Det er korrekt, at man i visse tilfælde kan få træ til at rejse sig med vand, men jeg er ret sikker på, at det hak man kan se på billedet ikke kan lukkes med den metode. Det er alt for dybt - plus det er hårdttræ.
Derudover undrer jeg mig lidt over, at man vil lade vand stå på det gulv i længere tid, da der jo er ret stor chance for, at der så vil komme skjolder når vandet trænger ind under olien?
Der er jo meget der tyder på, at det hvide mærke man ser på det første billede netop skyldes, at der har været vand på gulvet, som så er trængt ind under olien.
Jeg har ingen erfaring med olieret egetræsgulv, da jeg kun er stødt på dem, hvor de har været lakeret.
Men hvis det havde været lakeret, ville jeg forsøge med en varmepistol ganske forsigtigt over pletten, hvor man kan være heldig, at lakken (olien) lægger sig ned på træet igen, idet man får fjernet luftlommen.
Det har jeg for nogle år siden lavet en lille video om, hvor jeg viser, hvordan man kan fjerne fugtpletter fra et lakeret skrivebord.
Fjerne fugtpletterDet er ikke alle, som har en varmepistol, men jeg vil tro, at man også kan gøre det med en hårtørrer.
Mange vil nok foreslå en metode med at hælde lidt sprit på og så sætte ild i det, idet det angiveligt skulle være effektivt.
Den metode har jeg forsøgt mig med et par gange, og det var mildest talt ikke nogen succes. Om det har noget at gøre med laktypen (som man oftest jo ikke kender), skal jeg lade være usagt, men det er ikke noget, som jeg vil forsøge mig med længere.
Metoden med varmepistolen har jeg brugt med succes mange gange, men hvis skaderne er for store, så kan den ikke klare det.