Nyt betongulv, højt grundvand

Hej alle.
Jeg er ved at renovere badeværelse i et sommerhus og har den forbindelse banket det gamle betongulv op og påbegyndt udgravning. Planen var at grave ned til fast bund og herefter opbygge gulvet med afretning, EPS og 100mm støbt betongulv. Nu kommer udfordringen. Ca. 40-45cm under terræn rammer jeg fast bund i form af ler men desværre også grundvandet. Grundvandet burde jf. Dingeo stå i ca. 1,3m, men tænker at smeltevandet fra sneen gør at det står noget højere i øjeblikket. Hvordan pokker laver jeg en opbygning i sådan en gang pladder uden at skulle vente helt til sommer. Min egen tanke var at fylde op med ca. 200mm nøddesten, (hvori kloakrørene også lægges) og herefter 150mm EPS og 100mm beton. Er det en gangbar løsning?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden 
15mm esp, du mener forhåbentlig 150mm ?

Vi prøver igen, i morgen --
Naturligvis. 150mm.
du burde få lavet et dræn til at lede vandet væk , det forsvinder jo ikke fordi du dækker det til
under alle omstændigheder skal der graves ud i leret og etabeleres en sandpude
Prøv at grave et “dybt” hul, og tilslut en dykpumpe. Måske kan du sænke grundvandet.

Søren O
De 200 mm nøddesten har vel ingen væsentlig værdi, hverken afretnings eller isolerings mæssig . Det kunne ligeså godt være EPS.
Du skal jo have gravet ned til tilslutning til afløbet ud af huset, men ellers kan afløbsrør snildt føres i Eps laget.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 25-02-2026 23:59:27

De 200 mm nøddesten har vel ingen væsentlig værdi, hverken afretnings eller isolerings mæssig . Det kunne ligeså godt være EPS.
Du skal jo have gravet ned til tilslutning til afløbet ud af huset, men ellers kan afløbsrør snildt føres i Eps laget.  

Nej det har du ret i, men som grundvandet er lige nu står der et par cm vand/mudder i bunden og det tænker jeg ikke man kan lægge flamingo på. Tanken med nøddesten var at de skulle tjene som en slags drænlag så flamingoen blev hævet og jeg kunne komme videre med projektet. Det er et lille bitte sommerhus med ca. 100mm isolering i loft, vægge og resterende gulve så jeg mener ikke der er behov for mere end de 150-200mm i badeværelsesgulvet.

Hvad angår afløbet har VVS´eren sagt god for at køre videre på det eksisterende. Til gengæld er jeg nødt til at grave nyt vandstik ind fra udvendig sokkel da han ikke vil/må forlænge det nuværende. Jeg tænker jeg må prøve at grave og pumpe samtidig.
bredker skrev den 25-02-2026 17:32:13

du burde få lavet et dræn til at lede vandet væk , det forsvinder jo ikke fordi du dækker det til

Det er helt sikkert en god ide på sigt med dræn men det er slet ikke muligt med den vandstand der er lige nu.

Ricks skrev den 26-02-2026 08:12:50

bredker skrev den 25-02-2026 17:32:13

Det er helt sikkert en god ide på sigt med dræn men det er slet ikke muligt med den vandstand der er lige nu.

så er det da netop nu det skal laves , og du kan jo aligevel ikke lave det gulv før vandspejlet er sænket , ellers bliver det jo noget klamp du laver

Nemlig, hvis du bare fylder leca ovenpå bliver de jo bare mast ned i det bløde ler.
Ved du hvor tykt lerlaget er? Måske kunne man lave nogle punktdræn ved at lave nogle huller med et jordbor så vandet bedre kan komme væk derfra?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Prøv at grave et hul et steds så du kan få vished for om det er reel grundvand eller midlertidig indstrømning af vand på grund af tøbrud.
EPS kan sagtens tåle at stå i vand en gang imellem og det suger heller ikke vand op.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis