Nem aflæsning af skjult vandmåler?

Brainstorm... ideer søges
Vandmåleren flowiq-2200 fra Kamstrup sidder under et dæksel i indkørslen (så vandværket kan suse forbi med deres trådløse aflæser).
Men jeg skal så ud i snevejret og grave dækslet fri for at aflæse måleren, og det er for besværligt at gøre ofte.
Kamstrup kan sælge mig et display med en 7 meter ledning, men jeg har 10 meter til huset, så det er for kort (og måleren skal så endda muligvis skiftes).
Kamstrup siger at eneste mulighed er at mit vandværk tilkøber en app-løsning.
Andre ideer? Et kamera i brønden? Et glasvindue i dækslet? ...?

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tjekket om dit vandværk har en selvbetjeningsløsning, hvor du kan se aflæsningerne. Hos os bliver vandmålerne aflæst månedligt, og hos vandværkets tilknyttede regnskabskontor kan man logge ind og se månedsforbruget.
Jeg har selv en “trådløs” enhed, som virker over mindst 50 m. Enheden er købt gennem Kamstrup, og kostede vist omkring kr. 1000,-. Den viser tællervisning, øjeblikkeligt forbrug, m.m.

Søren O
hvorfor vil du aflæse så tit , det er der da ingen der gør normalt
ellers få sat en ekstra måler op inde i huset
Det er primært fordi jeg godt lige vil holde øje med flowet, altså om der er tegn på utætheder
Søren, hvad hedder din måler? Det er ikke sikkert man kan få sådan en trådløs en til min måler?
peteres skrev den 24-02-2026 23:29:56

Det er primært fordi jeg godt lige vil holde øje med flowet, altså om der er tegn på utætheder
Søren, hvad hedder din måler? Det er ikke sikkert man kan få sådan en trådløs en til min måler?

Hvis dit vandværk er lidt opdateret holder de øje med om du har lækager, og kontakter dig om nødvendigt.

I foråret 2025 fik vi en opringning en formiddag hvor vandværket spurgte om vi mon havde en lækage, der havde været konstant flow natten over.
Tak for meldingen, vi er ved at fylde swimmingpoolen🐳

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er samme type måler jeg har.  Aflæsningsenheden viser også “læk” lige som måleren også gør. En rigtig fin detalje.
Det er dog lidt besværligt at få enheden tilsluttet. Den skal kodes med målerens kode, for at det fungerer. Det kræver specialudstyr. (Det har jeg).

Søren O
Annonce
Hvis dit vandværk ikke har mulighed for at hjælpe, ville jeg nok montere et kamera.
På sigt vil der nok komme fjernaflæsningsmulighed, men da den målerserie du har er fra omkring år 2020, vil der nok gå yderlige ca. 10 år inden målerne skal udskiftes.
Jeg aflæser målere hver den 1. Så er der nogenlunde styr på forbruget.

Søren O
Bruger appen "Watts On". Den giver mig både elforbrug og vandforbrug løbende via de bagvedliggende leverandørers systemer. Man skal logge ind og kende sit ​målere-aflæsnings-nummer m.v.

Thomas_Mygind skrev den 25-02-2026 07:34:00

Bruger appen "Watts On". Den giver mig både elforbrug og vandforbrug løbende via de bagvedliggende leverandørers systemer. Man skal logge ind og kende sit målere-aflæsnings-nummer m.v.

... det kræver jo så at leverandørens data er opdaterede. Mit vandværk aflæser sådan lidt på månedsbasis maks

Søren O,
den aflæsningsenhed du har, er  den kablet op på måleren eller trådløs? Er der en, jeg kan få fingrene i også? Så kan det være jeg kan snakke ​med vandværket, om de kan hjælpe
Bredker skriver: hvorfor vil du aflæse så tit , det er der da ingen der gør normalt
ellers få sat en ekstra måler op inde i huset.

En bekendt havde ovennævnte somme opfattelse som Bredker, lige indtil han fik en regning fra Vandværket på ca. 62.000 kr. Der var sket et brud på vandledningen, efter måleren ude ved vejen.

En ekstra måler, som Bredker skriver, inde i huset, havde ikke forhindret ekstraregningen på de ca. 62.000 kr.

Aflæser selv vandmåleren, hver måned. Vandmåleren er heldigvis placeret inde i huset. Et brud på vandledningen, før måleren, medfører heldigvis ingen ekstra regning fra vandværket.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis