Fjernvarme

Hej,

Fjernvarmen blev installeret året før overtagelsen, altså i 2023, og gulvvarmen blev etableret i 2024.
Huset er fra 1930 og har kælder, men der er ikke gulvvarme i kælderen. Det opvarmede boligareal udgør 140 m², og kælderen er ligeledes 140 m².

Mit varmeforbrug har de seneste to år ligget på cirka 30 MWh i gennemsnit.
Hvorfor ligger mit forbrug så højt i forhold til gennemsnittet?
Hvad overser jeg i de vedhæftede data, og er fjernvarmeinstallationen udført korrekt?

Venlig hilsenAkam

Hej, Fjernvarmen blev installeret året før... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
:)))  jeg bliver jo klogere. Mange tak
Der er ikke noget galt med din installation eller indstillinger. Hvis der var noget galt med installationen ville du umuligt kunne have så fin afkøling.
Du har bare et meget højt forbrug. Enten pga dårlig isolering eller fordi du har meget varme på i en uisoleret kælder.

Selvbygger med stort S. 
superdiy@
Jeg er ikke enig med dig, selv om det er en fantastisk høj afkøling. Høj fremløbstemperatur i radiatorkredsen vil give en højere afkøling, end fremløbstemperatur afpasset efter udetemperaturen. Alligevel er det en dårlig ide, da varmetabet fra bl.a. rørene i radiatorkredsen så vil være væsentligt højere.

Søren O
Søren O skrev den 03-03-2026 18:17:57

superdiy@
Jeg er ikke enig med dig, selv om det er en fantastisk høj afkøling. Høj fremløbstemperatur i radiatorkredsen vil give en højere afkøling, end fremløbstemperatur afpasset efter udetemperaturen. Alligevel er det en dårlig ide, da varmetabet fra bl.a. rørene i radiatorkredsen så vil være væsentligt højere.

Ja, det har du ret i, men de watt ( i det her tilfælde MW ) er jo afgivet til huset, hvorfor de er gået til opvarmning uanset hvilken temperatur der er sendt ud i radiatorerne.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis