Havetraktor vil ikke tørne helt rundt med starter

Hej

Jeg har købt en Texas 145/106 havetraktor med følgende Motor: 
Briggs Stratton Intek 1,5 hk, OHV
5bsxs.5012vp
276016

Der er strøm på, men havetraktoren kan kun tørne motoren halvvejs rundt,- så er der for meget modstand til at starteren kan trække den i gang. 
Jeg har prøvet at justerer ventilerne,- Jeg kan dog ikke finde tallene for den her model. Ved i hvad de skal være? Prøvede bla at justerer til 0,14 mm, men det ændrede ikke noget
Batteriet er OK og opladet. Det kan starte en anden havetraktor. 
Der er olie på til det rigtige niveau på pinden (dog lidt sort, men tænker ikke at det skulle have betydning for at starte den)
Den kan tørne motoren hvis jeg tager tændrøret ud. 

Sælger sagde at han havde haft den startet dagen før,- dog med et batteri fra en bil som hjælp da batteriet på havetraktoren var dødt. Kan det have været for meget for strateren og beskadiget den?. Som sagt så kan starteren godt kører rundt. Men der er bare for meget modstand i motoren til at den kan starten den. 

Ser frem til lidt forslag til at komme videre :) 

Tak for hjælpen
Mvh Jan

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har stillet ventilerne med 0.14 mm spillerum er det ganske fint.

Prøv lige at tjekke oliestanden på motoren, er den for høj kan det give problemer.

At give strøm fra et bilbatteri kan belaste starteren for meget, starteren er designet til at virke med det lille batteri den er født med, hvor der er et stort spændingsfald når starteren køre, så en startmotor til plænetraktore er typisk beregnet til omkring 11 volt.

Desværre er der også en anden mulighed, som jeg husker er motoren forsynet med en dkompressions funktion, som har det med at blive defekt, så skal hele motoren adskilles for at udbedre skaden. (ny knastaksel som jeg husker det)

Men vær nu lige 100% sikker på at dit batteri er helt i orden, for et ½ dårligt batteri kan give samme symptomer.

Prøv at kik denne  video.. den viser hvordan man skifter den defekte del.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kender ikke lige netop den model. På andre motorer f.eks. husquarna havetraktor er der en anordning som som sørger for at ventiler løfte sig under start, så starteren kan komme godt i gang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Kunne ikke ligge to videoer i samme svar...
Men her er hvordan du kan teste om funktionen af dekompressionen virker.
Link til Video​​​

je_ns skrev den 18-03-2026 10:30:27

Kunne ikke ligge to videoer i samme svar...
Men her er hvordan du kan teste om funktionen af dekompressionen virker.
Link til Video

Tak Jens,- Det må jeg lige hjem og tjekke mht dekompression. 

Oliestanden er OK
Den kan godt dreje rundt hvis tændrøret er ude. 

jeg kommer ikke til at skille motoren helt ad for at skifte knastaksel... Så bliver den solgt som et projekt :) 

I hører nærmere
Tak for svar
Nå, testede som i videoen. Den gør et lille vip, men ikke som i filmen.....
Annonce
Hej, 
Testede det som i videoen,- Indsugningsventilen giver et lille bitte ekstra vip,- men ikke som i filmen med lyd osv. .. 

Jeg ladede så batteriet HELT op,- og fandt dette fif.. https://www.facebook.com/share/v/1BuqSAdw3j/
Ved brug af det så kunne jeg starte den, og den kører,- Men den kan ikke starte uden at man lukker for luften. Jeg lagde bare hånden over indsugningen ved luftfilteret, til den har tørnet en omgang eller to, og så går den i gang. 
Ham her viser hvordan det hænger sammen et stykke inde i filmen. Han er riiimelig amerikansk :D Men man får da en forklaring  https://www.youtube.com/watch?v=pUxL97WXr5I

Tak for inputs,- Så blev jeg det klogere

Mvh Jan
Hvis du har et voltmeter, så tjek hvor mange volt der er, mens du køre med starteren..

Hvis batteriet har været helt fladt og ladet op er det ikke sikkert det er i orden..

Eller tag batteriet med til plæneklipperservice eller din mekanikker, så kan de teste om det yder som det skal. (oplad det først)

Normalt når dekompressions funktionen er defekt, virker den overhovedet ikke.

Min plænetraktor havde samme symptomer, med et dårligt batteri, så starteren ikke dårligt kunne trække motoren over kompressions punktet..
Men efter der kom nyt batteri på var der ingen problemer...

Batteriet er fra sidste år, og kan sagtens starte min anden havetraktor. Det har ikke været helt afladet. Jeg har haft det ladet op i mit fyrrum flere gange vinteren over. 
Ud fra de film jeg har fundet om det, og dine links, så tyder det kraftigt på at det er dekompressionsfunktionen den er gal med. Ved at lukke for luften med hånden,- så kan det starte, da der ikke er noget luft der skal dekomprimeres. Og når den først er i gang, så kører den uden dekomprimering, da det ikke er aktivt når den er i gang. 

Jeg vil se om jeg kan finde en pind.magnet, og om der ligger rester af den i bunden af motoren
Ja så er det jo nok desværre "indmaden" i motoren der er galt med..

Fik du løst problemet ?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis