Kan dette indeholde asbest?

Har undret mig over de små tråde som stikker ud fra dette stykke mørke materiale som der er slået et par søm igennem. Nogen risiko for det kan være asbestholdigt? Der er desuden skubbet noget glasuld ind- det har jegs elv gjort.  Er ved vindue på bagtrappe. Se fotos. På forhånd mange tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ligner murpap, som er ganske ufarligt..

Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak for svaret!
Jeg google lige murpap og asbest og fik dette AI svar som peger mig mod det faktisk er sandsynligt med asbest:
Ældre murpap og tagpap (særligt fra 1965-1980) kan indeholde asbest som fiberarmering for at forbedre holdbarheden. Det udgør primært en risiko ved nedrivning, hvis materialet er tørt og skørt, da det kan frigive sundhedsskadelige fibre. Asbestholdigt pap må ikke genbruges og skal bortskaffes korrekt. Asbest-huset.dk +2
Vigtig viden om asbest i pap:
  • Periode: Mistanke om asbest bør rejses ved bygninger opført/renoveret mellem 1965 og 1980.
  • Anvendelse: Asbest findes ofte i tagpap, bitumen og til tider på sokler/under terræn.

Så send en stump ind til test, og viser den det er asbest, så hyr et autoriseret firma til at fjerne det, på betrykkende vis.

Eller luk af for det med beklædning, og lev med det..

Vi prøver igen, i morgen --
Fik set nærmere på det og ser sgu ud til det er samme materiale som det jeg har sat foto ind af her, blåt materiale. Men det blå er dækket af noget andet i bunden af vinduet. Ved du hvad det blå materiale er?
RB skrev den 13-03-2026 19:28:03

Mange tak for svaret!
Jeg google lige murpap og asbest og fik dette AI svar som peger mig mod det faktisk er sandsynligt med asbest:
Ældre murpap og tagpap (særligt fra 1965-1980) kan indeholde asbest som fiberarmering for at forbedre holdbarheden. Det udgør primært en risiko ved nedrivning, hvis materialet er tørt og skørt, da det kan frigive sundhedsskadelige fibre. Asbestholdigt pap må ikke genbruges og skal bortskaffes korrekt. Asbest-huset.dk +2
Vigtig viden om asbest i pap:
  • Periode: Mistanke om asbest bør rejses ved bygninger opført/renoveret mellem 1965 og 1980.
  • Anvendelse: Asbest findes ofte i tagpap, bitumen og til tider på sokler/under terræn.

AI kan god finde på at opfinde ting engang imellem (nogle gange ofte) så tjek lige dets referencer. Murpap og tagpap er to vidt forksellige ting.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis