Cementblander

Er denne blander ok til et lille gulv og badeværelses projekt? 

Vh.

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har blandet en del m3 beton i en lignende blander, og aldrig oplevet problemer, men den skal have tid til at blande.
Jeg plejer når jeg tømmer en blanding ud i trillebøren, at lave en ny blanding med det samme, og køre så trillebøren hen og læsser af, så står blandemaskinen jo og blander imens, så udnytter man tiden bedst muligt.

Vi prøver igen, i morgen --
Køb en magen til på DBA.dk
Der er altid nogen som køber sælger.
Ja, det er udmærket til beton. Murerne har brugt sådan en i mange år inden tvangsblanderen blev indført.

fase
Tak for det. Nu jeg har jer.. jeg skal lave et så tynd betonlag som muligt til 20mm gulvvarmeslanger. Og der skal i det laves fald i bruse kabinen.

Faldet går fra væg til væg i brucenichen, over ca 1,8 meter og slutter i et “unidrain”

1cm fald pr meter? Dvs 2 cm fald fra væg til væg i de 90cm bruseområde med glasvæg.

Kan jeg støbe hele gulvet i sand og cement? Ca 11 cm og lave fald deri.

Eller skal jeg have et lag grov beton med sten i først, f.eks 8cm  og så et “klaplag” som jeg retter af?

Vh.

Man kan “sagtens” støbe gulvet af en gang med fald i beton af støbemix og cement.
Hvis rummet er så stort at det kun er i brucenichen der skal være fald, så støb resten først

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Det afhænger lidt af din isolering. Hvis du har et godt isoleret hus, så ville jeg vælge sand+mørtel og lave det som et lag. (Der er mindre varmeoverførsel).
Ellers ville jeg lave våd beton omkring slangerne i 1. lag. Og så lave afretning i andet lag.
Thomas_Mygind skrev den 13-03-2026 19:51:26

Det afhænger lidt af din isolering. Hvis du har et godt isoleret hus, så ville jeg vælge sand+mørtel og lave det som et lag. (Der er mindre varmeoverførsel).
Ellers ville jeg lave våd beton omkring slangerne i 1. lag. Og så lave afretning i andet lag.

Ok. Gulvet bliver isoleret med "300mm". Efter reglerne. Men det er i en kælder, hvor vægge bliver isoleret udvendig. 

Vh.

je_ns skrev den 13-03-2026 17:44:54

Jeg har blandet en del m3 beton i en lignende blander, og aldrig oplevet problemer, men den skal have tid til at blande. 
Hvor tyndt blander du det? Og hvor stor mængde? Jeg synes det var det sværeste at vurdere. Det og ventetiden som jeg synes var lang. (Og så svinede det mere end ventet). Så skulle jeg støbe et sådan gulv igen, ville jeg nok leje en tvangsblander. 
HrT skrev den 13-03-2026 22:46:15

je_ns skrev den 13-03-2026 17:44:54

Hvor tyndt blander du det? Og hvor stor mængde? Jeg synes det var det sværeste at vurdere. Det og ventetiden som jeg synes var lang. (Og så svinede det mere end ventet). Så skulle jeg støbe et sådan gulv igen, ville jeg nok leje en tvangsblander. 

Jeg blander det så tørt som muligt, men ikke mere end det kan køre rundt i tromlen uden at sætte sig fast.

Er det lidt for tyndt får det en ekstra skovlfuld cement..

Så synes jeg det er vigtigt at blandemaskinen er helt ren, så der ikke sidder størknet beton indeni.

Når jeg har tømt blanderen og starter en ny blanding, kommer jeg det meste af vandet i og ½ delen af støbemiksen og lader det køre et stykke til, så løsner det evt.fastsiddende rester fra sidste blanding, så tilsætter jeg cementen, og resten af støbemiksen, og tilsætter en smule mere vand, hvis det er nødvendigt.

Jeg bruger højtryksrenseren til at rense maskine efter brug, og når den er tør får den en gang wd-40 eller lignende inde i tromlen så den ikke ruster, når den stilles væk efter brug.

Vi prøver igen, i morgen --
Du kan sagtens støbe det på en gang. Der skal vel vådrums membran og fliser på, så selve overfladen er ikke så vigtig at få pudset pænt  Du kan eventuelt sætte nogle stumper armeringsjern eller store teltpløkke ned i isolering af nivellere dem på forhånd. 1 ved døren som er 3 cm over afløb, og 1 eller 2 ved indgang til brudeniche som er 2 cm højere. Og så ellers styre efter dit afløbs højde.
Så er det "bare" at bruge 2 m lodstok til at rette det af med, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis