El skinne ingen liv i yderste fatning

Hej, jeg har fået installeret en sådan elskinne men når jeg sætter en pære i venstre udhæng, så kommer der ikke lys i begge lamper ,samt den anden lampe som lysdæmper er forbundet med.
Det er ligemeget om det er led eller alm.

Hvis jeg ikke sætter en pære i virker lys helt fint i de to andre lamper.

Hvad kan det være?- hvis det var en løs forbindelse ville den vel slet ikke virke uanset pære i eller ej.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver om en skinne med tre lamper og lysdæmper. Er lysdæmperen forbundet til skinnen? Har du prøvet om skinnen virker i hele længden med en lampe monteret.
Hvormange Watt er pærerne på og hvor er den tredje lampe monteret? Er den også på skinnen? Hvormange Watt er lysdæmperen beregnet til?

fase
S. Fabrin skrev den 14-03-2026 22:18:16

Du skriver om en skinne med tre lamper og lysdæmper. Er lysdæmperen forbundet til skinnen? 
Ja det er den, det er en mekanisk skyde lysdæmper som derudover styrer en lampe ved siden af.

Har du prøvet om skinnen virker i hele længden med en lampe monteret.

Nej jeg har ikke prøvet at rykke på den men det vil jeg forsøge.

Hvormange Watt er pærerne på og hvor er den tredje lampe monteret?
2watt ​for led men alm.ikke-led pære i ​anden forbindelse.
​Det har ​før skinnen aldrig virket med led pærer i begge udgange(så blinkede led), men med en led og en alm har det virket fint

Er den også på skinnen? Hvormange Watt er lysdæmperen beregnet til?

Den er ikke på skinnen , den er serie forbundet til dæmperen tror jeg igennem korrespondancen. Lysdæmperen er mekanisk men har kun brugt den som tænd/sluk, den gamle model med tænd/sluk fjeder ved siden af lysdæmper slide.

Når jeg tænder for lysdæmper med alle 3 enheder med pærer i, ​så summer lysdæmper men der sker intet.

Vi må prøve noget andet. Kan du ikke vise et billede af dæmperen set bagfra? Du kan også prøve at montere de to ledninger i dæmperen i samme klemme. Så skal der være lys i lamperne hele tiden. Hvis det virker, skal du nok finde fejlen i dæmperen. 

fase
S. Fabrin skrev den 15-03-2026 11:57:44

Vi må prøve noget andet. Kan du ikke vise et billede af dæmperen set bagfra? Du kan også prøve at montere de to ledninger i dæmperen i samme klemme. Så skal der være lys i lamperne hele tiden. Hvis det virker, skal du nok finde fejlen i dæmperen. 

Tak, jeg prøver at få den åbnet imorgen, kan jeg løse problemet helt hvis jeg bare skifter den gamle dæmper ud med en LED skydelysdæmper m/korrespondance?

bilingual skrev den 15-03-2026 12:09:36

S. Fabrin skrev den 15-03-2026 11:57:44

Tak, jeg prøver at få den åbnet imorgen, kan jeg løse problemet helt hvis jeg bare skifter den gamle dæmper ud med en LED skydelysdæmper m/korrespondance?

Jeg fik en mand til at skifte til LED lysdæmper, vi prøvede den med én pære og den virkede helt perfekt, da han var gået satte jeg en pære i den anden og så virkede det stadig ikke. 
Da jeg så gik tilbage til en pære virkede den heller ikke, så der er ingen lys nu, hvad kan være galt?

Annonce
Hvilken LED dæmper har du fået sat i. Her tænker jeg på, hvormange watt, den er til. Når du skriver, at I prøvede med en pære, var det så i skinnen? Og den anden pære var det så også i skinnen.
Kan vi dele spørgsmålet op, så det ene gælder skinnen og det andet den tredje lampe.

fase
S. Fabrin skrev den 19-03-2026 18:50:19

Hvilken LED dæmper har du fået sat i. Her tænker jeg på, hvormange watt, den er til. Når du skriver, at I prøvede med en pære, var det så i skinnen? Og den anden pære var det så også i skinnen.
Kan vi dele spørgsmålet op, så det ene gælder skinnen og det andet den tredje lampe.

Det er en 2 watt globe pære i skinnen, jeg har nu prøvet at sætte både den og en alm ikke-led i begge skinne positioner og det 3 separate, der er helt dødt i alle kombinationer - har tjekket sikringer, alt er ok.

kan LED dæmperen være slået fra? eller kan der være en løs forbindelse i fatningerne eller i selve skinnen? - imorgen prøver at jeg tage en ​lampe ned af gangen og se om det ændrer noget.

Hvis alle tre pærer ikke lyser, kan det være dæmperen. Det kan prøves ved at forbinde fase og tændledning i dæmperen. Så skal alle pærer lyse. Hvis den en i skinnen ikke lyser, kan du flytte den der lyser hen. hvor den der ikke lyser og se om der nu er lys i den. Hvis pærerne lyser med fase og tændledning forbundet e det sikkert dæmperen, der er defekt. Hvad er det for en dæmper du har?

fase
S. Fabrin skrev den 19-03-2026 19:49:16

Hvis alle tre pærer ikke lyser, kan det være dæmperen. Det kan prøves ved at forbinde fase og tændledning i dæmperen. Så skal alle pærer lyse. Hvis den en i skinnen ikke lyser, kan du flytte den der lyser hen. hvor den der ikke lyser og se om der nu er lys i den. Hvis pærerne lyser med fase og tændledning forbundet e det sikkert dæmperen, der er defekt. Hvad er det for en dæmper du har?

Det er en helt ny lk fuga led 120va og vi testede den i første forsøg med en pære og der virkede den men da jeg satte en pære til i stoppede det hele.

Kan det være at fatning hvor bundkontakt er bøjet så du laver kortslutning hver gang du skruer pære i ?
Lysdæmpere er meget holdbare, og går ikke i stykker ved f.eks. kortslutning.
Nogen af dem indeholder en lille sikring, men det mener jeg ikke der er i VA120

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis