Afløb til vaskemaskine

Jeg skal montere en vaskemaskine, og er i tvivl om hvordan jeg skal lave afløbet.
Det er kun vaskemaskinen og intet andet der skal kobles på dette afløb.

Der er afløb i gulvet (100mm med reduktion til 50mm) og jeg havde egentlig tænkt at montere en vandlås som denne minimum 60cm over vaskemaskinens bund:
https://www.lavprisvvs.dk/viega-vandlaas-til-vaegmontering-lodret-oe40oe50-mm-1105707

Men jeg er dog kommet i tvivl om det er bedre at sætte en vandlås nederst og så et højt afløbsrør hvor afløbsslangen sættes løst i, så det kan få luft?
Det kunne være noget a la denne:
https://www.biltema.dk/byggeri/vvs/sanitet-og-vand/aflob/indendors-hvide-aflobsror/indendors-hvide-aflobsror-40-mm/vaskemaskineaflob-2000018295

Hvad er fordele og ulemper her, fx ift. risiko for overløb og lugtgener?

På forhånd tak
Jeg skal montere en vaskemaskine, og er i tvivl om... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er netop dette jeg oprindeligt forsøgte at få svar på :)

Altså om det er bedst at:

1.
Benytte en lodret vandlås (som på billedet) i toppen af installationen, og fastgøre afløbsslangen med spændebånd på studsen - præcis som jeg ville gøre med en opvaskemaskine.

eller

2.
Benytte en S-vandlås i bunden af installationen, sætte et højt Ø50mm afløbsrør i og lade afløbsslangen "hænge frit" i dette.

Den lodrette vandlås i løsning 1. sælges som værende beregnet til vaskemaskiner, men jeg kan læse mange steder der skal kunne komme luft til afløbet fra en vaskemaskine, og derfor har jeg også overvejet løsning 2.

Ud fra svarene i tråden virker begge løsninger korrekte?
mths skrev den 25-02-2026 09:57:57

Det er netop dette jeg oprindeligt forsøgte at få svar på :)

Altså om det er bedst at:

1.
Benytte en lodret vandlås (som på billedet) i toppen af installationen, og fastgøre afløbsslangen med spændebånd på studsen - præcis som jeg ville gøre med en opvaskemaskine.

eller

2.
Benytte en S-vandlås i bunden af installationen, sætte et højt Ø50mm afløbsrør i og lade afløbsslangen "hænge frit" i dette.

Den lodrette vandlås i løsning 1. sælges som værende beregnet til vaskemaskiner, men jeg kan læse mange steder der skal kunne komme luft til afløbet fra en vaskemaskine, og derfor har jeg også overvejet løsning 2.

Ud fra svarene i tråden virker begge løsninger korrekte?

det er ikke nødvendig med luft , det blivr jo pumpet ud , mere en fordel der ikke kommer luft til , 

Ok, mange tak.
Så du vil anbefale løsning 1. med den lodrette vandlås?
mths skrev den 25-02-2026 11:59:45

Ok, mange tak.
Så du vil anbefale løsning 1. med den lodrette vandlås?

helt klart den bedste løsning

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis