Isolering af kloakrør effekt

Hej alle sammen
Håber i kan hjælpe mig på rette vej.
Jeg har haft gravet op i min have, ud til ​vores septi tank da vi har døjet med stoppet rør i vores køkken.
Ved rens viser det sig det er store fedt plamager som sætter sig til en klump og koster mig en halv dag af rense.
Jeg kan se røret ligger højt oppe, ca 30cm ned fra overfladen til røret, der falder rigtig, men da septitanken også ligger højt så er det max ​1-2% pr meter.
Røret går først lige ud ca 3 meter, hvor det laver et sving med 2x45grader bøjninger og fortsætter ca 4 meter til septitanken.
Nede i septitanken ser det rigtig udført, i forhold til de andre rør.

Nu har jeg siddet og spurgt chatgpt hvad man kan gøre, og den mener det er fordi røret ikke er langt nok nede at når man skyller vand med fedtrester ud, skal det rejse langt, og på vejen når det at ​nedkøle fedtet som gør det sætter sig.
Det lyder jo egentlig rigtig nok ​🤔☺️
Chatgpt foreslår så at når rørerne ikke kan laves med dybere dybde pga ​septitankens højde at man skal isolere røret.
Det er her jeg bliver lidt i tvivl om det kan passe det hjælper noget som helst?
Leca nødder isolere, så det vil jo være "nemt" at ​hælde rundt om røret, men har det reelt en effekt, for når det bliver vinter igen bliver jorden kold, og ​vil leca så ikke fungere den anden vej rundt, at den ​er med til at holde på kulden ​i røret ?

Er det nogen som kan gøre mig klogere på en retning, inden jeg hyrer en autoriseret kloakmester og bruger mine sommerferie penge på et noget træls problem 😬
Hej alle sammen Håber i kan hjælpe mig på rette... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
bredker skrev den 28-02-2026 14:11:07

djaydjay skrev den 28-02-2026 14:01:41

ev elmand skrev den 28-02-2026 00:28:49

Larsen56: Det sidste er slet ikke korrekt.
 Indhold fra tanken suges op i en tankvogn hvor partikler bliver renset fra. Væsken spules tilbage i septiktank, og det indeholder alle de gode bakterier som skal nedbryde "lortet" Så dem skal man passe på.
I gamle dage smed man en død gris( eller kat) ned i tanken for at starte en god proces op. 

Dette gælder langt fra altid. 

Gennem de seneste 20 år har der på min matrikel, kun et år været en bil, som pumpede væske tlbage i tanken, alle øvrige har tømt tanken. Og det har været varierende firmaer, som har haft kommunens kontrakt på tømning.

Så på denne har Larsen56 ret, det har ingen betydning, når tanken tømmes hver år. Der er tilstrækkelig nedbrydning til at det sagtens kan være i tanken, når det kun er for et år.

Og umiddelbart kan jeg ikke huske at nogensinde har set en toiletrens, hvor der stod, at den var velegnet til septitank, måske fordi, enten ingen er det, eller alle er det  
Men har heller aldrig oplevet problemer ved kun at bruge nogle, hvor det ikke stod på. Tænker såmænd også at bidrag fra opvasketabs og vaskemidler burde være lige så dræbende for miljøet i tanken.
Det er jo ikke som i gamle dage, hvor kun toilet var tilkoblet septitank og alt andet blev ledt udenom, i dag går alt jo igennem.

ja , så er du en af de eneste i landet

mon ikke dem af os der arbejder med det til dagligt og ser hvordan det fungere i virkeligheden har set lidt mere af det
bare træls at folk der tror de ved bedre efter at have gættet sig til det , skal komme med råd der kan give problemer for mange

Den eneste i landet som HVAD ?

Jeg gætter ikke spor, jeg beskriver egne erfaringer, og kender trods alt en del andre med septitank, som heller ikke oplever problemer.
Jeg giver i ovenstående ikke råd, men beskriver fakta. Og nej, jeg har aldrig set en toiletrens specifik til septitank, og nej, jeg har aldrig oplevet problemer ved at bruge de almindelige.

Til gengæld tror jeg at rigtig mange problemer opstår, fordi der hældes alt muligt andet i toilettet, og i særdeleshed fordi der bruges billigt toiletpapir, som ikke opløses ordentlig. 

Nogle kyler endda håndklædepapir og køkkenrullepapir i toilettet, det er at bede om problemer. Og hvis man ikke tror det, så tag 2 glas vand; - læg et stykke toiletpapir idet ene og et stykke køkkenrulle i det andet. 
Er det velegnet toiletpapir, så er det nærmest opløst/går let i småstykker, hvis man prøver at tage det op igen. Hvorimod køkkenrulle kan tages op i et stykke. 
Det er lidt den klassiske fejlslutning: ophøjer det specifikke til alment. Måske lige præcis din septitank og dine naboers ikke får noget retur, men det betyder ikke, at det ikke sker andre steder. Modsat det samme; nogle steder tømmes de helt.

Her i Nordsjælland sendes det hovedsageligt retur. Og der advares om brug af kemi i septitanke med mindre det er dertil egnet. Disse produkter findes der rigeligt af, hvis man googler det en enkelt gang. Ligesom Bolius fraråder brug af kemi i afløb generelt og specifikt. Det dræber de gode bakterier.

Var jeg TS ville jeg kontakte dem, der renser, og forhøre mig. Alt andet er tilsyneladende gætværk afhængig af den specikke leverandør. Jeg ville i hvert fald ikke tage chancen, for naboen opdager nok hvis deres kat pludselig mangler. 
AI-oversigt
En septiktank (bundfældningstank) sættes primært i gang og holdes kørende ved hjælp af naturlige processer, hvor bakterier nedbryder spildevandet. I de fleste tilfælde er det ikke nødvendigt at tilsætte noget, da almindelig brug vil starte bakteriekulturen. Her er de mest effektive metoder til at sikre en god opstart og drift:1. Naturlig opstart (Det bedste og mest almindelige)Almindelig brug: Når du tager toilettet og vasken i brug, tilføres tanken organisk materiale, som hurtigt skaber de nødvendige bakterier.Fyld med vand: Ved installation af en ny tank bør den fyldes med vand, så bakterierne har et miljø at leve i fra starten. Ri-Industries +22. Såning/Kick-start (Hvis tanken er helt ren/ny)Kærnemælk eller yoghurt: En klassisk metode til at tilføre en startkultur af bakterier er at skylle en liter kærnemælk eller lidt yoghurt ned i toilettet.Bakterie-startere: Der findes kommercielle "septic starters" eller "bio-boosters" (som f.eks. Muck Munchers), der indeholder milliarder af aktive bakterier, der øjeblikkeligt begynder at nedbryde affaldet. Organica Biotech +13. Vedligeholdelse af bakteriekulturenUndgå stærke kemikalier: Undgå klor, kaustisk soda, maling og stærke rengøringsmidler, da disse dræber de bakterier, der skal få tanken til at fungere.Brug af kalk: En kop kalk ned i toilettet dagligt i 7 dage efter tømning kan mindske lugt og fremme bakterievækst ved at regulere pH-værdien.Regelmæssig tømning: Septiktanken skal tømmes mindst én gang årligt (eller efter kommunens retningslinjer) for at undgå overbelastning og slam i nedsivningsanlægget. DIN Forsyning +4Hvad du skal undgå:Intet behov for specielle produkter: I mange tilfælde er det spild af penge at købe dyre opstartsprodukter, da de naturlige processer er tilstrækkelige.Undgå store mængder fedt og olie: Dette kan blokere indløbet og stoppe systemet. Wikipedia +1Hvis din septiktank er nyanlagt, behøver du altså blot at bruge den som normalt, men hvis den lugter eller ikke fungerer optimalt efter tømning, kan kærnemælk eller en biologisk starter hjælpe. 

Normalt afvandes indholdet fra septiktanken og det "tynde" ryger retur.

Hvis der ikke afvandes er det begrænset hvor mange septiktanke der kan tømmes inden slamsugeren skal ind til et renseanlæg og læsse af.

Hvorimod hvis der afvandes kan der tømmes en del flere tanke inden slamsugeren er fuld, så nok mere af praktisk og økonomiske årsager.

Der tilsættes noget polymer for at effektivisere afvandingen...

Men ligger du først på ruten er det jo ikke sikkert de sender det tynde retur i din brønd, og jo heller ikke sikkert de afvander hver gang, det gøres efter behov.

Vi prøver igen, i morgen --
Er det sket før? Ellers tror jeg den bedste investering ville være kloakrenseren til højtryk inden man begynder at grave det hele op.
Den har jeg også selv haft glæde af nogen gange.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

je_ns skrev den 01-03-2026 12:35:37

Normalt afvandes indholdet fra septiktanken og det "tynde" ryger retur.

Hvis der ikke afvandes er det begrænset hvor mange septiktanke der kan tømmes inden slamsugeren skal ind til et renseanlæg og læsse af.

Hvorimod hvis der afvandes kan der tømmes en del flere tanke inden slamsugeren er fuld, så nok mere af praktisk og økonomiske årsager.

Der tilsættes noget polymer for at effektivisere afvandingen...

Men ligger du først på ruten er det jo ikke sikkert de sender det tynde retur i din brønd, og jo heller ikke sikkert de afvander hver gang, det gøres efter behov.

en ting er at der spares på kapasiteten , men den største faktor ar at holde omsætningen i tanken igang , og hvis grundvandet står højt risikere man tanken kommer op når den er tom

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også