Hvordan reparerer jeg disse skader i mit trægulv?

Gulvet er olieret. Det hvide mærke nægter at forsvinde, uanset hvad jeg forsøger mig med. Jeg ved ikke, hvad det er, måske maling eller lim. Resten er skader forårsaget af tabte genstande.

Jeg har haft kigget lidt på sådan et Reparationssæt fra Urban Hald

Giver sådan et mening, eller har I bedre råd?

Jeg har den originale gulvolie tilgængelig.

På forhånd mange tak!

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var godt nok en voldsom pris. Jem og fusk har noget der kan det samme til ca. 100 kr.
Den hvide plet er du nødt til at skrabe væk og oliere bagefter.

Hullerne kan du fylde op med voks, eller lære at leve med dem. Der kommer flere med tiden.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 20-03-2026 09:39:20

Det var godt nok en voldsom pris. Jem og fusk har noget der kan det samme til ca. 100 kr.

Hullerne kan du fylde op med voks, eller lære at leve med dem. Der kommer flere med tiden.

Tak for hurtigt svar! “Skrabe” som i slibe?

Sikker på at det er olie? Sådanne hvide pletter kommer normalerweise på lakerede overflader ifm vand der ikke tørres op.
Kan på lakerede gulve reppes/fjernes vha forsigtig varmebehandling med strygejern og kaffefilter eller evt en varmepistol.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Boraghi skrev den 20-03-2026 10:19:15

Nej, skrabe som i skrabe med en dertil beregnet skraber. Sandpapir ændrer udseendet på overfladen på den plet du sliber så du vil kunne se den i stedet for pletten. 

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 20-03-2026 11:34:21

Nej, skrabe som i skrabe med en dertil beregnet skraber. Sandpapir ændrer udseendet på overfladen på den plet du sliber så du vil kunne se den i stedet for pletten. 

Modtaget. Har du et link til sådan et værktøj? Jeg kan ikke finde noget, når jeg selv Googler.

Annonce
BOFH skrev den 20-03-2026 11:20:54

Sikker på at det er olie? Sådanne hvide pletter kommer normalerweise på lakerede overflader ifm vand der ikke tørres op.
Kan på lakerede gulve reppes/fjernes vha forsigtig varmebehandling med strygejern og kaffefilter eller evt en varmepistol.

/BOFH 

Ja, jeg er helt sikker på, at gulvet er olieret og ikke lakeret.

Hvis du sliber det ned lokalt og giver det noget olie, får du nok et bedre resultat end at påføre voks.

Problemet med voks og tilsvarende fyldstoffer er at de ikke har aftegninger af årer, så reparationer bliver meget tydelige, medmindre de er ganske små. Større områder (over flere årestriber) kommer til at fremstå som en brun klat.

Min erfaring stammer fra dette produkt: Polyfilla Plastisk Træ
https://www.harald-nyborg.dk/polyfilla-plastisk-trae-75-g-boeg

Jeg går ud fra at du kender tricket med at lade hakker i træ stå under vand i lang tid. I mange tilfælde svulmer træet op og hakket forsvinder. 

Boraghi skrev den 20-03-2026 13:40:17

Superdiy skrev den 20-03-2026 11:34:21

Modtaget. Har du et link til sådan et værktøj? Jeg kan ikke finde noget, når jeg selv Googler.

Her

Selvbygger med stort S. 
GodeVen skrev den 20-03-2026 14:41:53

Hvis du sliber det ned lokalt og giver det noget olie, får du nok et bedre resultat end at påføre voks.

Problemet med voks og tilsvarende fyldstoffer er at de ikke har aftegninger af årer, så reparationer bliver meget tydelige, medmindre de er ganske små. Større områder (over flere årestriber) kommer til at fremstå som en brun klat.

Min erfaring stammer fra dette produkt: Polyfilla Plastisk Træ
https://www.harald-nyborg.dk/polyfilla-plastisk-trae-75-g-boeg

Jeg går ud fra at du kender tricket med at lade hakker i træ stå under vand i lang tid. I mange tilfælde svulmer træet op og hakket forsvinder. 

Tak for udførligt svar. Hvor længe bør man lade det "stå i vand" og hvor meget vand?

Hvis det er friske hakker hjælper en "våd" gulvvask ofte.
Prøv at hælde lidt vand på og læg en gennemvædet klud på natten over. Er luften meget tør kan du lægge en indkøbspose over.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også