Nyt betongulv, højt grundvand

Hej alle.
Jeg er ved at renovere badeværelse i et sommerhus og har den forbindelse banket det gamle betongulv op og påbegyndt udgravning. Planen var at grave ned til fast bund og herefter opbygge gulvet med afretning, EPS og 100mm støbt betongulv. Nu kommer udfordringen. Ca. 40-45cm under terræn rammer jeg fast bund i form af ler men desværre også grundvandet. Grundvandet burde jf. Dingeo stå i ca. 1,3m, men tænker at smeltevandet fra sneen gør at det står noget højere i øjeblikket. Hvordan pokker laver jeg en opbygning i sådan en gang pladder uden at skulle vente helt til sommer. Min egen tanke var at fylde op med ca. 200mm nøddesten, (hvori kloakrørene også lægges) og herefter 150mm EPS og 100mm beton. Er det en gangbar løsning?
Hej alle. Jeg er ved at renovere badeværelse i et... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 25-02-2026 19:37:40

Prøv at grave et “dybt” hul, og tilslut en dykpumpe. Måske kan du sænke grundvandet.

Hermed gjort. Det er gravet og sat dykpumpe så må jeg se om vandindtrængning stopper inden for overskuelig fremtid.

ev elmand skrev den 26-02-2026 10:58:37

Prøv at grave et hul et steds så du kan få vished for om det er reel grundvand eller midlertidig indstrømning af vand på grund af tøbrud.
EPS kan sagtens tåle at stå i vand en gang imellem og det suger heller ikke vand op.  

Jeg er tilbøjelig til at tro du har ret i at det er vand fra tøbrud. Jeg har gravet ned til underkant vandstik i 110cm. Det virker ikke som om vandet bliver presset op fra bunden men nærmere pibler stille ind i toppen af soklen.

BOFH skrev den 26-02-2026 08:22:22

Nemlig, hvis du bare fylder leca ovenpå bliver de jo bare mast ned i det bløde ler.
Ved du hvor tykt lerlaget er? Måske kunne man lave nogle punktdræn ved at lave nogle huller med et jordbor så vandet bedre kan komme væk derfra?

/BOFH 
Lerlagene virker til at fortsætte hele vejen ned til  vandstikkets underkant. Rummet er kun 90cm bredt og idet det nye betongulv skal hæves og som sådan bliver lagt af på soklen i begge sider så jeg tænker leret er godt nok som bærelag.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis