Kan denne stol repareres (samling af træ)

Jeg har en lænestol, hvor to af benene er knækket af.
Samligen er knækket som vist på billederne.

Det er samlet med bl.a. dyveler. Den nederste dyvel er knækket og det stykke af "tungen" som holder den øverste dyvel er knækket af.

Kan man reparere dette?

Det behøver ikke blive superpænt og det skal heller ikke kunne holde i 50 år.

Kan man lave en quick-and-dirty løsning ved at forbore et hul igennem benet mellem de to dyveler og så skrue en 5mm skrue igennem? Og samtidigt fylde trælim i hullet?

Jeg har en lænestol, hvor to af benene er knækket... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som svar og medvirkning til at løse din reparation.

1.  Det er ingen dyvelsamling men en tapsamling, men lad det nu ligge, bare for at forståelsens skyld.
  2.  Rens omhyggeligt op med stemmejern og sandpapir for gammel lim; (lirk det lille stykke af tappen der er brække af ud) dette lille stykke kan du lime på tappen igen; for at få bedre vedhæftning når du limer igen.
  3.  Brug alm. hvid Pva. lim (& ikke såkaldt skolelim eller for den sags skyld Pu lim)
  4. Du spørger til om du kan sætte en skrue i, dette er en dårlig ide/løsning og holder ikke i længden. Efter min bedste overbevisning bruges der ikke skruer endsige søm til sådanne reparationer. " det vil være en dødssynd" Du skriver godt nok at det ikke skal holde særlig længe?
  5. Når du er klar til samling igen godt med lim på begge flader (hul/tap) med godt pres allerhelst med skruetvinge, (klods eller filt imellem for at undgå mærker) & lad tørre gerne i et døgn, så har du en god & stærk samling igen.
  6.  Det er sådan jeg har gjort mange gang.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også