har du prøvet at bore 2-3 cm højere oppe eller nede?

Venlig hilsen
Knud
Annonce
Jeg ville overveje at spænde noget træ fast mod muren og fastgøre dem mod dette, eg en gammeldags ribbe så trykket/rykket i vægskruerne kan fordeles ud.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

De viste bøjler fra Billig Fitness, er ikke egnet til at blive monteret direkte i en væg.

Længden på bagpladen er kun 1/4 af længden på armene. Hvis en person på 80 kg trækker sig hurtigt op kan trækket i håndtaget kortvarigt være over 160 kg (80 kg + kraft fra acceleration). Den kraft bliver ganget med 4, alså et træk i de øverste skruer på i alt 640 kg. Og det er træk ud af væggen, den retning skruer i plugs holder dårligst.

De viste motionsgreb bør boltes i metal eller tilsvarende. 
Tusind tak for jeres svar, det ser mere og mere ud som om jeg er ude i noget der ikke kan lykkes :)

@Knudr: jeg har allerede boret af flere omgange, flere forskellige steder. der kommer kun gråt støv ud, jeg kan selvfølgelig have været uheldig kun at ramme fuger, men med huller i Ø10 og fire styks af dem så tror jeg at jeg ville have ramt en mursten. Jeg kan komme 100-120mm ind med en helt almindelig boremaskine, ikke hammer, ikke SDS... og jeg har ikke oplevet at boret har vandret fordi det har ramt noget hårdt, bare lige ind som var det smør (ok, frossent smør...)

@BOFH: god ide at sprede belastningen, du tænker at jeg fx. monterer en solid træplade med fx 16 bolte, evt. flere i toppen end i bunden?

@GodeVen: Det lader til at vægtstangsprincippet ikke virker til min fordel denne gang :)

Igen, tusind tak for jeres sparring!

Mads
Ideen var at sprede belastning ud over et større stykke væg men ville ikke bruge plade, det tror jeg vil give efter. Ville bruge noget tykkere (eg 45x95 spærtræ) ellers er der ikke nok træ som beslagets egne skruer kan få fat i, evt sætte bolte igennem træet fra bagsiden til at holde beslaget.

Men første skridt er nok at finde ud hvad væggen er lavet af, hvis det er mursten kan karmskruer sagtens holde såfremt du ikke rammer en fuge. Hvis det så rent faktisk er letbeton eller andet porøse materiale er du nok nødt til at bruge gevindstang limet med noget forankringsmasse.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er noget, der ikke stemmer her.  Letbeton/gasbeton kan sagtens bære en betydelig vægt, hvis man bruger ordentlige dyvler. Har selv en caeport op ad huset, hvor taget er fastgjort til en lægte, der er skruet på huset med 4 store skruer. Det har nu holdt i 47 år, trods vind og vejr.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis