Gulvkonstruktion til badeværelsesrenovering

Hej alle, 

Jeg er i gang med at renovere vores badeværelse på første sal, som skal udvides. Jeg har taget den tilsvarende væg og hele gulvet ud, og skal nu til at bygge gulv konstruktionen op. 

I det gamle badeværelse ligger der beton plader, mens der i det nye område ligger træ bjælker, hvilke slutter 6.5cm højere end beton pladerne.

Har i gode ideer til konstruktionen? Min første plan var svalehaleplader på det hele, og så gulvvarme og beton, men så bliver jeg vist nødt til at skære de 6.2cm af bjælkerne, plus ca 3.5cm til fald i bruseren (åben bruser med glasvæg). 

Bjælkerne er 95x220. Bruseren skal delvist ligge på bjælkerne, og delvist over beton pladerne (kun er par cm). 

Desuden skal afløbet fra bruseren tværs over hele gulvet (3m), da faldstammen ligger på den anden side. 

Er par mål:
Bjælker starter 5cm under den planlagte gulvhøjde. 
Beton pladerne starter 11.2cm under den planlagte gulvhøjde.

Der skal fliser på gulvet. 

Håber det giver mening. 

Mvh, 
Moh
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er betonpladerne understøttet i det øvrige gulv?
Er de eksisterende bjælker understøttet og hvor stort et spænd er der tale om?
Hvilken slutbelægning skal der på?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Beton pladerne ser ud til at spænde hele rummet, og ligge på de bærende vægge nedenunder. 
De eksisterende bjælker ligger på ydervæggene og en væg i midten, med spænd på ca 4.5m under badeværelset (ydervæg til midtervæg).
Der skal fliser (1mx1m) på. 

Har du checket med Eftex eller andre om de understøtter så store fliser? Bliver vanskeligt at bygge noget der er stabilt nok til at de ikke revner. Umiddelbart lyder det ihvertfald til at du er nødt til at skrælle hele den nuværende konstruktion op og nedlægge lignende beton elementer eller noget helt andet. 220 bjælker (der skal halveres i højde?) kommer ikke til at bære svalehaleplader + beton over et 4,5m spænd, især ikke hvis der også skal udspares i bjælker til at afløb. 

/BOFH 

Jeg troede at lige præcis svalehaleplader med beton skulle have god styrke til at bære store fliser, og styrke konstruktionen? Kan i hvert fald ikke finde noget om limits til flise størrelsen på Lewis pladerne.

De eksisterende bjælker er en del af hus konstruktionen, så dem kommer jeg ikke lige til at tage op. Jeg havde håbet at kunne styrke bjælkerne med noget spærtræ e.l., men det lyder til at det måske var optimistisk? 

Vil det give mening at bruge en anden konstruktion i stedet for, med krydsfiner plader eller lignende? 
Det kan laves med krydsfiner plader, men 2 forskellige materialer i gulvet indbyder til problemer. Det vil arbejde forskellig, og derfor helt sikkert revne.
mht. afløb skal du overveje om ikke der kan blive plads i rummet under, ved at lave lidt nedsænket loft der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Vil det give mening at lægge reglar e.l. på betonpladerne for at opnå samme højde som bjælkerne, og så lægge krydsfiner over hele gulvet? 
Eller hellere have en samling mellem krydsfiner og beton gulv, potentielt med fleksibel fuge for at undgå revner?
Du kunne tage et kig på systemer fra Wedi. 
Vi har badeværelse, hvor dette er brugt. Det virker rigtigt godt, men stiller meget specifikke krav til underkonstruktionen
coes skrev den 08-03-2026 09:59:53

Du kunne tage et kig på systemer fra Wedi. 
Vi har badeværelse, hvor dette er brugt. Det virker rigtigt godt, men stiller meget specifikke krav til underkonstruktionen

Jeps, trådstarter kunne muligvis hæve niveauet på betonelementerne vha wedi da de ssv er selvbærende og må regnes for stabilt underlag til dette.

Men på det øvrige bjælkelag skal der (inden eg et dæk på svalehaleplader kan etableres) både skæres af træbjælkelaget samt laves udsparing til afløb.

Tror der må noget ingeniør/statiker ind over for at se på hvad/hvor meget, der skal til for at det kan holde, muligvis noget forstærkning med påforing af UNP (C-profil) kan gøre det for at højden på bjælkerne kan bringes ned, men det skal der regnes på af en sagkyndig.

/BOFH 

Tak for alle svarene. 

Jeg får i hvert fald lige en ingeniør til at regne på det. 

Men umiddelbart tænker jeg at lægge krydsfiner plader på bjælkerne (og det hævede område over betonpladerne), og så wedi gulvvarme plader ovenpå. Så burde jeg kun behøve at skære et par centimeter af bjælkerne, især da afløbet selv kommer til at sidde imellem to bjælker (unidrain).

Så skal jeg bare lige finde ud af om der er plads til afløbs rørene + fald ovenpå betonpladerne, eller om jeg skal nedenunder. 
Efter at have læst lidt i Sbi-252, ser det desværre ud til at man ikke burde bruge mere end 12mm tykt Wedi plader til gulv, grundet deformation. 

Men jeg går ud fra at det mest gælder hvis man lægger fliser direkte på pladerne? 

Hvis jeg lægger et lag selvnivellerende gulv spartel (Eller måske et faktisk beton lag?) ovenpå, så burde det vel ikke deformere, især hvis der kommer Wedi gulvvarme plader ovenpå? Altså 40-50mm Wedi plader limet på beton pladerne, og så gulv spartel eller beton lag ovenpå. 

Og så kan jeg lægge krydsfiner imellem bjælkerne, og wedi gulvvarme plader henover både beton gulvet og krydsfiner/bjælker? 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også