Boligventilation - Go eller no-go

Hej,

Vi står og skal i gang med en større renovering, og har i den forbindelse tænkte hen mod boligventilation.
Nye vinduer og døre har vi fået i med 3 lags glas, og i forbindelsen med renoveringen skal vi have 300-400mm isolering samt ny dampspærre op i hele huset.

Vores tømre har ikke den store holdning til ventilation, hvorfor jeg tænkte at spørge her.
Er det pengene og komforten værd? Hvilke erfaringer har i? Er der noget vi skal være opmærksomme på?

På forhånd tak :)

Mvh

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du gør det, så læs guiden herinde grundigt. Og lav det INDEN du efterisolerer!

Vi har det. Det er livsforvandlende og mærkbart bedre indeklima. Plus, du sparer ventilerne i de nye vinduer.

Gå efter et anlæg, der er let tilgængeligt at skifte filtre på og som kan styre fugten bedre end de billigere anlæg. Og hellere større Ø og lavere hastighed end mindre Ø og larm. 
Og det er i øvrigt et enkelt gds arbejde.

Nu, du skal have al isolering op, er det også tiden at gå el installationerne efter. I øvrigt er papiruld isolering også ganske enkel gds opgave. 
HrT skrev den 15-02-2026 14:39:39

Nu, du skal have al isolering op, er det også tiden at gå el installationerne efter. I øvrigt er papiruld isolering også ganske enkel gds opgave. 

Hej HrT,

Tusind tak for tilbagemeldingen. 
Dejligt med de positive ting I har opleveret. Huset er fra 1976, så den er nok ikke så tæt som nye huse i dag. 
Vinduerne er allerede sat i huset, men må nok lukkes fremadrettet. Vores plan var at have aggregatet nede på vægen i bryggerset, netop for at nemmere at kunne vedligeholde filtre osv. 

Vi er ikke de store håndværker mennesker her hjemme, men hvis man fik en nogen lunde plug-and-play løsning, og med lidt hjælp/sparring, så tænker jeg det vil være til at have med at gøre - det samme må gælde efterisoleringen.

Halvdelen af huset har fået ordnet el, så resten vil netop ​blive taget i denne sidste ​etape. 

Mvh
TLA skrev den 15-02-2026 16:20:10

Hej HrT,

Dejligt med de positive ting I har opleveret. Huset er fra 1976, så den er nok ikke så tæt som nye huse i dag.
Vinduerne er allerede sat i huset, men må nok lukkes fremadrettet. Vores plan var at have aggregatet nede på vægen i bryggerset, netop for at nemmere at kunne vedligeholde filtre osv.

Vi er ikke de store håndværker mennesker her hjemme, men hvis man fik en nogen lunde plug-and-play løsning, og med lidt hjælp/sparring, så tænker jeg det vil være til at have med at gøre - det samme må gælde efterisoleringen.

Halvdelen af huset har fået ordnet el, så resten vil netop blive taget i denne sidste etape.

Mvh

Der er en glimrende guide herinde omkring ventilation. Det er virkelig ikke svært, men til gengæld voldsom dyrt at få lavet. 

Derudover er det immervæk rart at vide, at den varme, beskidte luft i huset erstattes af næsten lige så varm frisk luft udefra.

Aggregatet kan brumme, så det skal nok ikke sidde lige på væggen mod et soverum. Der skal ligeledes 4 rør ud (indefra ind/ud og udefra ind/ud), afløb for kondensvand, strøm og netværkskabel, hvis det skal online (hvad det skal).

Jeg lavede det hele selv - inkl de dyre lærepenge. Det tog nok 2-3 fulde dages arbejde. Det sværeste var at finde den rette plan for rør. Men her er du heldig at der ingen isolering er på loftet. Du kan selv forsøge med en plantegning (efter du har læst guiden) ud fra princippet om udsug i køkken, bryggers, toilet og bad, mens indblæsning er til opholds- og soverum.

Selvom huset ikke er tæt, kan det fint virke. Man skaber undertryk, og du får ventileret huset meget bedre end ellers. Og du får jo ny dampspærre op uanset. 
Ift isolering: massere af afmærkning til 400mm og så indblæsning af papiruld. Tog mig 4 timer at isolere med 200mm i eget hus. Det falder dog en smule sammen. Hvor meget må Google svare på 
Annonce

HrT skrev den 15-02-2026 16:41:05

Hej HrT,

Halvdelen af huset har fået ordnet el, så resten vil netop blive taget i denne sidste etape.

Mvh

Der er en glimrende guide herinde omkring ventilation. Det er virkelig ikke svært, men til gengæld voldsom dyrt at få lavet. 

Derudover er det immervæk rart at vide, at den varme, beskidte luft i huset erstattes af næsten lige så varm frisk luft udefra.

Aggregatet kan brumme, så det skal nok ikke sidde lige på væggen mod et soverum. Der skal ligeledes 4 rør ud (indefra ind/ud og udefra ind/ud), afløb for kondensvand, strøm og netværkskabel, hvis det skal online (hvad det skal).

Jeg lavede det hele selv - inkl de dyre lærepenge. Det tog nok 2-3 fulde dages arbejde. Det sværeste var at finde den rette plan for rør. Men her er du heldig at der ingen isolering er på loftet. Du kan selv forsøge med en plantegning (efter du har læst guiden) ud fra princippet om udsug i køkken, bryggers, toilet og bad, mens indblæsning er til opholds- og soverum.

Selvom huset ikke er tæt, kan det fint virke. Man skaber undertryk, og du får ventileret huset meget bedre end ellers. Og du får jo ny dampspærre op uanset. 

HrT skrev den 15-02-2026 16:42:30

Ift isolering: massere af afmærkning til 400mm og så indblæsning af papiruld. Tog mig 4 timer at isolere med 200mm i eget hus. Det falder dog en smule sammen. Hvor meget må Google svare på 

Tak for svar. Jeg må lige få fundet den guide. Sidste tilbud jeg fik, var på omkring 58000kr inkl. moms. 

Om aggregatet skal stå på loftet eller i bryggerset er egentlig mig lige meget. Bryggerset var for nemheds skyld, og heldigvis er det kun ind mod stuen. Heldigvis bliver det nemt at lave til afløb og netværk hvis nødvendigt. 

Ift. isolering, lejede du sådan trailer/kværn som blæser som på igennem slange?
TLA skrev den 15-02-2026 20:39:22

HrT skrev den 15-02-2026 16:41:05

Hej HrT,

Mvh

HrT skrev den 15-02-2026 16:42:30

Tak for svar. Jeg må lige få fundet den guide. Sidste tilbud jeg fik, var på omkring 58000kr inkl. moms. 

Om aggregatet skal stå på loftet eller i bryggerset er egentlig mig lige meget. Bryggerset var for nemheds skyld, og heldigvis er det kun ind mod stuen. Heldigvis bliver det nemt at lave til afløb og netværk hvis nødvendigt.

Ift. isolering, lejede du sådan trailer/kværn som blæser som på igennem slange?

Ja. Til isoleringen. Opmærkning tog nærmest længere tid end indblæsningen. 

LDS logik 
Bare et nysgerrigt spørgsmål: Hvad er formålet med at kopirere de forrige indlæg flere gange ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 15-02-2026 23:36:45

LDS logik
Bare et nysgerrigt spørgsmål: Hvad er formålet med at kopirere de forrige indlæg flere gange ? 

Det er meget brugt på andre fora, mens det herinde sjældent sker. Tænker det kunne være det. 

HrT: du må svare på hvorfor du gør det. Det giver jo et unødigt langt indlæg t komme igennem, og man scroller bare igennem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis