Håndværkere og priser på materialer

Er der nogle der helt kan forklare mig hvorfor håndværkere stort set altid tager højere priser for materialer end man selv kan købe på nettet?  - jeg fik for eksempel installeret en LK FUGA lysdæmper, den koster 539 +39 kr fragt, elektriker tog 607 kr plus moms  - altså 759 kr. for en ældre udgave.
Indtjeningen skal vel lægges i timer benyttet fremfor materialer? - i sidste ende køber forbrugerne jo bare varene selv og beder kun om den rå installation.
Jeg tænker netop også at håndværkere kan købe tingene billigere end den alm. forbruger.
Er der nogle der helt kan forklare mig hvorfor... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 26-03-2026 14:00:46

Jeg nævnte ikke noget om garanti. Jeg tænkte på, hvor du fx havde købt en 16A Fuga afbryder, hvor der kun er plads til en på 13A. Så skal elektrikeren forbi to gange, det kommer du til at betale. 

Ahh, ja ok , men det ville jo også være totalt fair at man betaler ham for 2x når man ikke selv kan finde ud af at gøre forarbejdet godt nok. 

bilingual skrev den 26-03-2026 12:59:54

GodeVen skrev den 26-03-2026 12:55:45

Hvis du selv bestiller varerne og beder elektrikeren om montering, kan du regne med at skulle betale mere for arbejdet. Hvis du har bestilt forkert, får du helt sikkert lov til at betale yderligere for ekstra arbejdstid. Hvis du har købt varerne hos elektrikeren, er det hans problem, hvis der er købt noget forkert. 

Det er jo ikke helt korrekt, hvis en lysdæmper feks står af inden for garanti perioden og er installeret af en elektriker kommer han jo ikke og piller den ud og sætter en ny i, så må man selv returnere den.

Hvem ville du returnere den til???

Elektrikkeren, der jo har garantiforpligtigelsen, vil næppe bede dig om at foretage indgreb i den faste installation, og hvordan vil du fastslå, hvilken del, der fejler???

bilingual skrev den 26-03-2026 08:08:50

Er der nogle der helt kan forklare mig hvorfor håndværkere stort set altid tager højere priser for materialer end man selv kan købe på nettet?  - jeg fik for eksempel installeret en LK FUGA lysdæmper, den koster 539 +39 kr fragt, elektriker tog 607 kr plus moms  - altså 759 kr. for en ældre udgave.
Indtjeningen skal vel lægges i timer benyttet fremfor materialer? - i sidste ende køber forbrugerne jo bare varene selv og beder kun om den rå installation.
Jeg tænker netop også at håndværkere kan købe tingene billigere end den alm. forbruger.

Den korte forklaring er at de tjener flere penge på det. De er forretningdrive og udbud/eftersprøgselssituationen på håndværkere + en stor grad af loyalitet ho forbrugerne.

Det skete sådan det også i "gamle dage" før internettet. Men nu hvor forburgere kan købe ting online lmeget billigt så bliver det mere synligt.

15-20% oven billigste netpris er egentlig ok for at tilbyde en evt ekstragranti udover reklamationsretten. Men nogle håndværkere tager ågerpriser. Og er umuligt at få fat på når der skla reklameres.

Er man professionel og gør et ordentligt arbejde er  min erfaring at mange specielt elektriekre gerne vil installere ting man selv har købt (eksempelvis eltavler er lang langt billegere færdiglavee). Men du kan så kun reklamere for deres arbejde og ikke for produkterne selv hviis der opstår fejl.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.

Hvis du selv bestiller varerne og beder elektrikeren om montering, kan du regne med at skulle betale mere for arbejdet. Hvis du har bestilt forkert, får du helt sikkert lov til at betale yderligere for ekstra arbejdstid. Hvis du har købt varerne hos elektrikeren, er det hans problem, hvis der er købt noget forkert. 

Det er jo ikke helt korrekt, hvis en lysdæmper feks står af inden for garanti perioden og er installeret af en elektriker kommer han jo ikke og piller den ud og sætter en ny i, så må man selv returnere den.

Nej her ringer man efter elektrikeren og reklamerer overfor ham (inden for de 2 års reklamationsret). SÅ kan han kommer og skifte den. Udfordringen er bare et der sjældent er noget de gider efter egen erfaring.

Sandsynlighedne for at simple stikkontaker og andet materiel (kabler, dåser mm) dør inden for reklamationsretten er så forsvindende lille så her har jeg aldtid indkøbt selv- Vil elektrikeren ikke smontere det så er det bare om at vælge en anden.

Man kan også udfordre på prisen og aftale pris for materialer inden man går i gang.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
I dag opererer håndværkere mere med “opgavepris” end timepris. Selvfølgelig fordi de kan tjene mere på dét end på at anskueliggøre deres til tider vanvittige marginer. Om det er overpris på materialer (som man nærmest altid selv kan finde billigere, trods at håndværkerne selvfølgelig får bedre rabatter end os andre dødelige), kørsel (som får kørselspenge til at famle til sammenligning), prisen på at tage en bil med (som er forudsætning for at de kan tjene penge), eller det, jeg synes er mest irriterende: lærlingen, som faktureres yderligere med selvom man ikke får valget herom.

Min egen kæphest er netop kørslen. Har aldrig forstået hvorfor materialer altid skal hentes mindst 1 time væk. I hver retning. Dét og så de uigennemskuelige priser, hvor der kan være enorme forskelle (har prøvet at få tilbud på 7500-75000 på samme opgave). 
Annonce
efry skrev den 26-03-2026 15:51:37

Elektrikkeren, der jo har garantiforpligtigelsen, vil næppe bede dig om at foretage indgreb i den faste installation, og hvordan vil du fastslå, hvilken del, der fejler???

En lysdæmper jeg selv har installeret der er stået af i garantiperioden kan man selv returnere, jeg ville ikke bede en elektriker om at afhjælpe dette feks. 1½ år efter inde under garantiperioden og ville heller ikke forvente han ville.

bilingual skrev den 27-03-2026 11:19:52

En lysdæmper jeg selv har installeret der er stået af i garantiperioden kan man selv returnere, jeg ville ikke bede en elektriker om at afhjælpe dette feks. 1½ år efter inde under garantiperioden og ville heller ikke forvente han ville.

Men det er han ellers forpligtet til.

buller27 skrev den 27-03-2026 20:50:11

bilingual skrev den 27-03-2026 11:19:52

Men det er han ellers forpligtet til.

Og så blandes der i tråden og lidt rundt på garanti og reklamationsret. Reklamationsretten er 2 år (1 år formodningsregel) og er lovpligtig. Garanti er noget elektrikeren eller anden erhvervsrivende tilbyder udover.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis