Fjernvarme

Hej,

Fjernvarmen blev installeret året før overtagelsen, altså i 2023, og gulvvarmen blev etableret i 2024.
Huset er fra 1930 og har kælder, men der er ikke gulvvarme i kælderen. Det opvarmede boligareal udgør 140 m², og kælderen er ligeledes 140 m².

Mit varmeforbrug har de seneste to år ligget på cirka 30 MWh i gennemsnit.
Hvorfor ligger mit forbrug så højt i forhold til gennemsnittet?
Hvad overser jeg i de vedhæftede data, og er fjernvarmeinstallationen udført korrekt?

Venlig hilsenAkam

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har en glimrende afkøling, så installationen fejler umiddelbart ikke noget.
Huset er sandsynligvis meget dårligt isoleret, eller du har 25 indenfor.
Har du varme på i kælderen ligger svaret der, da der typisk er 0 isolering.

Selvbygger med stort S. 
Velkommen på LDS
Hvor har du det skema fra?
For mig at se, så er der fejl i det. Der er noget der ikke passer sammen.
Afkølingen lyder “helt vild”. Har du fremløbstemperatur fra fjernvarmen på + 85o ?
Jeg vil gerne forsøge at regne det igennem, men så har jeg brug for lidt tal. Dit varmeforbrug og m3 forbrug for årene 2023, 2024 og 2025. Hvornår startede forbruget i 2023?

Søren O
Hej Søren,

Skemaet kommer fra Vestforbrændings selvbetjeningsside.
Gulvvarme aktiveret i dec.24 

vh akam
Du har en rigtig fin afkøling. Lidt utroligt at afkølingen er blevet bedre efter at der er etableret gulvvarme. Hvor høj er fremløbstemperaturen fra varmeværket?
Nederste højre hjørne i skemaet: Tallene er helt sikkert forkerte, men du har et højt forbrug.
Hvad står der i energirapporten fra da du overtog boligen?

Søren O
Hej Søren,

Jeg glemte at informere om, at der også blev installeret et nyt fjernvarmesystem midt i 2024.Hvad er fremløbstemperaturen fra varmeværket?Den ligger på ca. 95 grader – og hvis anlægget står på Auto, kører det ved 89 grader.

vh AKam

Annonce
Kan se at fjernvarmeudgiften er beregnet til kr. 21.400. Dit reelle forbrug ligger vel noget højere. Du skriver at dit anlæg kører ved 89 grader, når det er stillet på auto. Er det fremløbstemperaturen til dine radiatorer?

Søren O
Ja, men i grader ved jeg desværre ikke.I de to værelser bliver de brugt dagligt – ikke i de tre andre.
Jeg har også udskiftet alle radiatorer i kælderen.”

Har du ikke en styring på dit fjernvarmeanlæg, der regulerer fremløbstemperaturen efter hvor koldt der er udendørs? Fremløbstemperaturen skal holdes så lavt som muligt, dog så høj at i kan holde varmen. Ligger varmerørene hvor i ikke kan udnytte spildvarmen, er en lav fremløbstemperatur vigtig for at minimere varmetabet.

Søren O
hvor finder jeg styring på  fjernvarmeanlæg?  se mit system 

Pilen peger på styringen.
Du henter "Termix ECL" app'en ned på din telefon, og så skal du trykke på paringsknappen på styreboksen og koble op via BT.
Ejer du varmeveksleren eller lejer du den fra dit fjernvarmeselskab?
https://www.youtube.com/watch?v=xv-MwWyKPF0
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis