Håndværkere og priser på materialer

Er der nogle der helt kan forklare mig hvorfor håndværkere stort set altid tager højere priser for materialer end man selv kan købe på nettet?  - jeg fik for eksempel installeret en LK FUGA lysdæmper, den koster 539 +39 kr fragt, elektriker tog 607 kr plus moms  - altså 759 kr. for en ældre udgave.
Indtjeningen skal vel lægges i timer benyttet fremfor materialer? - i sidste ende køber forbrugerne jo bare varene selv og beder kun om den rå installation.
Jeg tænker netop også at håndværkere kan købe tingene billigere end den alm. forbruger.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en helt almindelig måde alle håndværkere skruer op for fortjenesten på. De fleste håndværkere vil enten hæve timeprisen eller fraskrive sig al garanti hvis du beder dem om at montere dine egne materialer, så prisen bliver den samme i sidste ende.
Har du så købt noget forkert, eller mangler der en lille dims ender totalprisen oftest med at blive højere for dig.

Selvbygger med stort S. 
Og så er materialerprisen kun den ligge del af håndværkerens pris.

Typisk udgør materialer prisen kun en tredjedel - mens lønomkostningen er den største omkostning.
Det er fair nok, at der er lagt noget på, fordi de har administrationsomkostninger mv. ved at håndtere indkøb, reklamationer ved fejl. Og nogle dele skal de have på lager, hvilket også koster noget.

Men jeg er enig i, at merprisen ofte er ret vilde. Især når man har et projekt, hvor materialerne bestilles og leveres samlet direkte til kunden. Eller når håndværkeren ikke har købt ordentligt ind og derfor kører i trælasten midt i det hele - så betaler man både timepris og merpris for materialerne  

Mvh. AllanE
Vores lokale elektrikker, fortalte at hvis han havde givet tilbud på et større projekt, så køber han Fuga materiel hos Harald Nyborg, de er billigere end hans indkøbspris..

Vi prøver igen, i morgen --
Det er jo ikke kun håndværkere, men alle fag.
Sidst oplevede at jeg havde ondt i ryggen og betalte så en kiropraktiker en mindre formue for en elastik og en creme til at lindre smerterne til genoptræningen. I situationen kan man ikke sige fra, eller ikke har overskuddet til det, og det er først bagefter man så opdager hvad nettet eller i mit tilfælde den lokale Matas kunne gøre det til.
Men prøv at købe shampoo hos en damefrisør 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Nu skriver trådstarter som et eksempel en lysdæmper hvor elektriker kommer med en ældre model. Skal man sammenligne priser, så skal det være for det samme. Den model kunne være dyrere. 
For mange år siden havde jeg firma, og vi tog vel 350 kr. i timen plus moms men tjente så godt på materialer. 
Min storebror havde samtidig et firma som lavede bl.a. maskinstyringer. Her var der ansat programmører osv. der var timeprisen 1200 kr plus moms. Altså mere end 3 gange så meget. 
Elektrikere kan ikke købe gængse materialer billigere end jem og harald. Men der hører jo meget andet til. Skruer, plugs rulle isolerebånd, samt svind osv. fordi virkeligheden ikke lige svarer til det aftalte. 
Vi kan jo også købe en 1/2 gris ude på landet til 1/4 af prisen som det koster i køledisk i supermarkedet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du selv bestiller varerne og beder elektrikeren om montering, kan du regne med at skulle betale mere for arbejdet. Hvis du har bestilt forkert, får du helt sikkert lov til at betale yderligere for ekstra arbejdstid. Hvis du har købt varerne hos elektrikeren, er det hans problem, hvis der er købt noget forkert. 
Tak for alle inputs, en samlet løsning med en samlet aftalt pris er jo ikke et problem, men akkord arbejde med en specifikation er noget andet.
Jeg syntes det er på grænsen til fusk at lave fiktive materiale indkøbs priser for at skabe merindtjening der, han kunne jo bare sætte timeprisen højere fremfor at tørre det af på materialerne,
GodeVen skrev den 26-03-2026 12:55:45

Hvis du selv bestiller varerne og beder elektrikeren om montering, kan du regne med at skulle betale mere for arbejdet. Hvis du har bestilt forkert, får du helt sikkert lov til at betale yderligere for ekstra arbejdstid. Hvis du har købt varerne hos elektrikeren, er det hans problem, hvis der er købt noget forkert. 

​Det er ​jo ikke helt korrekt, ​hvis en lysdæmper feks står af inden for garanti perioden og er ​installeret af en elektriker kommer han jo ikke og piller den ud og sætter en ny i, så må man selv returnere den.

Jeg nævnte ikke noget om garanti. Jeg tænkte på, hvor du fx havde købt en 16A Fuga afbryder, hvor der kun er plads til en på 13A. Så skal elektrikeren forbi to gange, det kommer du til at betale. 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis