Emhætte underbygning/ krydderihylde

Vores Blomberg underbygningsemhætte med to motorer suger ikke mere. Den er nok mere end 25 år gammel. Den kører, men huset lugter fælt når jeg bruger ovnen, der sidder under kogepladen. Jeg rengør metalfiltret flere gange om året, men kan forestille mig at der sidder en masse fedt i motorens ventilationsvinger. Måske endda også er løbet fedt ned fra “elefantkondomet” 🤷🏻‍♀️sidste og værste scenarie vil være at selve aftræks røret gennem loft og tag er utæt. Vi har svært ved at komme op på loftet .
Kan vi få et godt råd? Hvem monterer, når vi køber en ny? Elektriker?
Taknemmelig for et godt råd… Ingeborg 

Når lysten driver værket
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg er sikker på din elektrikker gerne vil installere en ny emhætte, men en tømrer kan da helt sikkert også lave den mekaniske installation, minus tilslutning til el..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svaret. Tror nu nok at vi hidtil selv har klaret et par udskiftninger, så det kan måske kun være elektriker vi får brug for.

Når lysten driver værket
Og du er sikker på, at ventilatorerne kører efter 25 års tjeneste? Hvis du vil prøve om ventilatorerne virker, Kan du holde et stykke papir  under filtret. Brug bare et fra printeren eller samme størrelse. Hvis det suges fast virker emhætten. Ellers skal du undersøge om ventilatorerne kører. 

fase
Tak for svaret. Ventilatorerne kærer. Papiret suges fast. Vi var ude for at se på emhætter i dag. Det bliver ikke nemt. Der er meget få på markedet som ikke betyder en større ombygning af skabet ovenover. Motordelen sidder inde i skabet for de fleste. Såre udfordringen at vore fliser ikke går så højt op på væggen. Det kunne måske løses ved at bygge en kasse, ramme under skabet. Måske få lavet en stålplade på mål. Det hele er lidt træls. Vi skal ikke have nyt køkken. Den emhætte der vil kunne passe, er billig og uden ​større sugeevne. Set hos Skousen.

Når lysten driver værket
Når papiret suges fast, virker ventilatorerne. Så grunden til den manglende udsugning skal søges et andet sted end i emhætten. Måske i afgangen mellem emhætte og den videre rørføring. Få det undersøgt inden indkøb af ny emhætte.

fase
Annonce
Du behøver ikke en kasse under krydderi hylde hvis emhætte er lavere i højde. Det er blot en forkant stykke som skal saves til.
Har du en ekstra låge stående et sted så er den god at save et stykke af, men ellers enhver plade som kan males f.eks. brun lige som kanter er det på låger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svaret. Jeg kan ikke forestille mig hvordan. Emhætten skal jo sikkert op igennem bunden af skabet og helst slutte over fliserne, hvor den gamle emhætte slutter nu. Vi har nogle hvide plader liggende fra udskiftning af låger. Kan du skitsere ?
Ingeborg 

Når lysten driver værket
Jeg ved jo ikke hvordan den nye emhætte er i forhold til den gamle. Flisehøjde m.m. 
Men jeg har ofte boret et hul i hver side af emhætte ( indvendig og over fedtfilter) Så kan der skrues  ud i skabet ved begge sider, ud over fastgørelse i muren bagud.
Det efterlader så et  hul over emhætte som så dækkes af en plade, der kan skrues fast inde fra skabene. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svarene. Jeg har rengjort alt og de to motorer kører pænt. Prøvet at lade papir blive suget op under emhætten og det fungerer. Desværre tror jeg nu at det er aftrækket det er galt med. Aftrækket er Hvidt plastrør ført op til metal ventilationsrøret gennem taget.Der er 35 cm frit over overskabene og ventilationen er omgivet af en kasse,
Jeg tror at det er her det er galt. Vi skal ikke op på loftet for at inspicere, men hvilken håndværker skal man kontakte?
Med venlig hilsen - Ingeborg

Når lysten driver værket
Hvis papiret bliver suget fast, virker emhætten. Fejlen må så ligge efter emhætten altså røret fra emhætten og til taget. Prøv at spørge en VVS'er om at få lavet et eftersyn af afgangen fra emhætten og til taget. Måske skal krydderihylden tages ned for at komme til afgangen.

fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også