Hjælp til gitterspær

Hej her på siden.
Jeg har fuldt den i nogle år efterhånden uden og være tilmeldt og fundet mange gode og brugbar svar Men nu har jeg altså brug for hjælp. 

Jeg har tegningerne over huset men jeg kan ikke finde nået om spærret eller retter sagt jeg forstår det ikke🙃.
Til sagen vi har en væg af gasbeton mellem stuen og køkkenet vi gerne vil har væltet så vi får åben køkkenalrum. Jeg har været ved at søge på hvilken slags spær vi har og har kunne finde ud af at det er Gitte spær. Huset udvendig er ca 9m i bredden og som jeg kan læse mig til så er gitterspær selv bærrene op til 12/15 meter er det rigtigt forstået?
Jeg har vedhæftet tegningerne over huset.
Så håber og tror jeg på at I er bedre til at forstå dem end jeg er.

Fakta omkring vægen.
Vægen er ca 4,5m lang og har en tykkelse på 7,5cm og den er lavet af gasbeton i elementer
Vægen dækker over 4/5 spær som så ville skulle have en spændevide på ca 8m.
Taget er fibercement/bølge plader.

Er der nogle der har mod på at hjælpe os videre?

Vis i ikke kan se tegningerne så er ejendommen
Bogfinkevej 13 9352 Dybvad. Frederikshavn kommune. Jeg har selv fundet dem på weblager 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal op på loftet og tage foto af gitterspærene, eller kommer der ikke kompetent hjælp
Hej GSH
Det må desværre først blive i morgen da der er mørkt som i graven nu
Det fremgår af pdf at det er præfabrikerede spær fra Hydro-Nail der i 2009 er overtaget/fusioneret med Palsgård Spær. Desværre er der ikke flere detaljer om selve spærene eller et tværsnit.

Som nævnt af GSH skal du have taget et billede af hvordan de ser ud, evt en tommestok med til at måle på hvilken anvendt trædimension der er anvendt. Fabrikkens måske stadig historik på hvilken type spær (og deres styrkeberegning) som oprindeligt blev brugt til denne slags typehus?
Ssv er der tale om fritbærende spær da muren i midten af huset ikke er gennemgående i hele husets længde og der ikke er anført andet ift spærenes art.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH
Nu har jeg været på loftet.
Og selve spærhoved har målene 120x45
Og spærfoden 120x45
Og stænger 70x45
Ok, lyder rimeligt standard og spærene ligner alm gitterspær - men jeg har ikke lige en tabel over gitterspærs bæreevne i hovedet så du er nok nødt til at ringe til Palsgård Spærfabrik 😉

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Tak for det BOFH

Jeg har taget kontakt til palsgård.
Men manden jeg skal ha fat er ikke til stede før i morgen 
Nu ved jeg jo ikke om man må linke til nået men jeg fandt den her beregner. https://konstruktoeren.dk/gitterspaer-beregning-dimensionering/
Dine foto viser helt klart at de er Fritbærende gitterspær, dvs de ligger an/bærer på ydermurens bagmur.
Du kan roligt fjerne væggen mellem køkken og stue.

I min optik har du ikke noget at bruge en ny/ekstra beregning til, med mindre du vil have "dyrehold", a la Elefanter eller lignende gående på loftet. 

Hej GSH tak for svar.  
Det var også det jeg selv var kommet frem til. Men det er altid skønt med et par ekstra øjne
Så fik jeg snakket med Palle som var ansat ved Hydro nail og nu er flyttet med over til palsgård.
Palle fortæller at de er selv bærende med den dimension som spærrende er lavet med og at det også var sådan man ville lave dem den dag i dag.
Han hade ellers meget at fortælle om den tid så det var nu hyggeligt nok at snakke med ham.
Jeg takker ellers for råd/ideer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis