Cirkulationspumpe til gulvvarme kører, men ingen cirkulation MiguelZida 17 04-02-2026 20:32 Der er pludselig ingen cirkulation på vores gulvvarme. Jeg har tjekket at pumpen kører, som den skal, så hvad kan problemet mon være? Der kommer overhovedet ikke varmt vand forbi pumpen. Mvh. M. 13 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
ev elmand 30485 7480 05-02-2026 00:13 Det kan være termostaten for blandetemperatur hvor stiften sidder fast i lukket tilstand. Den sidder ofte tæt på pumpen. Hovedet skrues af og stiften motioneres indtil den selv kommer ud når du trykker den ind. Nogle pumper har en stor kærvskrue lige i midten foran. Denne kan skrues af ( det giver en smule vand) og så kn du forsigtig sætte en skruetrækker ind i hullet og mærke om pumpen fysisk kører rundt. Er der elektronik forrest så kan denne skrues af for at komme ind til skruen. Endelig har jeg en sjælden gang oplevet at pumpen kører tilsyneladende som den skal men pumpehjulet sidder løs. Men du skal være sikker på de første " diagnoser" før du køber ny pumpe. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Thomas_Mygind 1453 2880 05-02-2026 08:14 Kan også skyldes luft i slangerne - specielt hvis du har hus i 2 plan.
MiguelZida Trådstarter 17 05-02-2026 12:40 Mange tak for svar. Jeg har haft dækslet af pumpen og kan se, den kører. Termostaten har jeg også tjekket. Det tyder altså på noget med luft. Huset er i to etager. Jeg må lufte ud. Kan sende fotos senere i dag, men af hvad? Hele installationen?Mvh. M.
MiguelZida Trådstarter 17 05-02-2026 19:51 Jeg har luftet ud alle de steder, jeg kan komme til det. Det hjalp ikke. Er det ikke underligt at der lige pludselig ikke er hul igennem systemet, altså at alle strenge er døde på én gang? Jeg synes, det peger på en defekt i pumpen, men hvordan tjekker jeg om det er tilfældet? Jeg kan jo se, at den kører, når jeg tager dækslet af. Annonce
djaydjay 1454 7200 05-02-2026 21:07 Har du kontrolleret at termostaten ikke sidder fast ?Har du fjernvarme, direkte elller indirekte, - eller eget fyr ?
MiguelZida Trådstarter 17 05-02-2026 21:09 Ja, termostaten er tjekket og sidder ikke fast. Jeg har pillefyr.M.
djaydjay 1454 7200 05-02-2026 21:20 Har du også radiatorer ? Hvis ja, så æder de måske alt varmen, specielt hvis de er på 1.sal.Du har formodentlig flere cirkulationspumper, i hvert fald også et ved fyret. Hvis den ikke yder nok, så er det ikke sikkert at gulvarmepumpen kan suge det til sig, hvis der er stort forbrug på radiatorer.Du kan evt prøve at skrue alle radiatorer helt ned på termostaterne, og se om det giver mere til gulvvarmen.
MiguelZida Trådstarter 17 06-02-2026 15:48 Tak for svar. Radiatorerne på 1. sal har ikke kørt. Der er kun én pumpe indenfor og der er ikke problemer med at få varmt vand fra fyret frem til cirkulationspumpen. Efter cirkulationspumpen er røret iskoldt, så der kommer ikke en gang en smule vand igennem. Virklig mærkeligt....
shortcut 1032 9900 06-02-2026 17:05 Kører pumpen ? Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....