Spartel / Maling til bryggers

Hej

Jeg har fjernet alt filt i mit bryggers. Der er skrue huller og steder jeg har banket løs puds af. Hvilken spartel vil i anbefale? Der står vaskemaskine og tørretumbler i rummet så det kan godt blive fugtigt.
Skal der bruges vådrums spartel og maling?
Eller kan man bruge alm spartel og så vådrumsmaling bagefter?

Jeg vil gerne ramme en lys beton farve.

På forhånd tak! 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget sparsomme oplysninger du kommer med. Derfor er mit råd at pudse med kalkpuds og udelukke både vådrumsspartel og maling. Så kan det ikke gå helt galt.

Hvilke oplysninger mangler du ? 

Er din væg af mursten? Er den en let konstruktion af gips eller andet? Er det en ydermur for bare at nævne nogle få?
Tak for svar.
Der er både ydermur og skillevægge. Tænker det er gasbeton (huset er fra 70erne). Ihvertfald ikke mursten eller gibs eller træ.
Vådrumsspartel og maling er ligegyldigt. Hvis det bliver så fugtigt derude, så har du større problemer end dét. Normal sandspartel, mikrodispenser og maling med glans er tilstrækkeligt. 70’er hus indikerer hulmursisolering mellem letbeton og mursten yderst.

Hvis ikke, så skal det nok være diffusionsåbent. 
Annonce
HrT skrev den 08-02-2026 09:30:35

Vådrumsspartel og maling er ligegyldigt. Hvis det bliver så fugtigt derude, så har du større problemer end dét. Normal sandspartel, mikrodispenser og maling med glans er tilstrækkeligt. 70’er hus indikerer hulmursisolering mellem letbeton og mursten yderst.

Hvis ikke, så skal det nok være diffusionsåbent. 

Der er hulmurs isoleret ja. Hvad angår fugtighed er det kun når tørretumbler kører men er i tvivl om alm spartel vil kunne løsne sig f.eks. bag tørretumbler pga fugt? 

Vil helst undgå høj glans da jeg gerne vil ramme en beton grå farve med ikke alt for høj glans. Er dette muligt? 
Der skal ikke være fugtig selv om tumbler kører. Er den ikke kondens så skal der være udluftning til det fri. 
Når du har spartlet kan du vælge hvilken farve du vil.
Spartel kan kun tørre i tynde lag på maks 4 mm så er det dybere og større huller hvor du har haft løs puds, så kan du bruge reparations mørtel, tørre ikke men hærder med luft og det vand som det blandes med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det burde ikke være nødvendigt, men der er ikke noget i vejen for at bruge vådrumsspartel og vådrumsmaling, men det koster jo lidt ekstra.

Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand skrev den 08-02-2026 11:52:06

Der skal ikke være fugtig selv om tumbler kører. Er den ikke kondens så skal der være udluftning til det fri. 
Når du har spartlet kan du vælge hvilken farve du vil.
Spartel kan kun tørre i tynde lag på maks 4 mm så er det dybere og større huller hvor du har haft løs puds, så kan du bruge reparations mørtel, tørre ikke men hærder med luft og det vand som det blandes med. 

Tak for svar!

Det er en kondens tumbler. Men der kommer stadig en noget højere fugtighed i rummet når den køre. Selvfølgelig ikke som når man er i bad men..

Supermand skrev den 08-02-2026 12:07:59

Det er en kondens tumbler. Men der kommer stadig en noget højere fugtighed i rummet når den køre. Selvfølgelig ikke som når man er i bad men..

Alm spartel er fint og falder ikke ned pga lejlighedsvist forøget fugt i rummet når du tørrer, man bruger også alm spartel i badeværelset i de dele der er udenfor vådzonen.

Men ventilation er et issue - du kan kompensere vha vinduesventil(er) hvis der er et vindue, kan eftermonteres i de fleste.
Alternativt en vægventilator med fugtstyring og evt genvinding af varme ala Duka One.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også