Hvordan kan jeg bedst redde min havelåge?

Min havelåge er rustet flere steder inkl på stolperne, men fungerer egentligt upåklageligt.
Jeg synes det er et forsøg værd at gøre den pæn igen f.eks med noget hvid eller grøn metal spray men jeg ved ikke hvordan jeg bedst fjerner rust fra sådan en gitter-låge. 
Jeg vil ikke tage den af da stolperne jeg er bange for måske at knække noget eller den ikke vil kunne komme på igen. 

Ville blive rigtig glad for at høre hvordan jeg bedst kan gøre den klar til metal-spray maling? 

Evt hvis i kan anbefale det jeg skal købe af materialer for at fjerne eller behandle rusten med og ​hvis jeg skal smøre med andet for at gøre den klar til ​maling-spray?

Postkassen vil jeg fjerne helt, så håbet er at lågen og stolperne kan få nogle flere år.

Tak!

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne fjerne rusten med en stålbørste enten manuelt eller med en børste på en boremaskine. Derefter kunne du sprøjte det hele med Galvafroid (koldgavanisering på spray). Derefter kan du male overfladerne i den farve, du kan lide.
Et eksempel på koldgalvanisering​​​

fase
S. Fabrin skrev den 09-03-2026 19:33:36

Du kunne fjerne rusten med en stålbørste enten manuelt eller med en børste på en boremaskine. Derefter kunne du sprøjte det hele med Galvafroid (koldgavanisering på spray). Derefter kan du male overfladerne i den farve, du kan lide.
Et eksempel på koldgalvanisering

pas lige på med det , langt de fleste malinger hæfter ikke ret godt på galvefroid som grunder

Tak til jer begge! Men Bredker..har du så et andet forslag?
Lulu1980 skrev den 10-03-2026 16:09:14

Tak til jer begge! Men Bredker..har du så et andet forslag?

kommer an på hvor godt du kan få renset for rust

du kan godt bruge galvafroid , nok det bedste , og så lade den stå i den grå farve den giver
hammerlak holder også godt
ellers grund med alm rustprimer og en spreylak oven på
Jeg har desværre lidt dårlige erfaringer med zinkspray/koldgalvanisering, især hvor emnet som her er udsat og har begyndende rust, vil til enhver tid foretrække bredkers forslag med afrensning, rustprimer og lak.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Du får ikke renset havelågen "ind til benet" med en stålbørste eller lignende.
Hvis du virkelig vil have en havelåge i " top doller" er det bedste at starte med en sandblæsning.
En sandblæsning bør du, alt andet lige, kunne få for under en tusse.
Herefter har du et godt udgangspunkt for div. overflade behandlinger/malinger.
Jeg tror altså at du sagtens kan forsøge at løfte lågen af. Det er mange gange lettere at stålbørste og male den mens den ligger på et bord eller et par bukke. Det er lidt svært at se hængslerne tydeligt, og det er muligt at der sidder en skrue lodret ned i hvert hængsel, -hvis du kan se en skrue, så prøv at skrue den op. Du kan ikke ødelægge noget ved at forsøge at løfte lågen af, -giv hængslerne lidt olie, drej lågen frem og tilbage samtidig med at den løftes opad. 2 rmand m/k gør arbejdet meget mere effektivt.

Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 10-03-2026 19:09:33

Jeg tror altså at du sagtens kan forsøge at løfte lågen af. Det er mange gange lettere at stålbørste og male den mens den ligger på et bord eller et par bukke. Det er lidt svært at se hængslerne tydeligt, og det er muligt at der sidder en skrue lodret ned i hvert hængsel, -hvis du kan se en skrue, så prøv at skrue den op. Du kan ikke ødelægge noget ved at forsøge at løfte lågen af, -giv hængslerne lidt olie, drej lågen frem og tilbage samtidig med at den løftes opad. 2 rmand m/k gør arbejdet meget mere effektivt.

Ja det burde ikke være noget problem, at løfte lågen af, så kan du jo også komme til at male den nederste del der vender nedad.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak allesammen for de gode råd!! Jeg vil prøve at se om jeg kan få den af og starte ud med at afrense den og tror det ender med rustprimer og lak. Det kan næsten kun blive bedre end det er nu og jeg går ikke efter en totalt 'som ny' låge, men blot at den bliver peppet så godt op som muligt så den holder lidt endnu :)
Angående hammerlak: Pas på at der ikke bliver begrebsforvirring. Hammerlak er en maling, der "skiller ad" så overfladen ligner lidt noget metal der er slået på med en kuglehammer. Hammerlak er normalt ikke egnet til påføring på rust eller er rusthæmmende.

Hammerlak blev opfundet af et engelsk firma, der hedder Hammerite. De laver i dag specialmaling der er rusthæmmende og typer der kan påføres på overfladerust. De laver flere af deres malingtyper både med glat og hammeret overflade.

Her er et eksempel på hammerlak uden egentlige rustbeskyttende egenskaber:
https://www.biltema.dk/byggeri/maling/spraymaling/hammerlak-spray/spraymaling-hammerlak-sort-400-ml-2000053472

Her noget Hammerite, der ikke er hammerlak men kan bruges på rust.
https://www.harald-nyborg.dk/hammerite-750ml-sort

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også