Varme gulvvarmeslanger men koldt rum

Hej,

Jeg har denne gulvvarmeshunt, som giver mig lidt udfordringer. Den blev monteret for 1 års tid siden, hvor VVS'eren fjernede de gamle returventiler og monterede denne shunt (se billeder).

Der er pt. kun to kredse koblet på, som begge går til samme rum (stue), og begge kredse er koblet til en og samme rumtermostat. Jeg kan dog ikke få varmet stuen op via gulvvarmen. Heldigvis har vi en brændeovn, der kan klare opvarmningen, men jeg vil virkelig gerne have gulvvarmen til at virke igen, da vi også snart skal have flere rum omdannet til gulvvarme og koblet på denne shunt.

Gulvvarmeshunten er placeret i kælderen, og der er god varme på slangerne, når det er tændt. Både de slanger der går fra de røde hætter og slangerne, der kommer tilbage til de blå telestater. Så selve gulvvarmeslangerne bliver godt varme, når det er tændt. Termometeret på shunten kommer også fint op på de 40 grader. Lige nu er de slukkede, da brændeovnen er tændt, og der dermed ikke kaldes på varme.

Hvad kan problemet være? Kan det virkelig være luft i slangerne, som ikke kan komme ud, da shunten er placeret i kælderen. Jeg kan læse, at man kan skylle kredsene, men hvordan skal jeg gøre det, med dette setup? Hvis det altså kan være luft.

Jeg undres bare over, at begge ender af gulvarmeslangerne er godt varme, og så må de vel også være varme under gulvet? Medmindre der altså er luft, men det er jo ikke til at se.

Jeg har iøvrigt for nogle måneder siden haft taget vandet af hele varmesystemet i forbindelse med, at vi skulle fjerne en radiator, og derefter blot påfyldt som normalt og udluftet alle radiatorer. Kan det være i forbindelse med dette, at der måske er kommet luft i denne gulvarmeshunt?

Nogen forslag? :)
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har jo ikke rigtig nogen fremløbs temperatur lige nu hvor billedet er taget. 
Har du beton gulve, så kan du ikke sådan skrue op og ned for gulvvarme, da det tager op imod 1 døgn at opvarme sådan en beton plade. 

Du sætter rumtermostat på 40 grader så der helt sikkert er åben hele tiden. Så regulerer du på fremløb til du har passende lune gulve. Der må gerne være lidt for koldt hvis du vil supplere med brændeovn, men du kan ikke sænke temperaturen hurtig. 

Lige når du starter op, ( telestater åbner) bør du mærke på fremløb og retur. Fremløb bør blive varm ret hurtig, medens retur først bliver iskold, og efter nogle minutter lun. 
Det er jo det ret kolde vand i slanger der skubbes rundt først.

Virker det ikke kan du skylle luft ud.
Luk for tilgang ved de 2 sorte ventiler. 
Sæt haveslange på studs på højre side.
Den anden studs på en slange som ender i en spand over et afløb.
 Åbne for vandhane og begge de røde haner. 
sørg for at kun 1 telestat er åben. 
Så skulle vandet gerne strømme igennem det ene systemet og du vil kunne se luftbobler i din spand, selv når den løber over. 
Fortsæt nogle minutter efter de sidste luftbobler. 
Skift så det er den anden telestat som åbner.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar.
Det er ikke betongulve. Som skrevet, så er hele gulvvarmesystemet netop slukket, da jeg ikke bruger det grundet det jo ikke virker. Derfor bruger jeg brændeovnen. Men begge ender af gulvvarmeslangerne bliver fint varme, men kan der virkelig være noget luft inde midt på slangerne, når begge ender er godt varme?

Tak, jeg prøver at skylle det igennem. Skal der gøres noget ved de røde hætter på det nederste fordelerrør? Der er umbraco "hoveder" under. Skal disse også være lukkede/åbne alt afhængig af, hvilken kreds jeg skyller igennem? ​:)
Jeg tro ikke på, at du har noget skidt i rørende. Jeg har lavet rigtig mange af disse systemer, og har aldrig skyllet noget igennem… prøv at flyt rum føler 

vvs gud

Så du mener ikke, at det kan være luft? Shunten er placeret i kælderen under selve gulvet og de slanger, der stikker ud i kælderen, bliver som sagt godt varme.
Hvis de bliver varme, så kommer der også godt med vand igennem. Men du kan også prøve at sætte en vandslange på frem med tryk og en slang på retur ned i afløbet, og så bare lade det fosse igennem, så hvis der er luft i, så kommer det ud….. MEN rørende er jo varme …. Så ?

vvs gud

Annonce
Ér gulvvarme s rør lige lange, og den styrventil som sider under den røde kop indstillet rigtig… er det vvs montør som sat anlægget i gang ? 

vvs gud

Det blev sat op for 1 års tid siden af en VVS'er, men jeg har siden haft tappet vandet af anlægget i forbindelse med, at vi skulle have fjernet en radiator. Derefter fyldte jeg bare vand på fra gasfyret, som normalt. Jeg testede det ikke direkte efterfølgende, da der ikke var koldt udenfor og varmen ikke var tændt, men jeg mistænker måske, at det her her, der er gået noget galt.
Du tænder for gulvvarme, skruer termostat helt op og mærker efter om retur bliver "iskold" i starten og efter 5-10 minutter bliver varm. Er det tilfældet så har du cirkulation. 
Er det ikke tilfældet så må du i gang med at skylle luft ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Retur bliver varm. Så både frem og retur er varme, men gulvet i stuen er der intet varme i.
Virker cirkulationspumpen ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis