Afløb til vaskemaskine

Jeg skal montere en vaskemaskine, og er i tvivl om hvordan jeg skal lave afløbet.
Det er kun vaskemaskinen og intet andet der skal kobles på dette afløb.

Der er afløb i gulvet (100mm med reduktion til 50mm) og jeg havde egentlig tænkt at montere en vandlås som denne minimum 60cm over vaskemaskinens bund:
https://www.lavprisvvs.dk/viega-vandlaas-til-vaegmontering-lodret-oe40oe50-mm-1105707

Men jeg er dog kommet i tvivl om det er bedre at sætte en vandlås nederst og så et højt afløbsrør hvor afløbsslangen sættes løst i, så det kan få luft?
Det kunne være noget a la denne:
https://www.biltema.dk/byggeri/vvs/sanitet-og-vand/aflob/indendors-hvide-aflobsror/indendors-hvide-aflobsror-40-mm/vaskemaskineaflob-2000018295

Hvad er fordele og ulemper her, fx ift. risiko for overløb og lugtgener?

På forhånd tak
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit afløb i gulvet har allerede vandlås. Så der er ingen grund til vandlås på maskinens afløbs slange. Det bedste ville være at sætte et rør fast på væggen som er bukket og skåret i enden så den netop rammer gulvafløb. Så hænger du maskinens slange på det rør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for svaret.

Det trækker gennem afløbet, kan jeg være sikker på at der er vandlås?

Og bare for at være sikker på jeg forstår svaret:
Skal jeg blot stikke et 50mm afløbsrør minimum 60cm ned i reduktionen, gøre det fast på væggen og lade afløbsslangen fra vaskemaskinen hænge ned i? Ingen risiko for lugt eller oversvømmelse? 
hæld lidt vand i afløbet , stik en tynd pind i ned til bunden
er den våd på de nederste 5-10 cm er der vandlås , hvis ikke skal der monteres en over gulv
og så bare et stykke rør i som slangen går ned i
Det skal ikke trække op fra afløb, så forslag med at smide lidt vand i er fiunt. Så skulle det gerne holde op med at trække med kold luft. Og heller ingen risiko for lugt gene.
Detr hjælper under alle omstændigheder ikke med vandlås på selve vaskemaskine, når der alligevel ikke kan blive tæt imellem det nye rør og afløbsristen. 

Mange tak for svarene.

Beklager hvis det ikke har været tydeligt, men der er ikke nogen afløbsrist.
Der har tidligere været tilsluttet et bidet, som nu er pillet ned. Det var monteret med en pungvandlås.
Der er et afløbsrør i gulvet (gætter på Ø110) med en reduktion til Ø50, og det trækker mærkbart her fra.
Afløbet er koblet på et nedsivningsanlæg.

Jeg prøver at pille reduktionen af for at se om jeg kan vurdere om der er en vandlås.

Hvad sker der hvis jeg monterer en vandlås og der allerede er en i afløbet?
Annonce
mths skrev den 24-02-2026 22:52:13

Mange tak for svarene.

Beklager hvis det ikke har været tydeligt, men der er ikke nogen afløbsrist.
Der har tidligere været tilsluttet et bidet, som nu er pillet ned. Det var monteret med en pungvandlås.
Der er et afløbsrør i gulvet (gætter på Ø110) med en reduktion til Ø50, og det trækker mærkbart her fra.
Afløbet er koblet på et nedsivningsanlæg.

Jeg prøver at pille reduktionen af for at se om jeg kan vurdere om der er en vandlås.

Hvad sker der hvis jeg monterer en vandlås og der allerede er en i afløbet?

så er der nok ikke vandlås i gulvet 

sætter du en på sker der ikke det store i dett tilfæde , så det gør du bare
Undskyld misforståelse. Der er ikke vandlås i gulvet, så det skal du have monteret.
Det er fint med en 40/50 mm vandlås, direkte på din 50 mm reduktion. og så føre røret op.
Lige den vandlås du viser egner sig så ikke. 

ev elmand skrev den 24-02-2026 22:59:16

Undskyld misforståelse. Der er ikke vandlås i gulvet, så det skal du have monteret.
Det er fint med en 40/50 mm vandlås, direkte på din 50 mm reduktion. og så føre røret op.
Lige den vandlås du viser egner sig så ikke. 

jo , den vandlår er lige netop lavet til det formål , for at der er plads til den bag maskinen , den bruger vi tit

Den viste vandlås har 40/50 mm ned og 3/4" gevind op. Så kan den ikke sidde nederst og fortsætte med rør op ad væggen. 

ev elmand skrev den 24-02-2026 23:18:01

Den viste vandlås har 40/50 mm ned og 3/4" gevind op. Så kan den ikke sidde nederst og fortsætte med rør op ad væggen. 

det er for at den er beregnet til at side øverst på røret , og slangen sættes på med spændbånd

hvilket også er det mest optimale , da den ved en evt tilstopnning vil holde på vandet , så det ikke bare trykkes ud på gulvet
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis