Kan denne stol repareres (samling af træ)

Jeg har en lænestol, hvor to af benene er knækket af.
Samligen er knækket som vist på billederne.

Det er samlet med bl.a. dyveler. Den nederste dyvel er knækket og det stykke af "tungen" som holder den øverste dyvel er knækket af.

Kan man reparere dette?

Det behøver ikke blive superpænt og det skal heller ikke kunne holde i 50 år.

Kan man lave en quick-and-dirty løsning ved at forbore et hul igennem benet mellem de to dyveler og så skrue en 5mm skrue igennem? Og samtidigt fylde trælim i hullet?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det jeg ville gøre:
Rense så meget gammel limrest af som muligt.
Banke tingene godt sammen, uden lim.
Bore de gamle dyvler ud med et lidt større bor, hele vejen igennem på een gang.
Skaffe nye dyvler passende til de nye huller.
Fyld godt med lim i, måske epoxylim, sæt tingene sammen.
Banke dyvler i, lad hærde.
Save dyvler af, pudse med sandpapir, lidt olie....

Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 24-03-2026 15:57:41

Det jeg ville gøre:
Rense så meget gammel limrest af som muligt.
Banke tingene godt sammen, uden lim.
Bore de gamle dyvler ud med et lidt større bor, hele vejen igennem på een gang.
Skaffe nye dyvler passende til de nye huller.
Fyld godt med lim i, måske epoxylim, sæt tingene sammen.
Banke dyvler i, lad hærde.
Save dyvler af, pudse med sandpapir, lidt olie....

Det var også min første tanke at gøre noget i den stil. Men som jeg skrev, så er der et stykke af "tungen" der er knækket af. Det betyder, at den øverste af dyvelerne ikke vil have noget effekt. Så selvom jeg sætter en ny, større, dyvel i, så vil den ikke få fat i noget fordi der er bare "luft" ​bagved hvor "han"-delen skulle være.

Er det det stykke træ, som sidder tilbage bag dyvlen? Hvis ja, så vil limen jo binde tappen fast til stumpen.
Husk din tekst:
Det behøver ikke blive superpænt og det skal heller ikke kunne holde i 50 år. Kan man lave en quick-and-dirty løsning

Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 24-03-2026 18:00:13

Er det det stykke træ, som sidder tilbage bag dyvlen? Hvis ja, så vil limen jo binde tappen fast til stumpen.
Husk din tekst:
Det behøver ikke blive superpænt og det skal heller ikke kunne holde i 50 år. Kan man lave en quick-and-dirty løsning

Ja, der sidder en stump træ bag dyvelen på billedet, men dyvelen er knækket og er faldet ud sammen med stumpen.

Jamen, kan du så ikke lime stumpen på inden du samler?

Venlig hilsen
Knud
Annonce
knudr skrev den 24-03-2026 19:38:38

Jamen, kan du så ikke lime stumpen på inden du samler?

Joh, det kan jeg godt prøve... Bare alm. hvid trælim?

Du kan samle det med almindelig ytælim hvis det går stramt sammen. Er det meget løs, så bruger du en af fruens aflagte nylon strømper og lader den glide med ind når det er smurt godt ind i lim. Både må dyvlen, uden på stof og i kanterne af hullet. Ikke så meget at det ikke kan samles men blot et lag over det hele. 
Lige før det er skubbet helt sammen skærer du overskydende stof væk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 24-03-2026 22:58:01

Du kan samle det med almindelig ytælim hvis det går stramt sammen. Er det meget løs, så bruger du en af fruens aflagte nylon strømper og lader den glide med ind når det er smurt godt ind i lim. Både må dyvlen, uden på stof og i kanterne af hullet. Ikke så meget at det ikke kan samles men blot et lag over det hele.
Lige før det er skubbet helt sammen skærer du overskydende stof væk. 

Det går nemlig meget løst sammen. Og jeg mistænker faktisk at det er dét der er grunden til at det ikke holder: at "tungen" er skrumpet ind så limen ikke har holdt den fast og dyvelerne er for svage til at holde belastningen alene.

God ide med nylonstrømpen! Det skal prøves.

Jeg har også noget PU lim. Er det ikke noget med at det skummer lidt op og udvidder sig? Ville det være bedre end hvid trælim? Jeg tænker her også på, at der jo allerede har været lim på emnerne og derfor frygter jeg at den hvide trælim ikke kan binde lige så godt her anden gang, fordi den ikke kan trænge ind i porrerne i træet.

PU-lim skummer op. men det skum der dannes har ingen "bærende" virkning, skummet kan sammenlignes med flamingoskum. Brug alm trælim eller epoxy, evnt med noget fyld, men pas på med nylonstrømper, det kan meget nemt blive misforstået, https://www.youtube.com/watch?v=QjLeeRLbEcA&list=RDQjLeeRLbEcA&start_radio=1

Venlig hilsen
Knud
Knudr.    Han skal bare snuppe dem FØR de nattergale går til pause.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også