bredker skrev den 28-02-2026 14:11:07
djaydjay skrev den 28-02-2026 14:01:41
ev elmand skrev den 28-02-2026 00:28:49
Larsen56: Det sidste er slet ikke korrekt.
Indhold fra tanken suges op i en tankvogn hvor partikler bliver renset fra. Væsken spules tilbage i septiktank, og det indeholder alle de gode bakterier som skal nedbryde "lortet" Så dem skal man passe på.
I gamle dage smed man en død gris( eller kat) ned i tanken for at starte en god proces op.
Dette gælder langt fra altid.
Gennem de seneste 20 år har der på min matrikel, kun et år været en bil, som pumpede væske tlbage i tanken, alle øvrige har tømt tanken. Og det har været varierende firmaer, som har haft kommunens kontrakt på tømning.
Så på denne har Larsen56 ret, det har ingen betydning, når tanken tømmes hver år. Der er tilstrækkelig nedbrydning til at det sagtens kan være i tanken, når det kun er for et år.
Og umiddelbart kan jeg ikke huske at nogensinde har set en toiletrens, hvor der stod, at den var velegnet til septitank, måske fordi, enten ingen er det, eller alle er det
Men har heller aldrig oplevet problemer ved kun at bruge nogle, hvor det ikke stod på. Tænker såmænd også at bidrag fra opvasketabs og vaskemidler burde være lige så dræbende for miljøet i tanken.
Det er jo ikke som i gamle dage, hvor kun toilet var tilkoblet septitank og alt andet blev ledt udenom, i dag går alt jo igennem.
ja , så er du en af de eneste i landet
mon ikke dem af os der arbejder med det til dagligt og ser hvordan det fungere i virkeligheden har set lidt mere af det
bare træls at folk der tror de ved bedre efter at have gættet sig til det , skal komme med råd der kan give problemer for mange
Den eneste i landet som HVAD ?
Jeg gætter ikke spor, jeg beskriver egne erfaringer, og kender trods alt en del andre med septitank, som heller ikke oplever problemer.
Jeg giver i ovenstående ikke råd, men beskriver fakta. Og nej, jeg har aldrig set en toiletrens specifik til septitank, og nej, jeg har aldrig oplevet problemer ved at bruge de almindelige.
Til gengæld tror jeg at rigtig mange problemer opstår, fordi der hældes alt muligt andet i toilettet, og i særdeleshed fordi der bruges billigt toiletpapir, som ikke opløses ordentlig.
Nogle kyler endda håndklædepapir og køkkenrullepapir i toilettet, det er at bede om problemer. Og hvis man ikke tror det, så tag 2 glas vand; - læg et stykke toiletpapir idet ene og et stykke køkkenrulle i det andet.
Er det velegnet toiletpapir, så er det nærmest opløst/går let i småstykker, hvis man prøver at tage det op igen. Hvorimod køkkenrulle kan tages op i et stykke.