Hjælp til planlægning af ny garage

Ny garage på gammel ejendom

Hej
Min kone og jeg har overtaget en ældre bolig, hvor der i tidernes morgen er blevet opført en meget lille garage. Den har ikke set skyggen af vedligehold, jf. fotos, og derfor vil vi gerne opføre en ny. Da jeg ingen håndværksmæssig erfaring har, vil jeg i første omgang spørge jer til råds ift. budget (ChatGPT er ikke til hjælp).
Jeg kan få hjælp til at lave det meste, så det drejer sig udelukkende om materiale pris samt el og evt. VVS hvis jeg beslutter for vask. 

Jeg har fundet en port til 25.000 og et kan få beton for ca. 15.000 kr. Tag materiale, kan jeg muligvis spare noget på da jeg selv lægger inde med en stor stak naturskifer plade (Samme som huset).

En grov skitse er vedhæfte opslaget. Jeg tænker beklædning og konstruktion i lærk og det skal kun isoleres ikke opvarmes. 8x6m så det holder sig under 50 kvadratmeter. Det skal nævnes at garage bliver flyttet på grunden, er det et problem?

Håber der nogen som kan hjælpe mig med at give et bud på prisen for sådan et gør det selvprojekt :-) 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så længe du ikke har andre udhuse på grunden så kan du ift kommunen bare bygge løs og bagefter lave en anmeldelse, max samlet areal på udhuse = 50m2, ellers skal du søge om tilladelse. 
Det visuelle fra din skitse er hvad du selv har tænkt men hvordan skal selve konstruktionen opbygges så det ikke vælter eller blæser væk? Fundament, forankring, dæk, vægge, tag der skal være tæt men også bære naturskifer? Vægge i lærk uden udhæng og tagrender bliver du ked af! Du nævner vvs og vask - det fordrer at du kan aflede spildevandet til kloak og fremføring af vand. El - hvordan skal det føres dertil og er nuværende tavle og forsyning dimensioneret til det? (Lader til elbil - mere end en?).
Ift din skitse er der også et åbent spørgsmål om hvordan du vil får det til at bære uden nedbøjning med 5m frit spænd hen over porten?

Så der en del spørgsmål før man er i gang med at prissætte projektet - skulle også gerne ende med at du kan få forsikringen til at dække den del af ejendommen 😉

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis du har afløb i gulvet i en garage, skal der være en oileudskiller, ret dyrt og den skal tømmes af en slamsuger mindst 1 gang om året.

Vi prøver igen, i morgen --

Tak det vidste jeg ikke. Kan godt være det bliver for meget bøvl, da der alligevel er vask indenfor døren i kælderen.

je_ns skrev den 12-02-2026 21:04:15

Hvis du har afløb i gulvet i en garage, skal der være en oileudskiller, ret dyrt og den skal tømmes af en slamsuger mindst 1 gang om året.

BOFH skrev den 12-02-2026 20:03:59

Så længe du ikke har andre udhuse på grunden så kan du ift kommunen bare bygge løs og bagefter lave en anmeldelse, max samlet areal på udhuse = 50m2, ellers skal du søge om tilladelse. 
Det visuelle fra din skitse er hvad du selv har tænkt men hvordan skal selve konstruktionen opbygges så det ikke vælter eller blæser væk? Fundament, forankring, dæk, vægge, tag der skal være tæt men også bære naturskifer? Vægge i lærk uden udhæng og tagrender bliver du ked af! Du nævner vvs og vask - det fordrer at du kan aflede spildevandet til kloak og fremføring af vand. El - hvordan skal det føres dertil og er nuværende tavle og forsyning dimensioneret til det? (Lader til elbil - mere end en?).
Ift din skitse er der også et åbent spørgsmål om hvordan du vil får det til at bære uden nedbøjning med 5m frit spænd hen over porten?

Så der en del spørgsmål før man er i gang med at prissætte projektet - skulle også gerne ende med at du kan få forsikringen til at dække den del af ejendommen 😉

/BOFH 

Tak for beskeden, jeg kan se der er meget jeg mangler at overveje :-) Der er ikke andre bygninger så det er ikke et problem. På det andet svar jeg har fået, kan jeg forstå at vand og afløb kan gøre det hele noget mere bøvlet. El-tavlen i huset er relativ gammel og skal nok også have en opdatering inden.

Vil du hellere anbefale to mindre porte, så det nemmere kan bære vægten? Det kan også være at taget er nemmere at lave i tagpap så konstruktionen ikke skal bære så meget vægt.

Hvis du dropper tanken om en indendørs vask og istedet etablerer en udendørs vandhane behøves du ikke spekulere på afløb og kloak.
Ift port kommer det an på dit ønske, en opdeling med en søjle er selvfølgelig en mulighed men er også træls ift den dagligt kan være generende, kommer jo an på dine ønsker!? Frit spænd på 5m i en konstruktionen overvejende af træ betyder i min bog at bærende bjælke + søjler er lavet i noget jern, ergo skal du have fat i en smed for at regne på den del.
Ift el så er det en elektriker du skal have fat i, og/eller nogle tanker om hvilke tiltag du kan gøre for at forberede din garage til opsætning af lader (eg nedlægning af tomrør) hvis det begynder at blive for omfangsrigt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Kender ikke reglerne i detaljer, men mener nu godt du må have en håndvask, bare den er tilsluttet kloakken..

Det er gulvafløb der er de strengere krav til...

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis