Nem aflæsning af skjult vandmåler?

Brainstorm... ideer søges
Vandmåleren flowiq-2200 fra Kamstrup sidder under et dæksel i indkørslen (så vandværket kan suse forbi med deres trådløse aflæser).
Men jeg skal så ud i snevejret og grave dækslet fri for at aflæse måleren, og det er for besværligt at gøre ofte.
Kamstrup kan sælge mig et display med en 7 meter ledning, men jeg har 10 meter til huset, så det er for kort (og måleren skal så endda muligvis skiftes).
Kamstrup siger at eneste mulighed er at mit vandværk tilkøber en app-løsning.
Andre ideer? Et kamera i brønden? Et glasvindue i dækslet? ...?

Brainstorm... ideer søges Vandmåleren flowiq-2200... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når vandmålerne sidder i en brønd er det begrænset hvor elektronisk det kan være. De trådløse vandmålere, som der er ved at blive standarden, kan ikke umiddelbart virke i en brønd. Så de funktioner de kan tilbyde, som overvågning og aflæsning på nettet kan ikke bruges.

Jeg har et sommerhus, hvor vandmåleren har den placering. Når jeg kommer eller går, skal dækslet af og en hane betjenes. Jeg har lavet en stang med en krog, så jeg kan løfte dæksel af unden at skulle bøje mig ned. Krogen er splittet, så den kan også bruges til at betjene hanen, så det hele kan ordnes uden at jeg skal ned på knæ.  
Brud på stikledning fra skel ind mod husmåler er vel som hovedregel dækket af husforsikring så længe der er tilvalgt udvidet rørskade og/eller stikledningsforsikring.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

GSH@
Der kan søges om tilbagebetaling af afgiften for ledningsført vand ved Skat. Der er dog en selvrisiko på 300 m3 ud over normalt forbrug. Afgiften er på kr. 7,96 / m3 inkl. moms. Se evt. lovbekendtgørelse nr. 639 af den 21. august 1998 om afgift af ledningsført vand.
Der kan også søges om tilbagebetaling af vandafledningsbidraget fra det lokale spildevandsselskab. Der er her forskellige regler om selvrisiko.
Det er et krav at det er et skjult brud, at vandet ikke er løbet i kloaken, og at der er blevet repareret af aut. vvs-er.

Søren O
Gode Ven@
Du er heldigvis helt galt informeret.
I langt de fleste tilfælde er det ikke noget problem at aflæse vandmålere i kældere og målerbrønde. Der kan dog være problemer i målerbrønde med metaldæksler.
Ved den slags problemer forsyner vores vandværk måleren med en ekstra ledningsført antenne. Den er normalt placeret i et ø110 mm plastrør med prop, som så bliver gravet ned nær målerbrønden.

Søren O
Med plastdæksel er det nok muligt at transmittere data. Jeg overvejede at montere en batteridrevet Aqara Valve Controller i min brønd, men det var komplet lukket for transmission fra brønden. Så jeg beskriver ikke noget jeg blevet informeret, men mine erfaringer. 

Annonce
Min aflæsningsenhed (GEO Ensamble Water Display) kører med trådløs tilslutning til måleren, men skal tilsluttes strømforsyning. Desværre sælger Kamstrup dem ikke længere grundet for lille salg.

Søren O
Søren O: Det er udmærket med dine henvisninger til flere muligheder for div. refusioner,

.Min pointe var/er at det uanset div. refusioner af vandafgifter mv. kan blive en dyr fornøjelse ikke løbende at holde øje med sit vandforbrug.

Derfor er, i min optik, Peteres åbning af tråden særdeles relevant.
Med hensyn til enheder som GEO Ensamble Water Display, skal man være opmærksom på at Kamstrup i dag leverer målere med forskellige kommunikations typer. Så selvom de ser ens ud og hedder det samme, er det ikke sikkert at de kommunikerer på samme måde. Nogle vandværker har specielle ønsker, det kan fx at bruge mobilnettet. GEO Ensamble Water Display kan bruges til dem, der der bruger Wireless M-Bus. 
GSH skrev den 25-02-2026 12:06:11

Søren O: Det er udmærket med dine henvisninger til flere muligheder for div. refusioner,

.Min pointe var/er at det uanset div. refusioner af vandafgifter mv. kan blive en dyr fornøjelse ikke løbende at holde øje med sit vandforbrug.

Derfor er, i min optik, Peteres åbning af tråden særdeles relevant.

Ja, præcis, det var her efter den hårde frost, jeg tænkte på det. Havde ikke mulighed for at være ved vores hus under tøbruddet, så var jo lidt nervøs for evt. sprængte rør og vandskade.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis